یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فهرست غایبان غربی اجلاس ضدنژادپرستی ژنو طویل‌تر می‌شود.

خبرگزاری سوییس گزارش داد، پس از آمریکا، استرالیا و هلند هم حضور خود را در این اجلاس ژنو لغو کردند. یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا گفت سند نهایی اجلاس که دیپلمات‌ها روز جمعه بر سر آن به توافق رسیدند، برای واشنگتن قابل پذیرش نیست.

آمریکا پیش‌تر در نشست‌های مقدماتی این اجلاس حضور داشت و آن گونه که باراک اوباما، رییس جمهوری این کشور می‌گفت قصد داشت دیپلماسی و همکاری خود را با سازمان ملل را تقویت کند.

این سخنگو گفت اما اکنون مشخص است که ملاحظات آمریکا در سند نهایی به میزان کافی لحاظ نشده است. «از این رو آمریکا در کنفرانس و تایید سند آن حضور نخواهد یافت.»

حذف بندهای ضدصهیونیستی
در همین حال این سخنگو اعتراف کرد سند نهایی جرح و تعدیل شده است و انتقادها به رژیم صهیونیستی حذف شده است.

حتی پیشنهاد اعراب مبنی بر گنجاندن بندی با عنوان «اهانت به ادیان» در واکنش به انتشار کاریکاتورهای موهن از مقدسات اسلام در سال 2006 کنار گذاشته شد، زیرا بسیاری از کشورهای غربی مدعی شدند این بند محدودکننده آزادی بیان است.

رژیم صهیونیستی و کانادا مدتی پیش اعلام کرده بودند در این نشست حضور نخواهند یافت.

نگرانی هلند
ماکسیم فرهاگن، وزیر امور خارجه هلند که از این اجلاس جا ماند، مدعی شد برخی کشورها تلاش دارند از کنفرانس "سوءاستفاده" کرده و ملاحظات مذهبی را بر حقوق بشر مرجح بدارند.

با این حال هنوز وضعیت حضور تعداد بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این اجلاس نامشخص است. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان روز شنبه در برلین اعلام کرد تلفنی با همتایانش در پایتخت‌های اروپایی درباره این موضوع رایزنی خواهد کرد. تصمیم نهایی تا پایان روز یکشنبه اتخاذ می‌شود.

این در حالی است که سوئیس اعلام کرده در این اجلاس شرکت می‌کند. شورای فدرال این کشور اعلام کرد جمعه شب پس از بررسی پیش‌نویس سند نشست مقدماتی کنفرانس به این نتیجه رسیده که مخالفتی با آن ندارد.

مشهورترین سخنران

به خاطر نامشخص بودن سند نهایی کنفرانس، تاکنون فقط تعداد اندکی از مهمانان عالیرتبه حضور خود را در اجلاس خبری کرده‌اند که از جمله آنها روسای جمهور مونته نگرو، توگو و تیمور شرقی هستند. مشهورترین سخنران این کنفرانس، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران است که بعدازظهر دوشنبه پشت تریبون قرار می‌گیرد.

در آستانه این اجلاس، روز شنبه حدود 600 تا 700 نفر تظاهراتی مسالمت‌آمیز را علیه نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی برگزار کردند. برگزارکنندگان این تظاهرات، SOS Rassismus، اتحادیه مسلمانان سوییس، اصناف و احزاب چپ ژنو بودند.[آشنایی با اجلاس دوربان]

ادامه اجلاس 2001

اجلاس ژنو قرار است به بررسی اجرای تصمیم‌های اجلاس ضدنژادپرستی که سال 2001 در دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد، بپردازد. آن اجلاس با جنجال به پایان رسید، زیرا رژیم صهیونیستی و آمریکا آن را به بهانه اینکه در پیش‌نویس قطعنامه، صهیونیسم با نژادپرستی برابر دانسته شده بود، ترک کردند.

کد خبر 79389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز