بقعه بی‌بی‌زبیده خاتون(س) حوالی شهرری قرار دارد و به‌گفته اهالی از نوادگان ائمه(ع) است. استناد هم به لوحی در رواق حرم می شود که در سال ۱۲۶۸ هجری قمری، به دستور مهد علیا، مادر ناصرالدین شاه در این مکان نصب شده‌است.

دست نوشته های بقعه بی بی زبیده

شهره کیانوش راد - همشهری آنلاین:روی  لوح نصب شده در بقعه بی بی زبیده(س)،با خط نستعلیق، شرح سفر بی‌بی شهربانو و دخترش‌ زبیده خاتون‌ و امام زاده قاسم (قاسم ثانی) روایت شده، اما علیرضا زمانی، تهران شناس به روایتی دیگر اشاره می‌کند و او را از همسران سران سلجوقی می‌داند که ۹۰۰ سال قبل در اینجا دفن شده است. بقعه بی‌بی‌زبیده خاتون(س)،  در شهرری، در سال‌های متمادی مقصد زائرانی بوده که برای زیارت به شهرری راهی می‌شدند تا در جوار بارگاه حضرت عبدالعظیم(ع) استخوان سبک کنند. در روزگاری که وسایل نقلیه مثل امروز نبود، زائران مجبور بودند شب را جایی بیتوته کنند و آستان بی‌بی‌زبیده خاتون یکی از انتخاب‌های زائران برای ماندن بود. هم زیارت و هم در فضای دلنشین و باصفای آستانش سیاحت می‌کردند. هنگام رفتن به تهران هم از لبنیات روستای حسین‌آباد تحفه‌ای می‌خریدند. آنها هم که اهل یادگاری نوشتن بودند، برای ثبت این خاطره خوش، دست به‌کار می‌شدند و تاریخ و روز زیارت را بر دیوار حک می‌کردند یا با خطی خوش چند بیت شعر می نوشتند تا برای سال‌ها جاودان بماند. اکنون حدود ۵۰ دست‌نوشته در قسمت مردانه با حفاظ شیشه‌ای محصور شده و تاریخ آنها به سال‌های ۱۲۱۳ شمسی برمی‌گردد. خواندن عباراتی که با دستخط خوش و زیبا به یادگار مانده، مانند سفری به تاریخ و گذشته‌های دور است و از جاذبه‌های گردشگری این مکان زیارتی است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

تماشای درهای خاتم کاری شده در بقعه بی‌بی زبیده خاتون(س)، از جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌آید. پله‌های ورودی بارگاه بی‌بی زبیده خاتون، نشان از قدمت تاریخی این بنا دارد. بنای اصلی شامل حرم کنونی، در حدود قرن نهم هجری ساخته شده و در اوایل عهد قاجاریه سرداب شرقی و غربی فعلی با دهلیز ورودی و اطاق مجاور آن در شمال بقعه و رواق و ایوان هم به آن افزوده‌ شده‌است. بعدها هم در هر سه طرف دیگر حرم، ایوان‌هایی ساده الحاق شده و بقعه را به صورت کنونی درآمده‌است.

.......

نام: بقعه بی‌بی‌زبیده

قدمت: ۹۰۰ سال

نشانی: شهرری، خیابان فداییان اسلام، بعد از پل سیمان حسین‌آباد

کد خبر 796081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha