مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

آذری‌ها با مخلوط حبوبات و رشته و کشمش و خرما، غذایی مغذی و مقوی می‌پزند که برای مهمانی‌های رسمی مناسب است.

آجيل‌‌پلو

همشهری آنلاین: این غذا را می‌توانید مانند رشته پلو به صورت مخلوط یا مانند تصویر به صورت لایه‌لایه‌ای سرو کنید. این روش تزئین فانتزی‌تر است.

مواد لازم 

۲ پیمانه برنج
۲ /۱ پیمانه بلغور گندم
۳/ ۱ پیمانه لوبیا سفید
۳ /۱ پیمانه لوبیا چشم‌بلبلی
۳ /۱ پیمانه عدس
۵۰ گرم رشته پلویی
۱۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده
۵۰ گرم کشمش پلویی
مقداری بادام و گردو برای تزئین
۲ عدد پیاز درشت
نمکل، فلفل و زردچوبه به مقدار کافی
روغن مقداری

۱. لوبیا چشم‌بلبلی و لوبیا سفید را خیس کنید و بگذارید حدود سه الی چهار ساعت بماند. در این مدت یکی دو بار آب روی آنها را عوض کنید. بعد از این مدت هر کدام را جداگانه بپزید. عدس را هم جداگانه بپزید. بعد از پخت حبوبات، آنها را آبکش کنید و آماده کناری بگذارید.  

۲. پیازها را پوست کنده و بشویید. آنها را به شکل خلال‌های نازک و یکنواخت برش بزنید. در تابه مقداری روغن ریخته و روی حرارت بگذارید. پیازها را درون روغن داغ بریزید و هم بزنید تا طلایی شوند. در انتها در صورت تمایل می‌توانید مقدار کمی زردچوبه به پیازداغ اضافه کنید.  

۳. نصف مقدار پیازداغ را برداشته، برای تزئین کنار بگذارید. گوشت چرخ‌کرده را هم در نیمه دیگر پیازداغ در تابه ریخته و خوب با پشت قاشق باز کنید و تفت دهید. نمک و فلفل را هم اضافه کرده و با مقدار کمی آب بگذارید تا بپزد. بعد از پخت، گوشت سرخ‌شده را هم کناری بگذارید تا بعد برای تزئین برنج به کار رود.  

۴. قابلمه‌ای آب روی اجاق گاز بگذارید تا جوش بیاید، برنج را هم بریزید تا نرم شود. بعد از نرم شدن برنج، رشته ‌پلویی و بلغور گندم را اضافه کرده و به مدت یک دقیقه اجازه دهید رشته و بلغور نرم شوند. حالا نوبت آبکش کردن برنج، رشته و بلغور است.  

۵. ته قابلمه‌ای بزرگ که می‌خواهید برنج را در آن دم کنید، مقداری روغن ریخته و روی حرارت بگذارید. بعد نان یا  ته‌دیگ مورد نظر خودتان را ته قابلمه بچینید و شروع به ریختن برنج، رشته و بلغور کنید. لابه‌لای هم آن حبوبات پخته شامل عدس، لوبیاسفید و لوبیا چشم‌بلبلی را بریزید.  

۶. روی برنج را دمکنی بگذارید و حدود ۳۵-۳۰ دقیقه صبر کنید برنج دم بکشد تا ته‌دیگ خوب و تردی داشته باشید. در این فاصله کشمش را کمی خیس کرده، تمیز کنید و بعد کشمش، بادام و گردو رادر مقداری روغن تفت دهید.  

۷. بعد از دم کشیدن برنج برای سرو کردن، گوشت چرخ‌کرده را دوباره کمی گرم کنید و با حبوبات و کشمش، گردو و بادام به شکل دلخواهتان تزئین کنید.

یه‌جور دیگه

می‌توانید مقداری از برنج پخته را هم زعفرانی کنید و برای تزئین روی برنج به کار برید.

کد خبر 791091
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha