سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ابرکامپیوتر واتسون به زودی برای شرکت در مسابقه تلویزیونی Jeopardy روانه استودیو شبکه CBS می‌شود.

کامپیوتر‌های شرکت IBM که در گذشته گری کاسپاروف را شکست دادند، اکنون به دنبال درو کردن جایزه‌های مسابقات تلویزیونی هستند!

به گزارش بی‌بی‌سی، واتسون ساخت IBM بر اساس اصول زبان‌شناسی و مدل‌های ریاضی و تنها به منظور پاسخ دادن و سوال کردن طراحی شده‌است.

دکتر دیوید فروچو؛ محقق شرکت آی‌بی‌ام در مصاحبه با بی‌بی‌سی هدف از ساخت واتسون را "تفکر و تعامل به شیوه انسان‌ها" معرفی کرد.

ساخت و طراحی این ابرکامپیوتر دو سال به طول انجامیده و محققان آن را به افتخار بنیان‌گذار آی‌بی‌ام؛ توماس جی. واتسون سنیور، واتسون نامیده‌‌‌اند.

"واتسون تلاش می‌کند که سوالات مختلف را متوجه شود و آن را در سطح ابتدایی درک کند و جوابی دقیق و مطمئن ارائه دهد. چالش اصلی در طراحی آن دقت پاسخ‌هاست. در مسابقه‌های تلویزیونی نظیر Jeopardy (پرسش و پاسخ) باید پاسخ صحیح و دقیق باشد وگرنه امتیاز کم می‌شود."

مسابقه Jeopardy شامل پرسش و پاسخ‌ در بخش‌های مختلف اطلاعات عمومی است. هر فردی که پاسخ سوالی را می‌داند با فشار دادن یک کلید آمادگی خود را اعلام می‌کند. پاسخ‌های اشتباه امتیاز منفی بسیار زیادی دارند.

در سال 1997 آی‌بی‌ام با ساخت ابرکامپیوتری به نام Deep Blue توانست گری کاسپاروف؛ قهرمان شطرنج جهان را شکست دهد.

Deep Blue کامپیوتری بسیار سریع بود که قادر به محاسبه و تحلیل 200 میلیون حرکت شطرنج در ثانیه بود.

اساس کار DeepBlue  بهره‌گرفتن از سرعت بالای خود در تحلیل یک مسئله تحت چارچوبی مشخص بود.

اکنون واتسون باید بر اساس چارچوبی کاملاً نامحدود و تصادفی، از بانک داده‌های خود پاسخی به سوالات مبهم و گاهی پر از اصطلاح تخصصی و کنایه بدهد.

تمام قوانین و مقررات مسابقه Jeopardy برای واتسون اعمال می‌شود و سوالات به صورت متنی به آن ارائه می‌شود.

واتسون در طول مسابقه تنها به آموخته‌های خود دسترسی خواهد داشت و از منابعی مانند اینترنت بهره‌مند نمی‌شود.

تیم تحقیقاتی آی‌بی‌ام و دست‌اندرکاران برنامه Jeopardy امیدوارند که کن جننیگز؛ قهرمان این مسابقه نیز برای رقابت با واتسون اعلام آمادگی کند. کن جننیگز 74 بار در این مسابقه قهرمان شد و در سال 2004 حدود 2.52 میلیون دلار پول نصیب خود کرد.

هدفی که آی‌بی‌ام در ساخت واتسون دنبال می‌کند، نزدیک‌تر کردن دنیای کامپیوترها و انسان‌هاست. یکی از توانایی‌های برجسته ذهن انسان استفاده از کمترین اطلاعات برای یافتن پاسخ و راه‌حل برای سوالات دشوار است.

[کامپیوتر‌های هوشمند؛ کامپیوترهای حاضرجواب!]

توانایی دیگر بشر، نحوه جالب دسترسی به این اطلاعات است. کامپیوترها برای دسترسی به اطلاعات ذخیره شده از سناریوهای محدودی استفاده می‌کنند و باید از سرعت بسیار نیز برخوردار باشند. ولی انسان‌ها به دلیل اینکه ساختار حافظه متفاوت و پیچیده‌ای دارند، دسترسی به اطلاعات در مغز آن‌ها به راحتی و با صرف کمترین انرژی انجام می‌شود. به همین دلیل است که یکی از آسان‌ترین عملیات مغز که به انرژی بسیار کمی نیاز دارد، یادآوری مطالب و رجوع به حافظه است.[چطور اطلاعات در مغز ذخیره می‌شود؟]

کد خبر 80103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز