معاون فرهنگی و اجتماعی و رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران درباره جزییات فعالیت شهرداری تهران در مراسم اربعین توضیحاتی ارائه داد و گفت: ۷۵ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری است و تنها ۴۰ میلیارد تومان از بودجه مربوط به اربعین می‌شود.

پیاده روی اربعین

به گزارش خبرنگار همشهری؛ محمدامین توکلی‌زاده در نشست خبری خود با اشاره به اقدامات شهرداری تهران برای مراسم اربعین، گفت: ستاد اربعین حسینی طبق سال‌های گذشته در شهرداری تهران تشکیل و با حکم شهردار تهران این مسئولیت برعهده معاونت اجتماعی گذاشته شده و مجموعه‌های مختلف در شهرداری نیز همکاری لازم را در بخش‌های مختلف می‌کنند.

او ادامه داد: در رخداد اربعین، تعداد زیادی از مردم کشور ما شرکت می‌کنند که نزدیک به ۴ میلیون نفر از هموطنان ما در مراسم حاضر هستند، اگر با خانواده‌ها حساب کنیم عدد زائران عددی میلیونی خواهد شد.

معاون شهردار تهران درباره تفاوت برنامه‌های اربعین امسال نسبت به سال‌های گذشته، بیان کرد: اگر قرار است برای اقدامات داوطلبانه و کار خیرین و مشارکت عمومی الگویی داشته باشد، بهترین الگوی آن مراسم اربعین است. از سال گذشته تلاش می کنیم تمام مجموعه‌ها و قرارگاه‌های خودمان را در شهرداری به این سمت سوق دهیم و از آنها خواستیم جلسات را با گروه‌های مردمی شکل دهند.

توکلی زاده افزود: در عراق ۴۰ هزار موکب مردمی پای کار می‌آیند تا از این خیل عظیم پذیرایی کنند و می‌توان از این سنت، اقتباس کرد.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران ادامه داد: یکی از موضوعات مهم ما مردمی سازی بود، از ابتدا در این حوزه نیز تاکید کردیم که ما پشت سر مردم حرکت کنیم و تمام قرارگاه‌های ما تحت عنوان مواکب محبان الرضا (ع) با مشارکت مردمی کار خود را انجام می‌دهند. در جاهایی که مردم نیاز به کمک دارند مثل بحث حمل ونقل ما در شهرداری امکانات را فراهم می کنیم.

وی اضافه کرد: امسال ستاد اربعین شعار پرمفهومی با عنوان حیاتنا الحسین (ع) برای اربعین دارد که دایره بزرگی از مفاهیم مختلف مانند سبک زندگی حسینی و جان خود را برای حسین فدا کردن و با حسین زندگی کردن را می‌توان برای آن تعریف کرد. برای بازخوانی فارسی آن نیز عنوان جانم حسین را تعریف کردیم. پیرامون آن هم پویش های مردمی، توزیع اقلام فرهنگی و تولید سرود دیده شده است. با توجه به اینکه از کشورها و ملیت های مختلف و زبانها و فرهنگ های مختلف در مراسم حضور پیدا می کنند، کار فرهنگی در آن پیچیده و دشوار است. یک جبهه فرهنگی بین ملت عراق و ملیت‌های مختلف شکل گرفته و ما جزئی از این جبهه فرهنگی هستیم و پیرامون این شعار در حال طراحی چند پویش هستیم.

هزینه اربعین با مصوبه شورای شهر و فرمانداری است

در جریان این نشست؛ توکلی زاده در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه  هزینه اربعین با مصوبه شورا است یا خیر، بیان کرد: ۴۰ میلیارد تومان در بودجه شورای شهر برای ستاد اربعین مصوب شد و مصوبه فرمانداری را نیز دارد، در نهایت به دلیل اینکه مصوبه فرمانداری و شورا را دارد نیاز به ارسال به صحن شورا نیست.

وی درباره خدمات حمل و نقلی در مراسم اربعین، گفت: درباره حمل و نقل داخلی وظیفه ای به شهرداری سپرده نشده و کار شهرداری در حمل و نقل یک همکاری بین بخشی از مرز تا نقطه هایی از شهرهای عراق است.

رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران درباره خدمت رسانی‌ها گفت: عملیات سنگینی علیه محرم امسال در رسانه‌های نظام سلطه اتفاق افتاد اما آن چیزی که از مردم تهران به جهان مخابره شد، این بود که همه مجالس محرم، معظم‌تر و با شکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شد. طبق آمار، امسال بین ۳۰ تا ۳۵ درصد مجالس‌ محرم شلوغ‌تر بود در حالیکه در دهه اول در تهران دستگاه‌ها و مجموعه‌های دولتی و حکومتی کمترین میزان مشارکت را داشتند و بیشتر اقدامات مربوط به نهادهای مردمی بود.

توکلی زاده در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه همشهری مبنی بر اینکه میزان بودجه اربعین چه میزان از بودجه شهرداری را شامل می‌شود؟،‌ اظهار کرد: ۷۵ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری است و تنها ۴۰ میلیارد تومان از بودجه مربوط به اربعین می‌شود. باید از این دوقطبی سازی‌ها جلوگیری کنیم و وارد این فضا نشویم. هر چقدر برای فرهنگ کار کنیم، باز هم کم است.

وی با بیان اینکه هر آنچه گمشده فرهنگی در شهر داریم در این مراسم پیدا می‌شود، گفت: آموزش شهروندی بالاتر از اینکه مردم در اربعین از زائران پذیرایی کرده و خانه خود را در اختیارشان قرار می دهند؟ این فرصت بهترین فرصت برای بازسازی فرهنگ و احیاء فرهنگ دگرخواهی است. شما باید از ما بپرسید که چرا کم هزینه کردید نه اینکه از ما در باره میزان هزینه‌ها برای این کار بزرگ فرهنگی بپرسید، شورای شهر بودجه‌ای برای ما در نظر گرفته است و ما با افتخار در خدمت مردم‌ هستیم.

برنامه‌های شهرداری تهران برای زائران نوجوان

در ادامه نشست؛ مصطفی زیبایی نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه رویکرد ستاد اربعین امسال توجه به نوجوانان است، گفت: این رویکرد هم در شهرداری و هم در مجموعه‌های تاثیرگذار فرهنگی در کشور به عنوان رویکرد اصلی در نظر گرفته شده است.

زیبایی نژاد با بیان اینکه نوجوانان به دلیل تعطیلی مدارس از سفر اربعین استقبال زیادی دارند، افزود: بهترین فرصت برای انتقال مفاهیم اربعین به نوجوانان است. برنامه اعزام زوار تهرانی به کربلا از روز جمعه در میدان آزادی و در دل برنامه محرم شهر برگزار شده و نوجوانان به همراه خانواده‌های آنها بدرقه می‌شوند.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: موکب‌داران شهر تهران نیز به نام "محبان امام رضا(ع) " چه در مسیر و چه در دو شهر کربلا و نجف مستقر می‌شوند. از ۴ شهریور تا ۱۵ شهریور آیین بدرقه زوار در مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه هم برگزار می‌شود. همچنین آیین استقبال از زواری که برمی گردند به نام "ره یافتگان به عرش" در ۴ مرز و از تاریخ ۱۲ تا ۲۰ شهریور انجام می شود.

زیبایی نژاد همچنین به برنامه‌های دیگر معاونت فرهنگی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: کاروان سرودی در قالب ۲۰۰ گروه سرود به نام “حبیب شوکت" به اجرای برنامه می پردازند، گفت: همچنین یک سرود عربی-فارسی طراحی شده و در مسیر طریق الحسین، نجف تا کربلا و شهر کربلا این ۲۰۰ گرده سرود اجرا دارند. در کربلا هم قبل از اربعین یک اجرای دست جمعی  برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه برنامه شاخص و اصلی ستاد اربعین و سایر مجموعه‌های فرهنگی دسته عزاداری نوجوانان جهان اسلام است، اضافه کرد: این برنامه با حضور دانش آموزان ایرانی، عراقی، لبنانی و تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس را برگزار می‌شود.

وی افزود: این دسته عزاداری وارد حرم امام حسین(ع) شده و در بین الحرمین نیز حرکت می‌کنند تا تصویر خوبی از حضور نوجوانان جهان اسلام به نمایش در آید. همچنین در موکب‌ها و محل‌های ستاد اربعین شهرداری مسابقات و برنامه‌هایی برگزار می‌کنیم؛ این موکب‌ها در ۴ نقطه از کشور عراق مانند مسیر طریق الحسین، نجف، کربلا و کوفه حضور دارند.

کد خبر 782145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha