کمتر کسی خبر دارد که در تهران امروز، جایی که بسیاری از باغ‌های قدیمی آن در روند توسعه ساخت و سازهای قرن اخیر از بین رفته‌ و جای خود را به خیابان‌ها و آپارتمان‌ها داده‌اند، هنوز باغی کهن وجود دارد. باغی تاریخی با درختانی قدربرافراشته که قدمت آن به دوران ساسانی می‌رسد.

محله 9

همشهری آنلاین حسن حسن‌زاده: اکنون نشانی این باغ تاریخی را باید در بخشی از اراضی شمال تهران یا همان شمیران و در محدوده جنوب بزرگراه شهید همت جست‌وجو کرد. اراضی سرسبز و دلگشای باغ مهران در دهه ۳۰ محلی برای ترک اعتیاد معتادان بود و در دوران پهلوی دوم در اختیار ساواک قرار گرفت.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

اکنون این باغ در اختیار نهادهای دولتی قرار دارد. باغ تاریخی مهران اما نام خود را از یک خاندان معروف و با نفوذ سلسله ساسانیان وام گرفته است. خاندان مهران یکی از هفت خاندان معتبر و تاثیرگذار ساسانیان و از فرماندهان نظامی ارشد این سلسله بودند که در دوران اشکانیان نیز در زمره خاندان‌های مهم قرار داشتند. اگرچه آنها در دوره اشکانیان صاحب نفوذ بودند اما توانستند نفوذ و اعتبار خود را در دوره ساسانیان نیز حفظ کنند و در این دوره به قدرت و شهرت بیشتری برسند.

اما در دوره ساسانیان بود که این خاندان باغ مهران را در شمال ری ساختند. ری در همین دوران به دلیل وجود آتشکده‌های متعدد، یکی از مراکز معتبر مذهبی و از مهمترین شهرهای ایران دوره ساسانی بود. این باغ اکنون در محدوده شمیران قرار دارد که در آن دوره از ییلاقات شمال ری محسوب می‌شد. پس از ساخت باغ مهران، چهره‌های معتبر خاندان مهران نیز به این باغ در منطقه ییلاقی ری رفت و آمد داشتند. بهرام چوبین از معروف‌ترین افراد این خاندان بود که رد پای او را هم می‌توان در این باغ پیدا کرد. باغ مهران، سر منشاء قنات مهرگرد بود که یکی از قدیمی‌ترین قنات‌های تهران نیز به شمار می‌رفت.

کد خبر 794731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha