«بخند تا دنیا به رویت بخندد.» جمله ای که بارها شنیده ایم و به عنوان یک ضرب المثل قدیمی زیاد آن را بازگو کرده ایم. اما در واقع این جمله یک حقیقت است که علم هم آن را ثابت کرده است.

خنده

همشهری آنلاین:گروه خانواده-مژگان مهرابی:خندیدن علاوه  بر اینکه می تواند تاثیر زیادی بر سلامت روان بگذارد، باعث خون رسانی بهتر به اندام ها و تسکین درد می شود. به گفته دکتر فاطمه هادی، روانشناس خنده سیستم ایمنی را تقویت کرده و کمک زیادی به کاهش استرس می کند. درباره تاثیر خنده بر مغز با او گفت و گو می کنیم.

افرادی که می‌خندند و شوخ‌طبعی بیشتری دارند، تاب‌آورتر هستند. تاب‌آوری یعنی این افراد در مقابل اتفاقات بد زندگی ناگهان نمی‌شکنند و از هم نمی‌پاشند. بلکه منعطف‌ هستند و انعطاف‌پذیری دارند. در برابر اتفاقات بد کمی خم می‌شوند، تا آن اتفاق بگذرد و بعد دوباره می‌ایستند. دکتر هادی می گوید:‌ «خندیدن در تمام دنیا، نشانه شاد بودن شما است. این را بدانید لبخند زدن شما را به فردی دوست داشتنی در بین دوستانتان تبدیل می کند و هم سلامتی تان را بیشتر می کند. لبخند زدن تمام اعضا بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. تنفس شما را سریع تر می کند دیافراگم، گردن، معده، صورت و شانه هایتان را به فعالیت می اندازد.»

با یک دقیقه خنده مداوم ۴۵ درصد احساس آرامش کنید

 خنده میزان اکسیژن خون را افزایش می دهد و گردش خون را بهبود می بخشد. رگ های خونی نزدیک صورت را گشاد می کند. دقیقا به همین علت است که وقتی فرد می خندد صورتش سرخ می شود. مزیت دیگر خندیدن اینکه، تعداد ضربان قلب کاهش پیدا کرده و باعث می شود بدن کالری بسوزاند.» بد نیست بدانید یک دقیقه خنده مداوم باعث می شود ۴۵ درصد احساس آرامش کنید. به گفته این روانشناس خنده باعث آزاد شدن مسکن های طبیعی بدن به نام اندروفین می شود که استرس شما را کاهش می دهد. از نظر روانی، زمانی‌که استرس کم می شود، به همان اندازه فرد نشاط پیدا می کند.

شوخ طبع باشید

شوخ طبعی باعث می‌شود دیدگاه فرد نسبت به دنیای پیرامونش تغییر کند. هنگامی‌که ما احساس بدبختی و ناراحتی می‌کنیم با یک چیز روانی یا ذهنی درگیر هستیم. به‌طور کلی افراد در مقابل مشکلات مدام به آن فکر می‌کنند. اما وقتی ما شوخ‌طبعی داشته باشیم، سعی می‌کنیم با خنده از موضوع فاصله بگیریم. یعنی با خندیدن چهره شما بشاش می شود و همین عاملی برای جذب دیگران است. اگر دقت کرده باشید، با دیدن کسی که لبخند روی لب دارد ناخودآگاه شما هم لبخند می زنید. عکس این موضوع هم وجود دارد. اگر دوروبرتان آدم های عبوس و اخمو باشد شما هم به فرد افسرده ای تبدیل خواهید شد. او توصیه می کند:‌ «پس برای خوب و خوش زندگی کردن حس شوخ طبعی تان را تقویت کنید. سعی کنید کارهایی انجام دهید که هم خودتان لبخند بزنید و هم دیگران. گوشه ذهن خود بسپارید، برای خندیدن نیاز نیست اتفاق عجیبی رخ دهد، حتی به مسائل پیش پا افتاده هم می توانید بخندید.» از آنجا که انسان موجودی است اجتماعی، خنده یا شوخ طبعی می تواند در روابط دوستی او تاثیر خوبی بگذارد. دکتر هادی معتقد است، وقتی که ما حس شوخ‌طبعی داشته باشیم، لبخند بزنیم و در موقعیت‌هایی بخندیم، باعث می‌شود افراد دیگر بیشتر با ما ارتباط برقرار کنند. همین ارتباط اجتماعی خودش بر سلامت روان تاثیرگذار است. او می گوید:‌ «یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در سلامت روان چگونگی دریافت حمایت اجتماعی از دیگران است. افرادی که حمایت اجتماعی بیشتری دارند کمتر دچار اضطراب و افسردگی می‌شود.»

خنده درمانی کنید

خنده کارکرد درمانی هم دارد. در همین راستا و براساس تحقیقات روشی به نام یوگای خنده داریم. یوگای خنده مثل کلاسی  است که افراد به صورت گروهی دور هم جمع می‌شوند و خنده‌های ارادی و طولانی انجام می‌دهند. در ابتدا خنده ارادی است اما از آن‌جا که به صورت گروهی انجام می‌شود و همچنین خنده مسری است بین افراد پخش و تبدیل به یک چیز غیرارادی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد اثرات یوگای خنده خیلی شبیه خنده واقعی است. دکتر می گوید:‌ «در عین حال افراد می‌توانند عامدانه خودشان را وارد جریان، گروه یا فعالیت‌هایی کنند که احساس مثبت را منتقل می‌کنند. برای مثال دیدن فیلم‌های کمدی، خواندن کتاب‌های طنز یا شنیدن لطیفه و وقت‌گذرانی با افرادی که شوخ‌طبعی دارند.» محققان معتقدند بیش از ۸۰ درصد بیماری‌های متداول در زندگی، بیماری‌های روان‌تنی هستند؛ یعنی بیماری‌هایی که منشأ عصبی و فکری دارند اما متاسفانه بیشتر مردم این نوع بیماری‌ها را با بیماری‌های جسمی اشتباه می‌گیرند و فقط از دارودرمانی استفاده می‌کنند. این در حالی است که خنده و بهره بردن از یک روحیه شاداب در درمان حداقل به میزان ۳۰ درصد بر این نوع بیماری‌ها تاثیرگذار است.

کد خبر 790862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha