در مناطق کوهستانی استان البرز و همسایگی پایتخت غارهای دیدنی وجود دارند که برای گردشگری و بازدید، مقاصد خوبی محسوب می‌شوند؛ غارهای شگفت‌انگیزی که برخی از آنها ثبت ملی شده و برخی هم به‌دلیل داشتن ویژگی‌های خاص فرصت‌گذران یک روز لذت‌بخش در دل طبیعت را فراهم می‌کنند.

غار2

همشهری - سعیده مرادی:  استان البرز دارای غارهای تاریخی بی نظیر مانند بزج، هیو و یخ مراد، کله‌سنگ است که دیدن آنها خالی از لطف نیست و می‌تواند یک روز ماندگار را برای گردشگران علاقه‌مندان به غارنوردی رقم بزند.

غار بزج

بِزج روســتایی در دهســتان بالای طالقان و یکی از مرتفع‌ترین روستاهای طالقان است و یک غار نیز در این روستا به همین نام قرار دارد. این غار در ۱۰کیلومتری شمال شهرک بزج جای گرفته و دیدن آن برای هر بیننده‌ای جذاب است. آثاری که در این غار وجود دارد کاملا نشان دهنده وجود زندگی و حضور مردم در سالیان متمادی در آن بوده است. استراحتگاه و نشیمن در غار بزج مشهود اســت. قسمت‌های دیگری نیز وجود دارند که محل دیده‌بانی سکنه این غار را نشان می‌دهند. بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه طبیعی و گردشگری تا پایان مهرماه است. یادتان بماند برای رفتن به این غار، نیاز به چراغ قوه، باتری زاپاس، کلاه ایمنی و لباس‌های اضافه دارید چون ممکن است کثیف یا خیس شوید.

غار هیو

در غار لایه‌هایی از ســنگهای آهکی، با قدمت چند میلیون سال موســوم به آهک‌های روته قرار دارد. البته این قدمت برای تشکیل غار نیست. غار هیو شامل ۲ دالان و ۲ تالار اســت که دالان اول حدود ۵۰ متر طول دارد و از دالان دوم کمی طولانی‌تر است و ارتفاع سقف تالارها تدریجی افزوده می‌شود. پس از رسیدن به میانه‌های غار، کمکم زیبایی‌های آن مقابل‌تان خودنمایی می‌کند. بدنه اصلی غار شامل گالری بزرگی است که ارتفاع آن در قسمت‌هایی به بیش از ۲۳متر نیز می‌رسد و داخل تالارها قندیل‌ها و زیرقندیل‌های آهکی که گاهی ارتفاع آنها به بیش از ۷متر می‌رسد چشم‌اندازی زیبا را خلق کرده‌اند. ستون‌های درون غار نیز از جنس مواد آرگونی و تراورتن هستند. پیمایش کامل این غار ۲ساعت زمان نیاز دارد.

گردش، به وقت غارنوردی!

غار یخ‌مراد

در حقیقت یک غار زیردریایی اســت که این موضوع از وضعیت طبیعی غار و بقایای فســیل «کاردینا» که روی تخته‌سنگی در مدخل غار باقی مانده است، روشن می‌شود. این فسیل از نرمتنان دریایی است که در دوران سوم زمین‌شناسی وجود داشته و بدین‌ترتیب، اگر پیدایش غار را همزمان با آن بدانیم، عمر آن بالغ بر ۵۰ میلیون سال می‌شود. این غار بادگیر و هواکش‌های فراوانی دارد که هوا با شدت از آنها وارد می‌شود، فضای غار را سرد می‌کند و در زمستان موجب یخ زدن آب‌های موجود در آن می‌شــود. غار یخ‌مراد ۳ تالار بزرگ و ۳ یخچال زیرزمینی، چند قسمت دیگر و ۷ حلقه چاه دارد و در بخشی ۴ طبقه می‌شود که در یک امتداد عمومی به عمق ۲۰ متر روی هم قرار می‌گیرند و تنها غار طبقاتی کشور با این وسعت است.

گردش، به وقت غارنوردی!

غار کله‌سنگ

این غار دهانه تنگ، چند چاه عمیق و منابع زیرزمینی دارد و گاهی هــم آبگرفتگی را تجربه می‌کنــد. در اطراف دهانه اصلی، تونل‌ها و هواکش‌های طبیعی هم هســتند که داخل غار را کمی روشن می‌کنند؛ همچنین باعث چرخش هوای تازه در غار هم می‌شوند. نخســتین غارنوردانی که به غار کله‌ســنگ طالقان آمدند، در غار، آثاری از استخوان‌های انسان را پیدا کردند. این استخوان‌ها نشــان می‌دهد که در گذشته‌های دور داخل این غار انسان زندگی می‌کرده است؛ همچنین در این غار سنگ‌چین‌هایی پیدا و بررسی کرده‌اند که کار دست است. کاوشــگران معتقدند این سنگ‌چین‌ها نشانگر قدمت این غار و تعلق آن به دوره پیش از تاریخ است.

گردش، به وقت غارنوردی!

کد خبر 794217
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha