کودکان و نوجوانان در جریان بازی‌های دیجیتالی غیربومی هیجان و سرگرمی را جستجو می‌کنند، اما سازندگان این بازی‌ها از طراحی و ساخت آنها اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

بازی

همشهری آنلاین، رابعه تیموری :در این محصولات سرگرم کننده، بازیکنان قانون را دور می‌زنند، شهر را به هم می‌ریزند، جرم و جنایت می‌کنند و نه‌تنها تنبیه و جریمه نمی‌شوند، بلکه به مرحله بالاتر صعود کرده، رفتارهای خشونت آمیزتری را تجربه می‌کنند. بازی‌های زیر ازجمله این بازی‌های دیجیتالی هستند که با هدف ترویج خشونت و هنجارشکنی در میان کودکان و نوجوانان تولید شده‌اند:


تمرین قتل و سرقت

در بازی جی تی‌ای به‌کاربر ماموریت‌های زیادی سپرده می‌شود که باید در نقش شخصیت‌های اصلی بازی به سرانجام برساند. بازی کن برای موفقیت در این ماموریت‌ها باید به قتل و شکنجه دیگران بپردازد و به افراد مختلف آسیب بزند. این خشونت بی‌حد و حصر بازی کننده را به قساوت قلبی نزدیک می‌کند و از انجام این جنایات در بازی احساس لذت می‌کند. بازی طوری طراحی شده که بازی کننده می‌تواند خودرو، خانه، اسلحه، لباس و دیگر لوازم دلخواه خود را به‌راحتی تهیه کند و این طراحی ترفندی است برای القاء وجود رفاه و آسایش در زندگی غربی. شخصیت‌های بازی به قدری توسط سازندگان خوب پرداخت شده‌اند که باعث هم‌ذات‌پنداری مخاطب با آنها می‌شود. از سوی دیگر روابط جنسی در بازی به شکلی بی‌پرده طراحی شده است. انجام جرم و به‌طورکلی هرگونه خلافی در بازی به آسانترین شیوه صورت می‌گیرد، امّا پلیس در برخورد با متخلف بسیار منفعل و ضعیف عمل می‌کند به طوری که به‌راحتی می‌توان از سدشان گذشت و با چند ترفند ساده آنها را گیج کرد و توانایی‌شان را زیر سوال برد. یکی از جرایمی که در این بازی می‌توان به‌راحتی انجام داد سرقت است. سرقت‌های بزرگ از هدف‌های مطلوب قهرمان بازی به شمار می‌آید و انتخاب نام (سرقت بزرگ) برای بازی جی تی‌ای هم از این موضوع ناشی می‌شود. در این بازی خودرو، موتورسیکلت و وسایل مختلف در چشم بر هم زدنی سرقت می‌شوند و جرم سرقت بسیار آسان و بدون عواقب قانونی نشان داده می‌شود. قتل و آدمکشی از رفتارهای خشن دیگری است که از قهرمان بازی جی تی‌ای سر می‌زند. او افراد مختلف و به‌ویژه مردان قانون را به آسانی به قتل می‌رساند. زیر پا گذاشتن قوانین رانندگی از جرایم دیگری است که بازی کننده بدون عواقب و مجازات در این بازی مرتکب می‌شود.

حواستان به این بازیهای خطرناک باشد |سرگرمی با طعم خشونت، قتل و غارت


ترویج نژادپرستی

هر دو نسخه‌ بازی (پستال) Postal، در رده‌ بحث‌برانگیزترین و جنجالی‌ترین عناوین در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای قرار دارند. این بازی از هر جهت بحث‌برانگیز است و توسط انواع و اقسام مجامع مختلف، محکوم و به چالش کشیده شده که البته کاملا نیز به‌حق بود و این نوع از بازی‌ها نه‌تنها هیچ منفعتی برای صنعت بازی‌های رایانه‌ای ندارند، بلکه باعث ضرر و زیان و بدنام شدن آن نیز می‌شوند. عناوینی مثل Postal ۲ عناوین جنجالی هستند که حاصل تفکرات بیمارگونه‌ سازندگانشان می‌باشند. Postal ۲ هیچ‌گاه به‌عنوان یک بازی خوب در یادها نخواهد ماند، اما هر جا که صحبت از جنجالی‌ترین و خشونت بارترین بازی‌ها باشد، در رتبه‌های بالای لیست به چشم می‌خورد. بازی. Postal ۲ سطح بسیار بالایی از خشونت را به‌صورت عریان و بی‌پرده نمایش می‌دهد. بازیکنان در این بازی حق دارند عابران پیاده و مردم را به فجیع‌ترین شکل ممکن بکشند و پلیس‌ها را به قتل برسانند. موارد نژادپرستی کاملا در بازی به چشم می‌خورد، مسائل غیراخلاقی و استفاده از مواد مخدر جزو المان‌های پایه‌ای بازی Postal ۲ هستند.

حواستان به این بازیهای خطرناک باشد |سرگرمی با طعم خشونت، قتل و غارت


سیاه نمایی سیاسی

بازی ویدیویی «بتلفید ٣» یا «میدان نبرد ٣» یک بازی تیراندازی اول شخص از سری بازی‌های «بتلفیلد» است که ترویج خشونت آن با شیطنت رسانه‌ای دیگری همراه بوده است. این بازی از ٢۵ اکتبر سال ٢٠١١در ایالات متحده و از ٢٨ اکتبر همان سال در بریتانیا توزیع شد و به بازار ایران هم راه یافت و به‌صورت غیرقانونی در دسترس نوجوانان ایرانی قرار گرفت. در نسخه جدید بازی «بتلفیلد» با عنوان «بتلفید ٣» (Battlefield ٣)، ایران به‌عنوان تهدید برای جامعه جهانی و آغازکننده جنگ در اروپا معرفی شده است. جوانان ایرانی با انتشار بیانیه‌ای به ساخت و توزیع این بازی واکنش نشان داده‌اند. در بخشی از متن بیانیه اینترنتی اعتراض به این بازی آمده است: «در این بازی گیمرهای سراسر جهان نه‌تنها شاهد انفجار بمب هسته‌ای در پایتخت فرانسه توسط عوامل ایرانی هستند، بلکه پس‌ازآن نیروهای آمریکایی به کشور ما حمله کرده و عملیات نظامی ویژه انجام می‌دهند. »در ادامه آمده است: «این بازی گرچه در دنیایی خیالی رخ می‌دهد، اما تاثیری واقعی بر ذهن میلیون‌ها گیمر از کشورهای مختلف می‌گذارند که شناختی از منطقه خاورمیانه و سرزمین ایران ندارند. بنابراین همین تصاویر تخیلی برای آن‌ها تصویری واقعی و قضاوتی اخلاقی درباره ایرانی‌ها می‌سازد. آن هم در شرایطی که ایالات متحده آمریکا با تبلیغات نادرست سیاسی علیه کشور ما، تلاش می‌کند فضای رسانه‌ای جهان را تحت تاثیر قرار دهد.»

کد خبر 790602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha