آمار مشاجره و نزاع بین زوجین رقم بالایی را نشان می دهد. روزانه بین 10 تا 15 پرونده در کلانتری ها برای همین تشکیل می شود.

خانواده

همشهری آنلاین:گروه خانواده-مژگان مهرابی:شاید باورش سخت باشد، اما طبق بررسی های صورت گرفته از سوی معاونت اجتماعی سرکلانتری ششم علت مهم اختلاف بین زن و شوهرها، تبلیغ سبک زندگی نامتعارف در فضای مجازی است. در این باره «زهرا خداوردیان» کارشناس مرکز مشاوره آرامش به نکته های مهمی اشاره می کند.

حواشی استفاده نادرست از تلفن همراه

متاسفانه فضای مجازی همه جای زندگی افراد را گرفته و فرصتی برای تعامل اعضای خانواده با یکدیگر باقی نگذاشته است. خیانت، روابط ناسالم و ناهنجاری‌های رفتاری از آسیب‌های استفاده نامناسب از فضای مجازی است. زهرا خداوردیان در این باره می گوید:‌ «پاشیدن یک زندگی، طلاق برای رهایی از اعتیاد یکی از طرفین به موبایل یا تیترهایی از این دست در سال‌های اخیر در رسانه‌ها بسیار به چشم می‌خورد. یکی از موضوعاتی که زوجین برای مشاوره یا دادگاه طلاق اقدام می کنند، حواشی به وجود آمده از استفاده نادرست تلفن همراه و فضای مجازی است.

 طلاق عاطفی در کمین خانواده ها
به گفته خداوردیان، استفاده بیش از حد از تلفن همراه علاوه بر ضررهای جسمی، سلامت روانی افراد را هم به خطر می‌اندازد. خیانت، روابط ناسالم و ناهنجاری‌های رفتاری از آسیب‌های استفاده نامناسب از فضای مجازی است. خداوردیان می افزاید: «شبکه اجتماعی در درازمدت باعث تنبلی، افسردگی و بروز اختلالات روانی در خانواده می‌شود. با پایین آمدن آستانه تحمل افراد یک خانواده، زمینه جدایی آنها از هم به وجود می آید. بسیاری از رفتارهای خشونت‌آمیز زوجین هنگامی رخ می‌دهد که فرد متوجه می‌شود همسرش با شخص دیگری در فضای مجازی ارتباط دارد. کاربر شبکه‌های اجتماعی تصویر مجازی سایر افراد را می‌بیند و وارد فضای مقایسه ظاهر سایر کاربران با باطن شریک زندگی خود می‌شود. این موضوع نوعی دلسردی را برای فرد به همراه می‌آورد که درنهایت منجر به طلاق می‌شود.»


فضای مجازی دشمن واقعی زوجین

کم نیستند کسانی که وابستگی زیادی به فضای مجازی دارند. این افراد شاید مشکل خاصی در زندگی خصوصی خود نداشته باشند اما چون نمی توانند ارتباط خوب و سالمی را با همسر یا دیگر اعضاء خانواده برقرار کنند دچار بحران می شوند. خداوردیان می گوید:‌ «زن یا مردی که مرتب وقت خود را با گوشی تلفن همراه سپری می کند، قطعا توجه کمتری به خانواده اش دارد. این امر رابطه زن و شوهر را سرد کرده و کم کم طلاق عاطفی ایجاد می کند. در این حالت زن یا مرد خواسته ها و کمبودهای خود را در شبکه مجازی دنبال می کنند.» طبق آمار به دست آمده، حدود یک‌پنجم از مواردی که برای دادخواست طلاق به دادگاه مراجعه می‌کنند، یکی از زوجین یا هر دو، درگیر شبکه‌های اجتماعی هستند. برخی از آنها ناخواسته وارد یک رابطه خیانت‌آمیز نسبت به همسرشان می‌شوند، به‌طوری که این مساله خودشان را هم درگیر عذاب وجدان می‌کند. این اتفاقات در شبکه‌های مجازی به صورت بسیار خرنده و تدریجی رخ می‌دهد. آقا یا خانم وارد رابطه دوستی شده، وابستگی ایجاد می‌شود، دلش تنگ می‌شود و وقتی به خودش می‌آید می‌بیند که چند ماه از این رابطه گذشته و درگیر یک رابطه فرازناشویی شده و به همسرش خیانت می‌کند. در صورتی که شاید روز اول چنین قصد و نیتی نداشته است.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته، ۲۰ تا ۲۵ درصد پرونده‌های طلاق در دادگاه‌های خانواده کشور عبارت فیسبوک ذکر شده است.

کد خبر 793745

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha