ماجرای کمبود ٢٣ هزار معلم و خالی ماندن کلاس‌های درس در مهرماه، واکنش‌ها و اعتراضات بسیاری را به‌دنبال داشته تا جایی که زمزمه‌های کلید خوردن استیضاح وزیر تازه از راه رسیده آموزش‌وپرورش در مجلس شورای اسلامی نیز به گوش می‌رسد.

معلم

روزنامه همشهری؛  گروه خانواده_ رابعه تیموری : انتقاد و سوال و جواب از رضا مراد صحرایی دراین‌باره به واکنش‌های رسمی نمایندگان مجلس ختم نمی‌شود و در فضای مجازی نیز شاهد اظهار نظرهایی در این مورد هستیم که در یکی از این اظهار نظرها یکی از کاربران فضای مجازی تشرف وزیر جوان به سفرحج در ابتدای سکانداری وزارتخانه را مورد انتقاد قرار داده و مدعی شده مدت زمانی که مراد صحرایی صرف مراسم حج کرده، فرصتی برای جبران کمبود معلم بوده که بر باد رفته است!
اما نگاهی به ریشه و سابقه مسئله کمبود معلم به خوبی نشان می‌دهد آن‌چه به‌عنوان ابرچالش وزارت آموزش‌وپرورش دولت سیزدهم مطرح می‌شود و باب انتقاد از وزیر جوان را باز کرده بیش از آن که ضعف عملکرد او در چند ماه مسئولیتش را نشان دهد، اهمال و کم‌کاری دولت‌های گذشته در ساماندهی نیروی انسانی نظام آموزش‌وپرورش را خاطرنشان می‌کند.
یکی از مهمترین عواملی که چنین شرایطی را برای نظام تعلیم و تربیت کشور رقم‌زده، سونامی بازنشستگی معلمان است که بر اثر کم‌توجهی در دولت‌های گذشته، شاهد طغیان آن در دولت سیزدهم هستیم.

به گفته سیدمجتبی هاشمی، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش، در سال‌جاری ٩٠ هزار فرهنگی بازنشسته می‌شوند و تعداد بالای بازنشستگان از مهمترین عواملی است که وزارت آموزش‌وپرورش را با کمبود نیرو مواجه می‌کند. این رقم قابل توجه سرکلاف کمبود نیروی انسانی را به غفلتی ٣٠‌ساله گره می‌زند که ریشه آن به دهه‌های ٦٠ و ٧٠ می‌رسد. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در دهه‌های شصت و هفتاد نیروی انسانی قابل توجهی وارد سیستم آموزش‌وپرورش شدند و حالا بعد از سه دهه فعالیت در آستانه بازنشستگی قرارگرفته‌اند.
در این میان و با وجود همه انتقادات منصفانه و غیرمنصفانه، همت مراد صحرایی برای زدودن آثار نامبارک این میراث چندین‌ساله بر پیکر نظام آموزش‌وپرورش کشور را نباید نادیده گرفت که افزایش شمار پذیرفته شدگان آزمون‌های استخدامی آموزش‌وپرورش نسبت به دولت‌های پیشین، گواهی بر این مدعا است.

تاکنون٢٨ هزار دبیر و آموزگار از طریق آزمون استخدامی جذب و ۳ هزار و ۲۰۰ سرباز هم که تا یک تیرماه به خدمت نظام وظیفه اعزام شده‌اند، به‌عنوان سرباز معلم در مناطق مرزی، پرتراکم و نقاط عشایری مشغول خدمت شده‌اند تا بخشی از جای خالی معلمان بازنشسته را پر کنند. به گفته محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به زودی با به‌کارگیری ۱۸ هزار معلم خرید خدمات بخشی از کمبود معلم جبران خواهد شد و استخدام بخشی از معلمان غیررسمی سال ٩١ به‌بعد از طریق برگزاری آزمون نیز راهکار دیگر دولت است که برای رفع این چالش پیش‌بینی شده است.

کد خبر 795949

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    0 1
    با این اوضاع مملکت با شرایط جنگ هیچ فرقی نداریم. فقط در جنگ دشمن آسیب میزنه ولی اینجا خودی تخریب و آسیب میزنه.