دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بچه‌ها بخواهند گاهی به جای رفتن به مدرسه در خانه بمانند. از جمله اینکه نیاز به استراحت بیشتر دارند. اما اگر فرزند شما اغلب می‌خواهد مدرسه را ترک کند، مهم است که دلیل آن را تشخیص دهید. ضمن آنکه نحوه پاسخگویی شما می‌تواند مشکل را را رفع یا آن را بدتر کند.

اگر کودک شما بگوید نمی‌خواهد به مدرسه برود به او چه می‌گویید؟

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: معمولاً وقتی با فرزندتان در مورد تمایل نداشتن به رفتن به مدرسه صحبت می‌کنید، به شما کمک می‌کند بفهمید چه اتفاقی در حال رخ دادن است. با این حال، بچه‌ها همیشه نمی‌دانند چه بگویند. بنابراین مهم است که به زمان و دلیل ناامیدی فرزندتان توجه کنید. به خاطر داشته باشید که امتناع از مدرسه اغلب با اضطراب مرتبط است. به همین دلیل درباره نحوه کمک به کودکان برای مدیریت اضطراب مدرسه بیشتر بیاموزید.

شناسایی مشکل اصلی

توجه داشته باشید شاید دلیل امتناع فرزندتان از رفتن به مدرسه آن است که در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. بنابراین ببینید چه کاری در این خصوص باید انجام دهید. همچنین به فرزندتان کمک کنید تا مهارت‌های دفاع از خود را یاد بگیرد. برای بچه‌ها مهم است بتوانند خودشان صحبت کنند و اگر با مشکلی درگیر هستند و مشکل دارند خودشان از حق خود دفاع کنند.

اگر کودکتان بگوید نمی‌خواهد به مدرسه برود به او چه می‌گویید؟

خودنسردی خود را حفظ کنید

اگر یک روز صبح فرزندتان گفت نمی‌خواهد به مدرسه برود فوری عصبانی و برافروخته نشوید و فکر نکنید شاید او برای همیشه بی‌سواد بماند! بهترین کار این است که با فرزندتان احساس همدردی کنید. برای مثال می‌توانید بگویید: می‌بینم که نگران رفتن به مدرسه هستی. می‌دانم گاهی سخت به نظر می‌رسد. ولی وقتی بروی با دیدن دوستانت حتماً حالت بهتر خواهد شد. من و معلمت هم به کمک خواهیم کرد تا هر مشکلی در این مورد داری حل شود.

سعی کنید از جملات واضح و آرام استفاده کنید که فرزندتان متوجه شود انتظار دارید به مدرسه برود چون آرامش شما او را هم آرام‌تر کند.

اگر کودکتان بگوید نمی‌خواهد به مدرسه برود به او چه می‌گویید؟
دکتر ارغوان فریبرزی فر

بررسی مشکلات هیجانی

دکتر ارغوان فریبرزی فر، فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان از دانشگاه علوم پزشکی تهران، و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد دلایل امتناع از مدرسه رفتن بچه‌ها می‌گوید: یکی از چالش‌هایی که امروزه بسیاری از والدین با آن مواجه هستند، موضوع امتناع کودکان و نوجوانان از مدرسه رفتن است.

اگرچه امتناع از مدرسه رفتن به طور بالقوه می‌تواند در هر زمانی وجود داشته باشد، اما در کودکان خردسالی که برای اولین مرتبه وارد مدرسه می‌شوند یا در کودکان و نوجوانانی که وارد مقطع یا مدرسه جدید می‌شوند، شایع‌تر است.

امتناع از مدرسه رفتن به خودی خود یک وضعیت سلامت روانی یا یک مسئله رفتاری نیست، بلکه این وضعیت اغلب بیان کننده شرایط زمینه‌ای سلامت روان و مشکلات هیجانی است و دلایل پیچیده‌ای دارد.

بررسی علل اضطرابی

به گفته این روان پزشک، شایع‌ترین اختلال و شرایط مرتبط با این موضوع شامل علل اضطرابی (مانند اختلال اضطراب جدایی، اختلال اضطراب فراگیر)، افسردگی، رفتارهای مخالفت جویانه، اختلال نقص توجه؛ بیش فعالی، اختلال یادگیری یا تجربه مشکلاتی مانند قلدری در مدرسه یا مرتبط با رویدادهای مهم زندگی (مانند جدایی، طلاق، نقل مکان، دوری از خانواده یا مرگ یکی از اعضای خانواده) می‌شود.

با وجودی که امتناع از مدرسه ارتباط مستقیمی با همه‌گیری COVID-۱۹ و قرنطینه ندارد، به نظر می‌رسد این مشکل نیز بر امتناع از رفتن به مدرسه تأثیر داشته است.

اگر کودکتان بگوید نمی‌خواهد به مدرسه برود به او چه می‌گویید؟

پیامدهای منفی امتناع از رفتن به مدرسه

دکتر فریبرزی فر می‌گوید: کودکان و نوجوانانی که از مدرسه رفتن امتناع می‌کنند، در صورت عدم درمان، در معرض خطر انواع پیامدهای منفی زندگی از جمله دستاوردهای پایین تحصیلی، ترک تحصیل، انزوای اجتماعی و سلامت جسمی و روانی ضعیف‌تر قرار می‌گیرند، بنابراین امتناع از مدرسه رفتن مستلزم مداخله فوری است، چون هر چه این الگوی ناکارآمد بیشتر ادامه یابد، قطع آن دشوارتر است.

ضرورت مدیریت امتناع از مدرسه

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مدیریت امتناع از مدرسه معمولاً مستلزم آموزش مدیریت والدین و خانواده درمانی است و بسته به علت اصلی و شرایط مرتبط با این مساله ممکن است کودکان و نوجوانان نیازمند مداخلات درمانی (دارویی یا غیردارویی) به منظور بهبود اختلال اصلی منجر به بروز این مشکل باشند.

کد خبر 800940
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha