مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود از رشد ۳.۵درصدی تولید در شرکت‌های صنعتی و معدنی بورس در نیمه نخست سال خبر داد. در همین دوره میزان فروش بخش معدن ۸.۴درصد و صنعت ۰.۹درصد رشد کرده است.

پتروشيمي

به‌گزارش همشهری، آمار مربوط به تولید و فروش شرکت‌های صنعتی و معدنی بورس اطلاعاتی است که نمایی واقعی از وضعیت تولید در اقتصاد ارائه می‌کند. مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش از وضعیت تولید و فروش شرکت‌های صنعتی و معدنی اعلام کرد سطح تولید در میان شرکت‌های صنعتی ۳.۵درصد و سطح فروش ۰.۹درصد افزایش یافته است. شرکت‌های تولیدکننده محصولات معدنی نیز در همین دوره با رشد ۳.۵درصدی تولید و ۸.۴درصدی فروش مواجه شده‌اند.

بیشترین رشد تولید در میان صنایع در نیمه نخست امسال مربوط به صنعت خودروسازی‌ بوده که سطح تولید نزدیک به ۱۱درصد افزایش یافته است. گروه محصولات شیمیایی و فلزات پایه هم به‌ترتیب رشد ۱.۱ و ۱.۵درصدی تولید مواجه شده‌اند.

با وجود رشد تولید اما میزان فروش خودرو سازان در نیمه نخست امسال ۲درصد و گروه محصولات شیمیایی که ازجمله بزرگ‌ترین و اثر گذارترین شرکت‌های بورس هستند ۴.۷درصد افت کرده است. تولید کننده‌های فلزات پایه نیز در نیمه نخست امسال با افت ۲درصدی فروش مواجه شده‌اند.

تولید و فروش در صنعت خودروسازی‌

آنطور که آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد میزان تولید خودرو سازان در شهریورماه امسال نسبت به‌ماه قبل ۷.۲درصد رشد نشان می‌دهد اما در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۱۴.۵درصد کاهش نشان می‌دهد. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد فروش شرکت‌های خودروسازی‌ نیز در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال افت محسوس ۲۳.۲درصدی نشان می‌دهد.

این همان موضوعی که در طول ماه‌های گذشته بسیاری از رسانه‌ها به آن اشاره کردند و از دپوی خودرو در پارکینک خودروسازان خبر دادند. استدلال رسانه‌ها این است که با وجود رشد محسوس تولید در صنعت خودروسازی‌ اما فروش این شرکت‌ها کاهش یافته و این موضوع منجر به افزایش موجودی انبار یا دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان می‌شود.

وضعیت تولید و فروش محصولات شیمیایی

تولیدکننده‌های محصولات پتروشیمی که در گروه محصولات شیمیایی قرار می‌گیرند بزرگ‌ترین و اثرگذارترین شرکت‌های بورس هستند و هر نوع تغییری در میزان تولید و فروش این شرکت‌ها اثرات معناداری بر بازار سرمایه برجای می‌گذارد چرا که بخش بزرگی از ارزش بازار سهام در اختیار شرکت‌های این گروه است.

آنطور که اطلاعات بازوی پژوهشی مجلس نشان می‌دهد در شهریورماه امسال میزان تولید در میان شرکت‌های این گروه نسبت به‌ماه مشابه سال قبل ۷درصد افزایش داشته است. این درحالی است که این گروه در طول ماه‌های قبل با کاهش تولید مواجه شده بود. با وجود رشد تولید در این صنعت میزان فروش گروه محصولات شیمیایی نسبت به‌ماه مشابه سال قبل ۲۴.۱درصد و نسبت به‌ماه قبل ۹.۱درصد کاهش نشان می‌دهد.

آمارها نشان می‌دهد میزان فروش متانول که ازجمله مهم‌ترین محصولات تولیدکننده‌های پتروشیمی است در شهریورماه با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. فروش کودها و ترکیبات نیتروژن و خوراک پالایشگاه نیز هم در دوره یک ماهه منتهی به شهریورماه و هم نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل افت محسوسی نشان می‌دهد.

تولید و فروش فلزات پایه

یکی دیگر از صنایع مهم بازار سرمایه شرکت‌هایی هستند که در زمینه تولید فلزات پایه فعالیت می‌کنند. آنطور که آمارها نشان می‌دهد تولید شرکت‌های این گروه در شهریر امسال نسبت به‌ماه قبل ۱۷درصد افزاش نشان می‌دهد اما میزان فروش این شرکت‌ها ۰.۱درصد افت نشان می‌دهد. طبق این اطلاعات میزان تولید و فروش شمش در شهریورماه نسبت به ‌ماه قبل افزایش داشته اما نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل تولید این محصول و همچنین پروفیل کاهش نشان می‌دهد.

کد خبر 799368
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha