با وجود رشد ارزش معاملات در مبادلات امروز بیش از۳۵۳ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد و به نظر نمی رسد بازار سهام فعلا شرایط مساعدی برای رشد داشته باشد. برآورد می شود بازار سهام در مبادلات امروز همچنان تحت تاثیر نمادهای خودرو ساز باشد که زیان های سنگینی در نیمه اول سال شناسایی کرده اند.

خودرو سازی

به گزارش همشهری، ارزش کل معاملات خرد در دادوستدهای امروز با ۳۸۱میلیارد تومان رشد به ۳هزارو۳۸۳میلیارد تومان رسید. این نشان می‌دهد ارزش معاملات خرد نسبت به‌روز یکشنبه ۱۲.۷درصد رشد کرده است. با وجود رشد ارزش مبادلات، امروز شتاب خروج پول از بازار سهام به شکل محسوسی افزایش یافت و به ۳۵۳ میلیارد تومان رسید.

انتشار گزارش ۶ماهه شرکت‌های خودروساز  در مبادلات امروز منجر به افت محسوس قیمت سهام این شرکت‌ها شد و بر کلیت بازار نیز تأثیر منفی برجای گذاشت. به‌طور کلی تحولات صنعت خودرو برای سهامداران اهمیت زیادی دارد و می‌تواند شاخص‌های بورس را تحت‌تأثیر قرار دهد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که با وجود عملکرد بد خودروسازان در نیمه نخست سال، سایر صنایع با افزایش درآمد مواجه شده‌اند و این می‌تواند منجر به رشد شاخص‌های بورس شود. با این حال به‌نظر می‌رسد توجه بازار به سمت اخبار مثبت کم شده و به‌دلیل افزایش ریسک‌های بازار، تمایل سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس کم شده و تا این موضوع اصلاح نشود نمی‌تواند به رشد شاخص بورس امیدوار بود.

در چنین شرایطی برآورد می شود بازار سهام در مبادلات امروز همچنان تحت تاثیر نمادهای خودرو ساز باشد که زیان های سنگین در نیمه اول سال شناسایی کرده اند.

طبق صورت های مالی سه شرکت ایران خودرو ،سایپا و پارس خودرو  که در سامانه کدال منتشر شد این شرکت ها در نیمه نخست سال جمعا ۳۴ هزار میلیارد تومان زیان کرده اند که نسبت به ۶ ماهه سال قبل ۹۰ درصد رشد نشان می دهد. با این میزان زیان در حال حاضر جمع کل زیان انباشته این سه شرکت به ۱۶۳ هزار میلیارد تومان بدون احتساب شرکت های زیر مجموعه شان رسیده است.

کد خبر 800606
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha