مدیر کل صنایع خودرو وزارت صمت، حواشی ایجاد شده پیرامون سامانه یکپارچه فروش خودرو را، شیطنت دو سه رسانه و مرتبط با آگهی خودروسازانی دانست که تمایل دارند محصولاتشان را خارج از سامانه به فروش برسانند.

سامانه یکپارچه فروش خودرو

همشهری آنلاین- فرخنده رفائی: چند روزی هست که اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو حاشیه ساز شده و گمانه‌زنی‌هایی را درباره تغییر احتمالی شیوه فروش خودرو ایجاد کرده است.

عباس علی‌آبادی هفته گذشته با بیان این‌که سامانه یکپارچه خودرو متعلق به وزارت صمت نیست، این سامانه را متعلق به شورای رقابت دانست و با ابراز بی‌اطلاعی در زمینه مرحله جدید ثبت نام در سامانه، اطلاع‌رسانی در این خصوص را در حیطه اختیار شورای رقابت اعلام کرد.

متعاقب این اظهارات، شورای رقابت نیز اعلام کرد که براساس مصوبه کارگروه خودرو شورای رقابت، مسئولیت سامانه بر عهده وزارت صمت است و این شورا متولی سامانه نیست. این تناقض‌ها در شرایطی که متقاضیان منتظر آغاز مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه بودند، در برخی رسانه‌ها با این تیتر که سامانه یکپارچه فروش خودرو متولی ندارد، حاشیه ساز شد و این شبهه را ایجاد کرد که ممکن است وزارت صمت طرح و برنامه جدیدی برای فروش خودرو در نظر داشته باشد، شایعه‌ای که از سوی مدیر کل صنایع خودرو وزارت صمت تکذیب شد.

تغییری در شیوه عرضه خودرو نداریم

عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، ضمن تاکید بر این‌که فروش محصولات خودروسازان داخلی همچنان بدون کوچک‌ترین مشکل و تغییری، بر بستر سامانه یکپارچه در حال انجام است، افزود: پس از این هم فروش خودرو طبق همین فرایند پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به این‌که وزیر صمت بعد از این اظهار نظر بارها توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد اما رسانه‌ها توجه نکردند، افزود: نکته‌ای که وزیر صمت به آن اشاره کرد این بود که شورای رقابت بر اساس قانون، مسئولیت تنظیم بازار خودرو را بر عهده دارد و مطابق دستورالعملی که وضع کرده در این زمینه عمل می‌کند.

مطابق یکی از بندهای همین دستورالعمل نیز خودروسازان موظف به عرضه تولیداتشان در سامانه یکپارچه هستند و این امر کماکان بدون هیچ تغییری در حال انجام و تعهدات سامانه پابرجاست.

مدیر کل صنایع خودرو وزارت صمت، بر سیاستگذاری یکپارچه در زمینه فروش خودرو تاکید کرد و افزود: بین شورای رقابت و وزارت صمت خلأ یا افتراقی وجود ندارد، وزارت صمت در این شورا نماینده دارد و در آن فرایندی کاملا همگام و همراه در خصوص فروش خودرو طی می‌شود.

زمان مرحله سوم فروش یکپارچه مشخص نیست

توکلی درباره جزئیات و زمان احتمالی سومین مرحله فروش یکپارچه خودروهای داخلی نیز گفت: زمان دقیق شروع ثبت‌نام مرحله سوم هنوز مشخص نیست اما طبق فرایندی که تا به‌ حال جاری بوده باید ابتدا ظرفیت‌های خالی خودروسازان اعلام و قیمت‌ها مطابق دستورالعمل گرفته شود، سپس جزئیات ثبت‌نام مرحله جدید اعلام خواهد شد.

سامانه یکپارچه فروش خودرو سال گذشته و با همکاری مشترک وزارت صمت و شورای رقابت راه‌اندازی شد و هدف از طراحی این سایت این بود که فروش خودروهای داخلی به‌ویژه محصولات ایران خودرو و سایپا که تا پیش از آن با قرعه کشی فروخته می‌شدند، به این سامانه منتقل شود. در ادامه، اما سیاستگذار تصمیم گرفت فروش کل خودروها اعم از داخلی‌ها، مونتاژی‌ها و حتی وارداتی‌ها از مسیر سامانه یکپارچه انجام شود.

شیوه جدیدی برای فروش خودرو نداریم

توکلی در پاسخ به این پرسش که ‌آیا اظهارات وزیر صمت درباره تعلق نداشتن سامانه یکپارچه به وزارت صمت، به این معناست که وزراتخانه برنامه جدیدی برای فروش خودرو دارد، گفت: وزارت صمت هیچ برنامه و روش جدیدی برای فروش خودرو ندارد و مطابق دستورالعمل شورای رقابت در زمینه فروش خودرو پیش می‌رود.

وی با تاکید بر این‌که هیچ‌یک از مسئولان وزارت صمت غیر از آنچه گفته شد، اظهار نظر رسمی‌ای نکرده، اضافه کرد: در کار سامانه یکپارچه هیچ مشکلی ایجاد نشده و کسانی که نوبت دارند مطابق زمانبندی در حال دریافت خودرو هستند.

تاخیر در تصویب آیین‌نامه، طبیعی است

بیش از یک‌ماه از زمانی که آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم از سوی وزارت صمت برای بررسی و تصویب به هیات دولت ارسال شده، می‌گذرد اما این آیین‌نامه هنوز به تصویب هیات دولت نرسیده و همچنان در درست بررسی است.

توکلی لاهیجانی درباره این‌که آیا طولانی شدن بررسی آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در دولت دلیل خاصی دارد یا خیر، گفت: بعد از این‌که قانون واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شد، وزارت صمت یک ماه برای تدوین آیین‌نامه فرصت داشت اما این آیین‌نامه ۱۰ روز زودتر از پایان فرصت وزارت صمت، تدوین و به هیات دولت ارسال شد، اما تصویب اغلب آیین‌نامه‌ها به این دلیل که در کمیسیون‌های مختلف تخصصی بررسی می‌شود به هیمن میزان ممکن است به طول بیانجامد، به‌خصوص این آیین‌نامه که ذی‌نفعان متعددی مثل گمرک، استاندارد، بانک مرکزی، محیط زیست، وزارت صمت و سازمان برنامه دارد.

 واردات کارکرده‌ها هرچه زودتر اجرایی می‌شود

توکلی، مدت زمان اجرایی شدن آیین‌نامه واردات بعد از تصویب در هیات دولت را وابسته به عواملی مختلفی از قبیل شرایط تامین ارز، استاندارد و محیط‌زیست دانست و اضافه کرد: اصولا تنظیم بازار خودرو و رقابت‌پذیر کردن این امر از اهدافی است که وزارت صمت دنبال می‌کند و قاعدتا هر یک از شیوه‌های واردات نیز کمک شایانی به این امر خواهد بود در نتیجه وزارت صمت در صدد است این آیین‌نامه هرچه زودتر اجرایی شود.

کد خبر 790915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    18 2
    این روش چپاول پول مردم را جمع کنید . و خودرو را آزاد کنید .دولت نباید برای کسری بودجه دست تو جیب مردم بکند. برای هر خودرو ۱۰ درصد سود تعیین کنید وقیمت ها را آزاد کنید. در ضمن با واردات ۲ ملیارد دلاری خودرو خودروساز داخلی رو مجبور به رقابت کنید وخودرو ساز از هیچ مقامی حکم قبول نکند.
  • رضا IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    10 2
    وزارت صمت نسبت به دوره اول که ثبت نام کردند بی انصافی کرد ،قیمت ها بسیار بالا بود و حق انتخاب سخت بود ،خواهشا برای دوراولیها که تحویل نگرفتند یک فرصت برای انتخاب مجدد بدهد
  • فرزاد IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    19 3
    قیمت خودرو ها فرقی نداره.از سامانه باشه یا آزاد و یا سایت کارخانه ها.وقتی فرقی نداره و در بعضی موارد بدتر هم هست چه دلیلی داره سر مردم منت بزارن
  • مهدی IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    16 0
    خودرو خیلی هم زیاد است شما ی سری ب تمامی نمایندگی های ایران‌خودرو و سایپا بزنید ،تمامی خودروهای در نمایندگی ها بصورت فروش آزاد ،بفروش می‌رسد این یعنی ماشین هست ولی نمی‌خوان ب مردم در سامانه بدهند و آقایان دولت هیچ برخوردی با این چپاولگران ندارند
  • رضا IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    15 0
    سلام مافیای خودرو درتمام دولت نقش اصلی را دارند پراید و خودرو های بی کیفیت داخلی استاندارد لازم ر ا دارد اما خودروهای خارجی استاندارد ندارد تا کی می خواهید در حق مردم این مملکت خیانت کنید به اداره استاندرد بگوید شما تا تا الان کجا بودید که این همه خودرو بی کیفت تولید واقعا از حرف خودتان شرمنده نمی شوید که اعلام می کنید خودروهای خارجی استاندارد لازم را ندارید بس کنید دیگر
  • HR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    13 1
    مردم این ورارت صمت هر روز یک مدل حرف میزند خواهشا به حرفهای این سازمان گوش نکنید... خواهشا خودرو تولید داخل اشغال نخرید سزای گران فروش نخریدنه
  • سارا IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    12 2
    پس طرح مادران چی شد؟اخه مادری ک باید صدتومن بذاره تو حساب و مث بقیه شرکت کنه چه امتیاز ویژه ای داره براش؟
  • علی IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    7 7
    روش اولی روبرگردانید حداقل امید داشتیم ی روز اسممون توقرعه کشی دربیاد .
  • پیمان DE ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    10 1
    ی ماشین که هیچ جای دنیا ارزش نداره بعد شش هفت سال اوراق میکنن کردید ارزوی ما. مگه نگفتید هر کارت ملی میتونه ی ماشین کارکرده بیاره. پس کو.
  • ابوالفضل وحدت IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    5 0
    این ظرفیت های خالی کی معلوم میشود دوباره خودروسازها دارند وارد جریاناتی شدند که خودرو عرضه نکنند تا قیمت ها دوباره سرسام آور سود باید وزارت صمت بر تولیدوعرضه وظرفیت خالی دو خودرو ساز بزرگ نظارت مستقیم داشته وگرنه حالا حالا خبری از عرضه خودرو نیست یک ثبت نام کردند ورفت تا کی خدا داند شورای رقابت روی قیمت گذاری باید تجدید نظر کنند تا به صرفه شود فرض 100میلیون افزایش برای یک سری خودروها انکیزه ای میشود خودرو را در سامانه عرضه کنند ودلال بازی وسوداگری برچیده شود ماهم که مصرف کننده هستیم از این سرگردانی درمیایم وبه تولید هم کمک میشود
  • محمد IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    6 1
    چرا باید زودتر اجرا شود مافیای خودرو سازی امکان دارد ناراحت شوند فعلا این سازمان با آن سازمان پاس دهند تا سال بگذرد بعدها بزرگ است
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    5 0
    کسی که خودر میخواد بخره چون تو سامانه ثبت نام نکرده نمیتونه بخره ولی خیلیا ثبت نام کردن ولی نمیخرن اصلا بی نظمی و کار غیر کارشناسی کاملا مشهوده
    • ناشناس IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      1 1
      کسی که ثبت نام می‌کنه قصدش خرید خودروه ولی از زمان ثبت نام تا تحویل قیمتها خیلی تغییر می‌کنه وخیلیها نمی تونن پول جور کنن بنابر این عطاش رو به لقاش میبخشن
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    2 1
    حالا که کرمان موتور داره خارج از سامانه میفروشه فقط کلاه سر کسایی رفته که یک ماه و نیم 100 تومن بلوکه کردن
  • محمد US ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    1 1
    شیوه تغیر کنه یا نکنه ملت سر کار هستن برا من شاهین اتومات زده ۱۴۰۳ زمستان دو ماه بعدش پیام اومده ۲۹۰ میلیون باید بریزی آخه کدام آدم عاقل ۱۷ ماه صبر میکنه حدودا ۳۰۰ میلیونم‌پیش بده سون بانکی پول ۶ میلیون تومن ماهی است ۱۰۰ میلیون تومن هم دو ماه نگه داشتن اختلافش حداقل ۱۰۰ میلیون تومن اضافه بر سازمان هستش خوب تو بازار مگه الان چقد قیمت داره که ما ۱۷ ماه صبر کنیم
    • خودم IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 1
      از همان آمریکا خودرو یک ماشین خوب بخر سوار شو چرا می آیی ایران ثبت نام می کنی.
  • Ali IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    1 0
    سلام ،وقت بخیر طرح جوانی جمعیت در خودرو ب کجا ختم شد ،برنامه ای نیست؟؟؟
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    1 0
    برای واردات خودرو نباید تعرفه وعوارض بگیرنند تا قیمت ماشین پایین بیاد اگه ایران بتونه ماشین دست دوم از عربستان یا دبی وارد کنه قیمت ماشین با کیفیت پایین میاد
  • بهار IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    تکلیف مادری که الان بچه ش به دنیا میاد و تو سامانه ثبت نام نکرده چی میشه؟؟؟؟؟ باید تا بعد از زمستان ۱۴۰۳ صبر کنه؟ یعنی یک سال و نیم دیگه!!!! مسخره س فقط شو دادن طرح جوانی طرح جوانی بعدش ول شد فقط یه درصدی از مردم از این طرح سود بردن بقیه هم که هیچی
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    پس تکلیف کسانی که تو دوره اول ثبت‌نام کردن و پول بیشتری ازشون گرفته شده چی شد ؟چرا اینقدر بی عدالتی
  • ایمان IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    این همه معطلی و مشکل تراشی سر واردات برای چیست ؟ نکنه منتظرید وحی نازل بشه ...
  • DE ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    جالب اینجاست که توقع داریم که تحریم از کشور ما برداشته شود ولی غافل از اینکه اگر تحریم برداشته شد، با خود تحریمی و انحصار طلبی که وجود داره باید چکار کرد!!آیا بعدش هم همین آشه و همین کاسه!!!
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    1 0
    همه دستشون توی یه کاسه هست
  • ناشناس IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    قیمت خودرو دراین چندسال بیشترازده برابر شده بااینکه وزیر سابق رابرکنار کردند طرح واردات خودرو را انجام دادن تاقیمت ها پایین بیاد وحتی ماشین های فرسوده جمع آوری شود متأسفانه هیچ فرقی نکرده است