سینما فردوسی یا سینما رویال سابق در میدان فردوسی یکی از وقف‌های جالبی بود که از سوی مهدی باتمان‌قلیچ، سرمایه‌دار معروف و از ملاکان بزرگ ایران، برای انجام امور عام‌النغعه اختصاص داده شد. وقف این سینما ماجرای جالبی داشت که خواندن آن خالی از لطف نیست.

سینما فردوسی

همشهری آنلاین- بهاره خسروی: مهدی باتمان‌قلیچ، سرمایه‌دار معروف و از ملاکان بزرگ ایران، نماینده مجلس شورای ملی بود. اجدادش از مهاجران قفقازی بودند که پس از اشغال قفقاز به دست روسیه از آنجا کوچ کردند. او از ثروتمندترین مردان ایران، مالک صدها روستا در مازندران، شرکت‌های حمل‌ونقل زمینی و هوایی، نمایندگی شرکت‌های آمریکایی در ایران و واردکننده کالاهای اساسی همچون تراکتور بود. در سال ۱۳۲۵ به فکر سیاست افتاد، به حزب قوام‏‌السلطنه پیوست و کاندید وکالت مجلس شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

همچنین در دوره پانزدهم با مساعدت ستاد ارتش و برادرش که در آن تاریخ فرماندهی تیپ اردبیل بود، به مجلس شورای ملی راه یافت، ولی انتخابش سر و صدای زیادی ایجاد کرد و با اعتبارنامه‏‌اش مخالفت‌ ها شد. البته مخالفان قصد گرفتن باج‌سبیل را از او داشتند.در صورتی که قبلاً مبلغ قابل توجهی به حزب دموکرات کمک کرده بود. باتمان‌قلیچ در مجلس به عنوان دفاع از خود گفت من در ایران به اندازه خاک سوئیس ملک دارم. او پس از انقضای دوره‏ نمایندگی، به فعالیت بازرگانی خود افزود. در تمام رشته‌های تجارت وارد شد؛ از حمل و نقل گرفته تا هتل‏داری و شهرک‏‌سازی.

داستان موقوفات

مهدی باتمان‌قلیچ سه دانگ مشاع از یک عمارت چهارطبقه در خیابان شاهرضای سابق (خیابان انقلاب) را با کاربری گالری و سینما (سینما فردوسی) وقف کارهای عام‌المنفعه کرد. در زمان وقف یک طبقه از این ساختمان گالری بود و ۹ باب مغازه کوچک و بزرگ هم در آن برقرار داشت و طبقه سوم آن هم‌محل سینما رویال بود و در طبقه چهارم یک سالن سینمای دیگر در حال ساخت. این بنا در محل سابق استخر رامسر ساخته شد و بر اساس وقف‌نامه باید درآمد حاصل از نمایش فیلم و گالری‌های عمارت در حسابی در بانک ملی متعلق به موقوفات خیریه باتمان‌قلیچ جمع و ابتدا از این مبلغ جمع‌آوری شده دستمزد کارگران پرداخت می‌شد.

کد خبر 789102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha