شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

ترجمه - نیلوفر قدیری: بعد از ربوده‌شدن کشتی آمریکایی آلاباما توسط دزدان دریایی سومالی، بحث و گفت‌وگو درباره دزدان دریایی بار دیگر شروع شد.

بعضی، گستردگی اقیانوس هند را دلیل فعالیت دزدان دریایی می‌دانند و بعضی دیگر از کارشناسان علوم سیاسی می‌گویند که بی‌حکومتی در سومالی باعث بروز این وضعیت نابسامان شده‌است.

هر کدام از این اظهارنظرات به نوبه‌خود نشان دهنده فقدان درک مناسب از مشکل دزدان دریایی در طول تاریخ و در شرایط فعلی است. به‌دلیل فقدان همین درک مناسب است که تا کنون کنترل این بحران ممکن نشده‌است.

درباره مشکل گستردگی اقیانوس هند که بعضی آن را یکی از دلایل شدت‌گرفتن فعالیت دزدان دریایی می‌دانند باید گفت، اقیانوس هند میلیون‌ها‌ سال ‌است که به همین اندازه بوده و در سال‌های آینده هم به همین اندازه می‌ماند. درست است که رفت‌وآمد کشتی‌ها در خلیج عدن، زیاد و پرتراکم است اما کنترل محموله‌ها مانند دوران جنگ جهانی دوم، تا حدی این مشکل را کمتر‌کرده و بر دزدان دریایی فشار می‌آورد.

دزدان دریایی‌خلیج‌عدن‌اکنون بیشتر به‌دنبال کشتی‌های سرگردان هستند. گزارش‌هایی که از موارد‌ربودن‌کشتی‌ها در این منطقه توسط دزدان دریایی گزارش شده نشان می‌‌دهد، دزدان دریایی از هلی‌کوپتر هراس دارند و هر‌گاه هلی‌کوپتری از راه می‌رسد، عملیات خود را نیمه‌کاره رها‌می‌کنند و می‌گریزند. اگر همکاری‌های بین‌المللی ادامه یابد و چند ناو هواپیمابر‌دیگر به منطقه خلیج عدن اضافه شود، این بخش از مشکل یعنی گستردگی و تراکم رفت‌وآمد در اقیانوس هند، حل خواهد شد. در این میان تعدادی از کشتی‌ها هم هستند که نمی‌خواهند بخشی از روند کلی محافظت در این منطقه باشند؛ در این شرایط این مشکل‌خود آنهاست.

بعد از ماجرای ربوده شدن نفتکش عربستانی که چند ماه پیش روی داد و بعد معلوم شد که گرای این نفتکش از داخل آن به دزدان دریایی داده شده، همان موقع باید این ردگیری‌ها و شناسایی موقعیت‌ها بیشتر می‌شد. اما چنین نشد تا ماجرای ربوده‌شدن کشتی آمریکایی پیش آمد. اکنون زمان آن است که همه ابزارهای پیگیری و رهگیری آمریکا در دریا در خلیج عدن به کار گرفته‌شود تا جبران کمبود نیروی حفاظتی هم بشود.

اینکه گفته می‌شود دلیل شدت‌گرفتن فعالیت دزدان دریایی در این منطقه، نبود حکومت توانا در کشور سومالی است، استدلال نامعقولی است. سومالی اکنون نسل‌ها و سال‌هاست که درگیر موضوع دزدان دریایی به‌عنوان یک حرفه پول‌ساز است. این دزدان در گروه‌های حرفه‌ای سازمان یافته‌اند که بعضی از این گروه‌ها در یمن و بعضی در خود سومالی، مستقر هستند. بعد ازآنکه جاده ابریشم از خاکی به دریا منتقل شد، دزدان دریایی موقعیت سودآوری پیدا کردند. اکنون دزدی دریایی به امری ژنتیک میان مردم این منطقه تبدیل‌شده‌است. در‌گذشته این فعالیت، شغلی با حمایت دولتی بود.

دزدان‌دریایی‌کنونی سومالی از نظر حرفه‌ای بسیار پیشرفته عمل می‌کنند. آنها بی‌باک هستند، منابع خوبی در اختیار دارند، دریا را خوب می‌شناسند، تشنه‌خون و خونریزی نیستند و فقط بر به دست آوردن پول نقد‌متمرکزند. اما نگرانی اصلی جهان، استفاده از این پول‌ نقد برای سازمان‌دهی فعالیت‌های تروریستی است. دزدان دریایی از تجهیزات جی‌پی‌اس که به راحتی در دسترس است و همچنین سلاح‌های کوچک برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کنند. برای مقابله با آنها هم باید از همین ابزارهای پیشرفته استفاده کرد.

ریل کلیر- 14 آوریل 2009

کد خبر 79266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز