از ۲۰ مهر در اکثر استان‌ها و از ۲۷ مهر در تمام شهرهای کشور، عرضه شیرخشک تنها با کد ملی انجام می‌شود، اما مهم‌ترین نگرانی درباره کودکانی است که کد ملی و شناسنامه ندارند. 

شیرخشک بدون کد ملی

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان غذا و دارو اعلام کرده که از این پس تمامی شیرخشک‌ها در سامانه تی‌تک ثبت خواهند شد و داروخانه‌ها اجازه ندارند که بدون ثبت کد ملی کودک اقدام به عرضه این محصول کنند.

این در حالی است که در برخی شهرهای کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان، کودکانی متولد می‌شوند که بنا به دلایلی شناسنامه و کد ملی برای آنها صادر نمی‌شود. همچنین نوزادان و کودکان اتباع مهاجر هم هستند که کد ملی ندارند. این که قرار است شیرخشک مورد نیاز این کودکان چگونه تامین شود و آیا این خانواده‌ها از این پس با مشکل تامین غذای کودکانشان مواجه خواهند شد، سوالی است که با دستورالعمل جدید سازمان غذا و دارو مطرح می‌شود. 

بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان غذا و دارو به ادارات کل این سازمان در استان‌های مختلف، از ۲۷ مهر هیچ داروخانه‌ای در سراسر کشور حق ندارد بدون کد ملی اقدام به عرضه شیرخشک کند و با داروخانه‌های متخلف در این باره برخورد خواهد شد. این دستورالعمل شامل شیرخشک‌های رگولار هم می‌شود که تاکنون بدون هیچ ضابطه‌ای توزیع و بیشترین آمار قاچاق را داشت. 

پیگیری‌های همشهری‌آنلاین، نشان می‌دهد که به هیچ عنوان قرار نیست کودکان بدون کد ملی، بدون شیرخشک بمانند، درباره تمامی این کودکان کد رهگیری صادر خواهد شد و خانواده‌ها با همین کد رهگیری قادر به دریافت شیرخشک مورد نیاز فرزندانشان خواهند بود.

بر اساس هماهنگی معاونت غذا و دارو در شهرهایی که با این مساله مواجه یا مهاجرپذیر هستند، خانواده‌های ایرانی می‌توانند به ثبت احوال منطقه خود مراجعه و این کد رهگیری را دریافت کنند. برای نوزادان ساکن در شیرخوارگاه با هماهنگی بهزیستی، ثبت‌احوال و معاونت غذا و دارو کد رهگیری صادر خواهد شد. اتباع خارجی هم باید از وزارت کشور کد رهگیری دریافت کنند. 

در این طرح که با هدف جلوگیری از قاچاق شیرخشک و مصرف بی‌رویه اجرا می‌شود قرار است به زودی میزان مصرف استان‌ها مشخص شود.

منوچهر دادگرنژاد، مدیر کل امور فراورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در این باره گفت: قرار است برنامه توزیع شیرخشک مورد نیاز هر استان‌ بر اساس الگوی مصرف سال ۱۴۰۱، میزان موالید سال جاری و نیاز تعیین و به صورت ماهانه بازنگری شود. در حال حاضر مشکلی هم از لحاظ تامین شیرخشک نداریم و با توجه به تامین این فرآورده از مسیر تولید داخل و واردات، به زودی نیاز بازار مرتفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دلایل اصلی کمبود مقطعی برخی شیرخشک‌های معمولی تخصیص ارز و بالا رفتن هزینه‌های تولید بود، عنوان کرد: تولیدکنندگان شیرخشک با تمام ظرفیت در حال تامین بازار هستند و تولیدات آنها روزانه در کشور توزیع می‌شود.

بیشتر بخوانید: 

کد خبر 795380
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    1 0
    کد رهگیری برای تهیه شیر خشک بچه