رئیس فدراسیون والیبال گفت: ریاست فدراسیون جایگاهی نیست که آن را تجربه کرد، والیبال ورزشی نیست که یک نفر با ریاست فدراسیون مدیریت را تجربه کند. این اشکال دارد.

تیم ملی والیبال

به گزارش همشهری آنلاین، انتخاب سرمربی آینده تیم ملی والیبال به سوژه داغ این روزهای رسانه‌ها و حتی مردم تبدیل شده است. محمدرضا داورزنی در آخرین روزهای دوره ۴ ساله ریاستش قصد دارد یکبار دیگر پای یک مربی بزرگ خارجی را به والیبال ایران باز کند. با او گفت‌وگویی مفصل در خصوص همه اتفاقاتی که از سال‌های گذشته تا به امروز رخ داده انجام داده‌ایم.

  • بعضی از تورنمنت‌ها برای بعضی کشورها مهم است، آنجایی که کشورها دنبال جوانگرایی و تجربه‌اندوزی نیستند. این مسأله را کشورهای بزرگ مثل آمریکا ثابت کرده‌اند، آمریکا دریافت‌کننده قدرتی ۳۷ ساله‌اش را آورد یا روسیه پاسور ۴۰ ساله‌اش را. یا برزیل پاسور قدیمی‌اش را به ترکیب اضافه کرد و در شرایط حساس از آنها استفاده کرد. یادم است ایتالیا در ورلدکاپ ژاپن ست اول و دوم را از ژاپن برد. ست سوم ۲۴-۱۹ ژاپن جلو بود. پاسور قدیمی‌اش را به زمین آورد و در خط سرویس با سرویس‌های پرشی، موجی و کنترلی امتیاز ۲۴-۲۴ شد، ایتالیا آن ست را ۲۷-۲۵ برد و همینطور دو ست بعدی را. سرمربی سابق تیم ملی ژاپن از شوک زیاد راهی بیمارستان شد. هیچ‌کسی فکر نمی‌کرد ژاپن هم ست برده را ببازد و هم دو ست بعدی را. ما در بدترین زمان تعویض می‌کنیم. در بعضی بازی‌های لیگ ملت‌های سال قبل هم این اتفاق افتاد و تیم مقابل ۷ امتیاز جلو بود اما باخت. تیم ما باید از تیم تک ستاره به پرستاره برسد و با برنامه بازی کند اما سرمربی ما در بدترین زمان تعویض می کرد. او پوریا حسین خانزاده را در بدترین زمان ممکن به زمین فرستاد، به جای اینکه زمانی بفرستد که راه را باز کند، در پوئن ۲۳ و پست غیرتخصصی‌اش به زمین می‌رود. البته زمانی هم سرمربی چاره‌ای نداشت، مثل بازی با اوکراین که در ست چهارم بعضی از بچه‌ها توان پریدن هم نداشتند.
  • پیش‌بینی این بود که ما با چین همگروه می‌شویم، نظر عطایی هم این بود که بازی‌های آسیایی در رنکینگ اثر ندارد، اما طلای تیم از نظر اعتبار والیبال، برای کاروان مهم بود. اگر تیم اصلی نمی‌رفت ریسک بود. بعد هم یک اختلاف‌نظر همیشگی بین مربیان وجود داشت و از طرفی طبق پیش‌بینی‌ای که داشتیم، قطر از آن گروه بالا می‌آمد، چین، ژاپن و کره همدیگر را حذف می‌کردند و ما در فینال با چین بازی می‌کردیم. با این پیش‌بینی، حرف رفتن از هانگژو به شهری بود که تیم یک ساعته به برزیل می‌رسید، درست همان مسیر تیم چین. برای ما طلای هانگژو مهم بود. البته باید در بازی‌های بعد بهتر کار کنیم چرا که یکسری رقابت‌ها را برای سال بعد جابه‌جا می‌کنند که با هم تداخل نداشته باشد.
  • همین اکبر نائینی شروع به انتقاد کرد که ولاسکو پیر شده است. البته که ما ولاسکو را دوباره احیا کردیم اما موفقیت عوامل متعدد دیگری دارد. ما در زمان ولاسکو با سعید معروف نتیجه گرفتیم، بدون سعید معروف هم نتیجه گرفتیم. خیلی مهم است که کادر تیم برنامه داشته باشد. وقتی طرح عملیات برای کار داری، می‌دانی چه تکنیک و تاکتیکی برای مقابله با تیم‌ها داشته باشی و کجا را تغییر دهی. تنها نباید از سرمربی توقع داشت. نقش دستیاران سرمربی هم خیلی مهم است.
    سیچلو مکمل ولاسکو بود. سیچلو در تحلیل و آنالیز بازی فوق‌العاده بود. رقبای تیم ما با وجود ولاسکو، قبل از شروع بازی ۳ امتیاز به ما باخته بودند، ولاسکو با کاریزمایی که داشت خیلی خوب تیم را اداره می‌کرد. هیچ‌وقت عصبانیتش را به تیم منتقل نمی‌کرد. یک بار من در بازی او را دیدم که کنار زمین خونسرد و آرام بود. وقتی بازی تمام شد، از عصبانیتش با لگد زیر سطل آشغال زد. او در جریان بازی آرام بود و حتی بازیکنان را آرام می‌کرد. البته که بعضی رفتارهای خاصی هم دارد، مثلاً قهر می‌کرد و وقتی ناراحت بود، خودش را در اتاق حبس می‌کرد.
  • زمین و زمان به من برای حمایت از عطایی بد و بیراه گفتند. من به بهروز گفتم تو نه، یکی دیگر هم باشد همین است. اگر عطایی نباشد، پیمان اکبری هم باشد حمایت می‌کنم. اگر اینطور نباشد شما به من نقد می‌کنید که به کواچ و کولاکوویچ دو سال فرصت دادید اما مربی وطنی را به خاطر هجمه‌ها زود عوض کردی.
  • به لحاظ فلسفه کار و ذهنیتی که ولاسکو داشت و روی شخصیت و ذهنیت بازیکن کار می‌کرد، مربی دیگری ندیدم. ما آن زمان با ولاسکو و پرندی مذاکره کردیم، متوجه شدم ولاسکو همان مربی‌ای است که ما دنبالش می‌گردیم. نقطه حرکت به سمت بالای ما با آمدن ولاسکو شروع شد اما حضور تیم در لیگ جهانی سکوی پرتاب بود. ولاسکو روی ذهنیت و شخصیت بچه‌ها تأثیر گذاشت. موفقیت تنها به مربی، چهار بازیکن و پول نیست، بلکه فرایند چند وجهی است که وقتی همه آنها کنار هم قرار بگیرند می‌توانیم امیدوار باشیم که در پروسه زمانی ۵-۴ ساله تیم قدرتمندی داشته باشیم. برخی از بازیکنان تیم ملی در المپیک ریو ۱۷ سال با هم اختلاف سنی داشتند؛ جوان و با تجربه کنار هم بودند. وقتی تغییرات انجام شود و بزرگتر وجود نداشته باشد، مشکل دو قطبی در تیم پیش می‌آید و کار سخت می‌شود.
  • بعضی مواقع نیاز جامعه و تقاضای مردم باعث می‌شود تصمیم دیگری بگیری. اگر دست خودم باشد، جدا از فشار افکار عمومی، به مربی ایرانی میدان می‌دهم. اما آن طرف قصه یک هجمه سراسری اتفاق می‌افتد و مردم می‌گویند چرا نمی‌خواهی یک مربی خوب درجه یک مثل ولاسکو بیاوری؟ مردم از تیم ملی والیبال نتیجه می‌خواهند. ما با اینکه در زمان کواچ و کولاکوویچ نتایج بهتری گرفتیم اما زمان ولاسکو از بازی‌های تیم لذت می‌بردند. البته چند سالی است که تیم ملی با نشاط بازی نمی‌کند و مردم از بازی تیم لذت نمی‌برند. بچه‌ها شاد نیستند و به جایش ترس، استرس، نگرانی و اخم در چهره‌شان موج می‌زند. این مسأله را باید اصلاح کنیم. بازیکن نگران خط خوردن و باخت است. باید برای این مسائل راهکار پیدا کنیم.
  • سعید معروف هم بابت این موضوع از من ناراحت است. یک بار به خودم با عصبانیت گفت: «برای چه ما را رها کردی و رفتی؟ ما کلی آسیب دیدیم.» من رفتم که رفته باشم. نمی‌خواستم دوباره برگردم. بالاخره بعضی مواقع شرایطی را به تو تکلیف می‌کنند، وقتی تکلیف می‌شود دیگر چاره‌ای نداری. من ۱۱ سال رئیس فدراسیون بودم و بعد رفتم وزارت. دو سال بدی بود. دخالتی هم در تصمیمات فدراسیون نداشتم. تنها دخالتم برای بازی‌های آسیایی جاکارتا بود. ضیایی می‌خواست تیم ب را با سیدعباسی بفرستد جاکارتا. من آنجا به ضیایی گفتم تیم باید طلا بگیرد، اگر تضمین می‌کنی تیم با سیدعباسی طلا می‌گیرد، بسم‌الله. وقتی سیدعباسی گفت تضمین نمی‌کنم، گفتم تیم اصلی باید برود و کولاکوویچ هم گفت ما طلا می‌گیریم که تیم اصلی هم رفت.
کد خبر 797612
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • صادق IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    20 6
    لطفاظرفیت استعفا وداشته باش آقای رئیس انتخاب عطایی از روز اول اشتباه بود، کی ایشون را انتخاب کرد؟ من؟ یا شما؟ پس عطایی که توان استعفا روداشت، شما چطور؟ یکی میگفت، اگر از فدراسیون بروند کجا بروند؟
  • سعید IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    10 10
    جناب داورزنی با تشکر از زحمات شما لطفا کار رو به یه والیبالی بسپارین بهنام محمودی فعلا بهترین گزینه هست
  • نصیری IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    10 6
    سلام ،امیدواریم آقای بهنام محمودی به ریاست فدراسیون برسد واقعا از همه لحاظ لیاقت را دارد ،امیدوارم از یک سوراخ دوبار گزیده نشیم
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    8 5
    دراین مملکت استعفا یعنی دست کشیدن از منافع
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    11 5
    داورزنی بدرد نمیخوره باید یه نیروی جوان و کارآمد مثل بهنام محمودی بیاد
  • احمد IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    5 2
    مشکل اصلی ابنه . خود شما ول کنه میز ریاست . ببخشید شوق خدمت نیستی . ولاسکو مهم نیست وقتی چرخه معیوب بر گل سیستم حاگم است .جرات گفتن حقیقت ندارید . عطایی محبوب دل شخص بیرون از مجموعه والیبال بود . شما هم مجبور بودی اطاعت کنی
  • IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    5 4
    نه بابا؟نکنه فقط خودت رو رئیس فدراسیون والیبال میبینی با اون قد نیم وجبیت.چرا در ایران فرهنگ استعفا جا نمی افته ،حتما باید به زور بیرون کنند.
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    3 1
    وقتی ریئس فدراسیون میگه به من تکلیف شده ینی انتخاب سر مربی دست او نبوده و آقای عطایی از جای دیگری انتخاب شده بوده و اورا هم نمی تونسته عزل بکنه
  • حمید IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    2 1
    آقای داورزنی مگه نمیگین به فکر والیبال هستین؟ مگه دموکراسی رو قبول ندارین. الان تمام ایران شما و عطایی و این ترکیب و اسفندیار و وادی و ... نمیخاد . خوب خودتون محترمانه برین
  • ناشناس IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    0 0
    یه کم حد و حریم نگهدارید!!!! اندازه نگه دار که اندازه نکوست. روز خداحافظی برای همه هست ولی دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره‌. این شیوه خراب کردن را کنار بگذارید که اخبار در سطح دنیا پخش میشه و وجه بین المللی ایران را تخریب میکنید!!!!!!
  • جمشید IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    0 0
    اقای داورزنی این همان اشی هست که خودت درست کردی شما بعد بازیهای لیگ ملتها بلید اخراجش میکردی ولی به جای اینکار اومدی ازش حمایت کردی و گفتی که مربی ایرانی بهتر از مربی خارجی هست