دکتر زهرا پوررسولی، متخصص جراحی عمومی با برشمردن مواردی در زندگی روزمره که اشعه X دارند، می‌گوید: اشعه‌ای که همه ما آدم‌ها طی ۲ ماه در زندگی عادی و روزمره از چیزهای مختلف دریافت می‌کنیم، معادل یک بار انجام ماموگرافی پستان است.

ماموگرافی

به گزارش همشهری‌ آنلاین، سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان زنان در ایران و جهان و مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر زنان بر اثر سرطان به شمار می‌رود. طبق آمارهای موجود، درحال‌حاضر از هر ۸ زن در ایران، احتمالا یک نفر به سرطان پستان مبتلا است. این در حالی است که خیلی از زنان از بیماری خود خبر ندارند و زمانی متوجه آن می‌شوند که ممکن است سرطان پیشرفت کرده باشد و کاری از پزشکان برنیاید.

به گفته پزشکان، یکی از دلایل افزایش آمار سرطان پستان در ایران این است که بسیاری از زنان تصور می‌کنند اشعه ماموگرافی سرطان‌زا است و به همین دلیل، سالانه برای غربالگری و انجام ماموگرافی پستان مراجعه نمی‌کنند. ماموگرافی یک تصویر اشعه X از پستان است که از آن برای بررسی علائم اولیه سرطان پستان استفاده می‌شود.

دکتر زهرا پوررسولی، جراح پستان و متخصص جراحی عمومی، این موضوع را یک باور غلط می‌داند که در میان بسیاری از زنان ایرانی رواج دارد. او به همشهری‌ آنلاین می‌گوید: خیلی از زنان، زیر بار انجام سالانه ماموگرافی نمی‌روند و دلیل‌شان هم این است که تصور می‌کنند با انجام ماموگرافی، اشعه زیادی وارد بدن‌شان می‌شود که خود این کار، عامل بروز سرطان و سایر بیماری‌ها می‌شود و به همین دلیل تمایل ندارند سالی یک بار، این اشعه را دریافت کنند.

دکتر پوررسولی ادامه می‌دهد: واقعیت این است که اشعه‌ای که همه ما آدم‌ها طی ۲ ماه در زندگی عادی و روزمره از زمین، آسمان، خاک، نوشیدنی‌ها، خوراکی‌ها، امواج کهکشان و ماه و ستاره دریافت می‌کنیم، معادل یک بار انجام ماموگرافی است.

این جراح پستان می‌گوید: یعنی اگر بخواهیم حساب کنیم، در حالت عادی هم ما روزانه معادل ماموگرافی داریم اشعه دریافت می‌کنیم. واقعیت این است که اشعه ماموگرافی آن قدر زیاد نیست که باعث ابتلا به سرطان شود و این فقط یک هراس بی‌اساس و یک باور غلط است که بین عامه مردم وجود دارد. درواقع اشعه ماموگرافی فقط برای بررسی بافت سینه طراحی شده و به دوزهای کمتری از اشعه - نسبت به اشعه X معمولی - نیاز دارد.

این متخصص جراحی عمومی می‌گوید: ماموگرافی، بهترین روش انجام غربالگری سرطان پستان است و بهتر است خانم‌ها از ۴۰ سالگی، سالانه یک بار این تست را انجام دهند. چون ماموگرافی توانایی تشخیص سرطان حتی در مراحل اولیه را دارد و شناسایی زودهنگام هم آمار مرگ به ‌دلیل ابتلا را کاهش می‌دهد.

دکتر راحله انوری، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تهران و دبیر پویش سراسری سرطان معتمد هم در این زمینه به همشهری‌آنلاین می‌گوید: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در تمام پویش‌هایی که طی این ۵ سال برگزار شد، تولید محتواهای متعدد درباره باورهای غلطی است که در خصوص سرطان در بین مردم رایج است. یکی از این باورهای غلطِ رایج این است که "اشعه ماموگرافی باعث بروز سرطان پستان می‌شود". این باور نادرست باعث می‌شود که مردم برای ماموگرافی مراجعه سالانه نداشته باشند و به همین سادگی آمار سرطان پستان افزایش پیدا کند. در حالی که خانم‌ها باید اطمینان داشته باشند که ماموگرافی نه تنها سرطان‌زا نیست، بلکه هیچ ضرری برای سلامت‌شان هم ندارد.

کد خبر 801994
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha