مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۷
۰ نفر

مادری همراه با دختر شش‌ساله‌اش به شهری فرضی در فرانسه مهاجرت می‌کنند. اهالی این شهر که کم‌وبیش افرادی بافرهنگ بسته و جزم‌اندیش هستند، بنای دشمنی و سر ناسازگاری با آن‌ها می‌گذارند.

شکلات

همشهری آنلاین:  مادر و دختر سرشان را به تولید شکلات‌ گرم می‌کنند. مادر با بازی ژولیت بینوش به کمک دختر نوجوانش سعی می‌کند با درست‌کردن انواع شکلات‌های خوشمزه در طعم‌های مختلف برای ذائقه‌ی متفاوت اهالی شهر، جایی در دل اهالی نه چندان مهربان آن شهر کوچک برای خود و دخترکش بگشاید.

اهالی شهر کم‌کم به واسطه‌ی شکلات‌های بی‌نظیری که زن تازه‌وارد آماده می‌کند، با او صمیمی می‌شوند و به مغازه‌ی کوچکش رفت‌وآمد می‌کنند. حتی جوان مسافری که در سال فقط چند ماه را در این شهر به سر می‌برد به ماجرای زندگی این مادر و دختر علاقه‌مند می‌شود و در راه‌اندازی و مدیریت مغازه به آن‌ها کمک می‌کند، اما شهردار بدقلق و خودخواه شهر تا می‌تواند جلوی پای این مادر و دختر و زندگی‌ ساده‌ی آن‌ها سنگ‌اندازی می‌کند. در نهایت شکلات‌ها زندگی مردم این شهر کوچک و روابط میان آن‌ها و شناختشان نسبت به مفاهیمی چون مهربانی، مفیدبودن برای دیگران و کنار هم بودن‌را به‌سرعت تغییر می‌دهند و اتفاقات جالب و خنده‌داری را رقم می‌زنند. این داستان فیلم شکلات است که در سال ۲۰۰۰ میلادی به کارگردانی لاسه هالستروم ساخته شد.

بعد از این فیلم بود که شکلات و تأثیری که در خلق‌وخوی مردم می‌گذارد به‌سرعت از سوی پزشکان تغذیه بسیار زیادی در دنیا مورد بررسی قرار گرفت و حالا نزدیک به ۱۶ سال است که این حکایت همچنان ادامه دارد.

شکلات خوشمزه‌ترین ماده‌ی غذایی است که تا به‌حال بین هزاران خوردنی مختلف در دنیا شناخته‌شده است. مردم برای خودنمایی در سفره‌های غذا در مهمانی‌ها، شکلات را چاشنی انواع دسرها می‌کنند چرا که می‌دانند این تنها چیزی است که همه طعمش را دوست دارند و سلیقه‌ی خوب یا بد نمی‌شناسد؛ اما همین خوراکی خوشمزه این روزها معضل بسیار بزرگی برای مردمی که دغدغه‌ی سلامتی و اضافه‌وزن دارند،  شده است و خیلی از آدم‌ها افزایش وزن خود را به گردن این خوردنی خوشمزه می‌اندازند؛ اما واقعاً شکلات در اضافه‌وزن آدم‌ها چقدر تأثیر دارد؟  

در بلبشویی که هر روز خبر تازه‌ای در مورد بخور و نخورهای شکلاتی به گوش می‌رسد، بالاخره خوردن شکلات مفید است یا مضر؟

نتیجه‌ی آخرین مطالعاتی که در معروف‌ترین مجله‌ی تغذیه، سلامت و پزشکی بریتانیا منتشر شده است، نشان‌دهنده‌ی مزایای بسیار زیاد مصرف شکلات است. پروفسور ساوریو استرانجز، رئیس بخش بهداشت جمعیت مؤسسه‌ی سلامت لوکزامبورگ که پژوهشگر ارشد این پژوهش  بوده، می‌گوید: «شکلات همواره به دلیل داشتن چربی و قند بسیار بالا، مورد نقد افرادی که دغدغه‌ی چاقی و اضافه‌وزن دارند، قرار گرفته است. این در حالی است که مصرف نرمال و به ‌اندازه‌ی شکلات نه‌تنها آسیبی به بدن وارد نمی‌کند و موجب اضافه‌وزن نمی‌شود، بلکه فواید بسیار زیادی هم در سلامت جسم و جان افراد دارد.» 

استرانجز در نتیجه‌ی مطالعات خود اعلام می‌کند، خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی در مورد کسانی که هر روز به‌طور منظم مقدار کمی شکلات، به‌ویژه نوع تیره و تلخ  آن را مصرف می‌کنند، به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

استرانجز در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی گفته بود: «در عین حالی که  مصرف درست شکلات حتی می‌تواند در بخشی از یک رژیم غذایی توصیه شود، مصرف‌کنندگان باید درباره‌ی نوع و مدل شکلات مصرفی‌شان آگاهی داشته باشند. شکلات‌های سفید به دلیل این‌که بر پایه مقدار زیادی کره تهیه می‌شوند بدون شک آن ویژگی‌های مورد نظری را که در شکلات‌های سیاه پیدا می‌شود،  ندارند. آگاهی در نوع انتخاب می‌تواند کمک بسیار زیادی به مصرف‌کنندگان کند.

شکلات‌های گوناگون بر اساس میزان شیرینی و کره‌ی‌ مصرفی درونشان، کالری‌های مختلفی دارند که لازم است به آن دقت شود.»

پروفسور استرانجز برای انجام مطالعه‌اش میزان مصرف شکلات را در بیش از ۱۰۰۰ نفر از افراد هجده تا شصت ونه ساله بررسی می‌کند. او متوجه می‌شود که میزان مقاومت به انسولین و بهبود آنزیم‌های کبدی برای آن دسته از افراد که هیچ شکلاتی در روز نمی‌خورند در مقایسه با آن‌هایی که روزانه حدود ۲۵‌گرم شکلات مصرف می‌کنند، بسیار کمتر است.

این یافته‌ها هم‌چنین نشان می‌دهد که مصرف روزانه‌ی مقدار کمی شکلات خطر ابتلا به اختلالات قلبی را کاهش می‌دهد.

امروزه بسیاری از پزشکان تغذیه هم دیگر به این باور رسیده‌اند که شکلات، جزء جدایی‌ناپذیر رژیم‌های غذایی و سلامت است که باید در برنامه‌های تغذیه حتماً گنجانده شود.

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد شکلات تلخ میزان چربی‌سوزی بدن را بالا می‌برد و هم‌چنین روند فعالیت‌های مغزی را تند و سریع می‌کند.

خواب‌آلودگی و کسالت را کاهش می‌دهد و با توجه به فیتوکمیکال‌هایی که درونش دارد، هوشیاری فرد را بیشتر می‌کند.

یکی دیگر از پژوهشگرانی که درباره‌ی تأثیر شکلات بر خلق‌وخوی آدم‌ها مطالعات زیادی انجام داده است، نتیجه‌ی بررسی‌های خود را این‌طور اعلام می‌کند: افرادی که شکلات بیشتری مصرف می‌کنند در مقایسه با دیگرانی که آن را از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند، مشخصات مطلوب اجتماعی بیشتری دارند. آن‌ها در برقراری ارتباط با دیگران همیشه پیش‌دستی می‌کنند و خوش‌روتر هستند.

سبک زندگی‌شان معمولاً سالم‌تر است و صبر و حوصله‌ی بیشتری در برخورد با دیگران از خود نشان می‌دهند. تجربه نشان می‌دهد کسانی که در محل کار خود همراه با چای یا قهوه‌شان به‌جای شیرین‌کننده‌های دیگر تکه‌ای شکلات می‌خورند، برخورد بهتری با همکاران خود دارند و خوش‌روتر هستند. شکلات می‌تواند خلق‌وخوی آدم‌ها را تا حد زیادی تغییر دهد و روحیه‌ی سازگاری را در آن‌ها تقویت کند. این شاید دقیقاً همان چیزی باشد که هالستروم در فیلم شکلات به آن اشاره می‌کند.

در نهایت این‌که خوردن شکلات بیشتر از این‌که ضرری برای بدن داشته باشد، سرشار از سود و فایده است.  

کسانی‌ که مدام چاقی و اضافه‌وزن‌ خود را به گردن شکلات می‌اندازند، یادشان باشد که خوردن غذاهای پُرکالری مانند انواع فست‌فودها به‌مراتب خیلی بیشتر از شکلات عامل چاقی به حساب می‌آید. اگر خط افراط رد نشود و آدم‌ها یاد بگیرند هر چیزی را به مقدار متعادل مصرف کنند، بدون شک نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای به دست می‌آید. یک‌تکه‌ی کوچک شکلات تنها ۳۰ کالری دارد که هیچ باری روی وزن‌ها اضافه نمی‌کند اما مصرف همین ۳۰ کالری اگر بارها و بارها در یک روز تکرار شود، دیگر جای چشم‌پوشی ندارد.

در باره‌ شکلات بیشتر بدانید

دست از باورهای خرافی و کلیشه‌های قدیمی بردارید و با دنیای امروز نو شوید. این‌جا و امروز جایی است که علم از دل تحقیقاتش واقعیت‌های باورنکردنی را بیرون می‌کشد و حاضر و آماده روی میز می‌گذارد. هر چیزی را در مورد شکلات تا به‌حال شنیده‌اید دور بریزید و نتیجه‌ی آخرین مطالعات دانشگاه برکلی را به پیشنهاد سایت خبری گاردین بخوانید:

۱. لاغرکننده‌ی معجزه‌آسا

هیچ‌کس نمی‌گوید شکلات بخورید و لاغر شوید اما نتیجه‌ی آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن شکلات در حد اعتدال کمک می‌کند شما لاغر بمانید. محققان می‌گویند شاخص وزنی یا همان BMI کسانی که شکلات مصرف می‌کنند در مقایسه با دیگران کمتر است.

۲. ناجی ضریب هوشی

ماده‌ی شیمیایی به نام فلاونوئید در شکلات وجود دارد که باعث فعال شدن مغز می‌شود. این ماده مهارت‌های شناختی را با ایجاد سلول‌های عصبی جدید افزایش می‌دهد و توانایی تشکیل حافظه‌ی جدید را بهبود می‌بخشد.

۳. افزایش‌دهنده‌ی انرژی

برای میان وعده‌های خود چند تکه شکلات انتخاب کنید و به معجزه‌ی آن پی ببرید. کافئین موجود در شکلات به همراه منیزیم و کروم آن سطح انرژی فرد را بالا می‌برد تا در طول روز سرحال و پُرانرژی بماند.

۴. خداحافظی با چین‌وچروک

هزینه‌ی خرید کرم‌های ضدچروکی که با برندهای مختلف در بازار موجود است در مقایسه با هزینه‌ی خرید شکلات غیرقابل‌باور است. محققان می‌گویند برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد شکلات بخورید. یادتان باشد شکلات تلخ در برابر میوه‌های مثل زغال‌اخته و انار آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد.

کد خبر 797389
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha