دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

گروه بورس: بزرگ‌ترین معامله‌گر تاریخ بورس ایران ضمن انصراف از خرید سهام فولاد خوزستان اعلام کرد:

 موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.

به گزارش همشهری، خریدار بلوک 5/30‌درصدی سهام فولاد خوزستان که در 9‌تیرماه سال گذشته بیش از 688 میلیون سهم این شرکت را به قیمت یک‌هزار و364‌میلیارد تومان خریداری کرده بود از تصمیم خود منصرف و خواهان فسخ این قرار داد شد.

به‌دنبال انتشار این خبر مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی نیز گفت: امکان فسخ این قرارداد وجود ندارد.

محمد جابریان، تیر ماه سال گذشته موفق شده بود پس از 9 روز رقابت، بلوک سهام فولاد خوزستان را خریداری کند و بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس را رقم بزند اما از آن زمان تاکنون انتقال قانونی سهام خریداری شده به دلایل متعدد انجام نشده و سرنوشت بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس پس از گذشت 8 ماه نامعلوم است.

پیش از این جابریان مدعی شده بود مبلغ نقدی خرید سهام رابه سازمان خصوصی‌سازی‌ پرداخت کرده و وکالت‌نامه‌های مربوطه نیز امضا شده اما از آن تاریخ به بعد نه‌تنها سود مورد توافق شرکت به وی تعلق نگرفته است، بلکه از حضور او به هیأت‌مدیره شرکت نیز جلو‌گیری شده است.

در حالی که برگزاری مجمع فوق‌العاده برای انتخاب هیأت‌مدیره جدید فولاد خوزستان منوط به نهایی شدن قرار داد معامله و ارسال به ایمیدرو بوده است اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای برای قطعیت معامله به دست نیامده است.

به‌دنبال این حوادث روز گذشته خریدار بلوک 1364 میلیارد تومانی فولاد خوزستان خواستار فسخ قرار داد خود شد. محمد جابریان دراین باره به همشهری گفت: به‌دلیل مشکلات پیش آمده از خرید بلوک سهام منصرف شده‌ام وخواستار فسخ قرارداد هستم. او از ذکر توضیحات بیشتری در این خصوص خودداری کرد اما در عین حال تاکید کرد: موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.

امکان فسخ وجود ندارد

به‌دنبال اظهارات محمد جابریان مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ با تاکید بر اینکه معامله سهام فولاد خوزستان از نظر ما قطعی است، گفت: اگر محمد جابریان خریدار بلوک 5/30درصدی فولاد خوزستان شکایتی دارد، باید به هیأت داوری مراجعه کند.

غلامرضا حیدری کردزنگنه، مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ افزود: وی خواهان دریافت یکسری تسهیلات است، اما هیات واگذاری یکسری تسهیلات به این خریدار از جمله اینکه می‌تواند اقساط خود را تا پایان سال 88 پرداخت کند، داده است که این تسهیلات نیز به وی ابلاغ شده بود.  کردزنگنه ادامه داد: با این وجود اگر باز هم وی ادعایی در این خصوص دارد، باید به هیأت داوری مراجعه کند.

پاسخ  ایمیدرو

اما به‌دنبال انصراف محمد جابریان از خرید سهام فولاد خوزستان، ایرج اکبریه مشاور وزیر صنایع و عضو هیات عامل ایمیدرو ضمن پاسخ به موارد طرح شده از سوی جابریان به «همشهری» گفت: این مشکل هیج ارتباطی به ایمیدرو (سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران) ندارد و این سهام هم‌اکنون در اختیار سازمان خصوصی‌سازی‌ است و درصورتی که سازمان خصوصی‌سازی‌ قرارداد خود را با جابریان به‌عنوان سهامدار شرکت فولاد خوزستان منعقد و او را به‌عنوان سهامدار معرفی کند مجمع عمومی این شرکت برای تعیین اعضای جدید هیأت‌مدیره برگزار خواهد شد.

او در ادامه توضیح داد: سازمان خصوصی‌سازی‌ باید پیش قسط اول بلوک سهام فولاد خوزستان را از سهامدار دریافت کند و پس از انعقاد قرار داد از هیأت‌مدیره بخواهد تا مجمع عمومی این شرکت برگزار شود درصورتی که سازمان خصوصی‌سازی‌ تا‌کنون این موضوع را اعلام نکرده است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر محمد جابریان هنوز کل وجه خرید را پرداخت نکرده و به تعهدات قانونی خود عمل نکرده است. اکبریه درباره ادعای جابریان مبنی بر دریافت سود 44 میلیارد تومانی سهام شرکت فولاد خوزستان تصریح کرد: خریدار سهام از مجموع 270 میلیارد تومان وجهی که باید به حساب خزانه واریز می‌کرد مبلغ 100 میلیارد تومان را پرداخت نکرده است بنابر این چگونه می‌تواند به‌عنوان سهامدار این شرکت مطرح و سود خود را دریافت کند.

عضو هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: تلاش ما حمایت از خریدار بلوک سهام فولاد خوزستان و بخش خصوصی بود به همین دلیل با طرح موضوع با وزیر صنایع و اقتصاد موضوع در هیات واگذاری بررسی شد و سپس در قالب پیشنهادات این هیات به جابریان ابلاغ شد.

او ادامه داد: براساس تصمیم هیات واگذاری قرار شد تا یک سال دیگر برای پرداخت مبلغ قسط اول به خریدار مهلت داده شود و همچنین جرایم دیرکرد نیز بخشیده شود. همچنین قرار شد تا مهلت بیشتری برای پرداخت اقساط به خریدار داده شود و این اقساط از محل سود سال گذشته و سود سال‌های بعد پرداخت شود اما خریدار با این تصمیم موافقت نکرد.

اکبریه با بیان اینکه مساعدت‌ها و کمک‌های لازم به خریدار بلوک 5/30درصدی فولاد خوزستان انجام شده خاطرنشان کرد: همه این موضوعات توسط دیوان محاسبات رسیدگی شده است و ما نیز از تمام ظرفیت‌های قانونی خود برای حمایت از خریدار استفاده کردیم اما به‌نظر می‌رسد به‌دنبال کاهش قیمت سهام شرکت فولاد خوزستان خریدار سهام به‌دنبال بهانه‌گیری برای فسخ قرار داد است.

مشاور وزیر صنایع تصریح کرد: جابریان بلوک سهام شرکت فولاد خوزستان را در رقابت با دیگران خریداری کرده است بنابراین درصورت انصراف از خرید سهام باید پاسخگوی ضرر و زیان دولت باشد.

کد خبر 78355

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز