طبق اعلام محمد امین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ایران رتبه نخست در تولید علم در زمینه بازی‌های رایانه‌ای در میان کشورهای منطقه را دارد.

بازی


همشهری آنلاین، گروه خانواده:براساس پژوهش مشترکی که توسط این بنیاد و دانشگاه هنر اسلامی تبریز انجام شده، تا پایان سال ۱۴۰۱ ایران در تولید علم در زمینه بازی‌های رایانه‌ای که جزء صنایع خلاق جدید است، رتبه نخست کشورهای منطقه و رتبه ۱۸ دنیا را در اختیار دارد، اما به نظر می‌رسد تولیدات بازی‌سازان ایرانی نتوانسته‌اند در بازار رقابت با بازی‌های غیربومی عرض اندام کنند و گیمرهای نوجوان ایرانی را از زمین تولیدات فرهنگی رایانه‌ای غیرایرانی به زمین بازی‌های بومی بکشانند

.

بازی های ایرانی تبلیغ نشده اند

کمیل خجسته معتقد است بازی‌های آنلاین مناسبی در ایران تولید شده‌اند، اما در معرفی این بازی‌ها به مخاطب نوجوان به‌درستی عمل نکرده‌ایم. این کارشناس رسانه‌های مجازی می‌گوید: «ما بازی‌های موبایلی ایرانی خوبی داریم که در آمار کافه بازار و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مخاطبان زیادی دارند و در فهرست ۵٠ گیم برتر پرمصرف ایران جای گرفته‌اند. مانند بازی باقلوا و گل مراد در قالب معمایی، بازی کلاج که شبیه‌سازی رانندگی است و بازی پسرخوانده که جزء بازی‌های استراتژی محسوب می‌شوند.»

او درباره خلاهای حوزه ساخت بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید: «ولی واقعیت این است که این بازی‌ها از نظر فناوری مربوط می‌شوند به حداکثر وب ٢ و در فناوری تولیدات بازی‌های کنسولی و کامپیوتری مانند فیفا، پابجی، کالاف دیوتی و جی تی‌ای و این قبیل بازی‌ها که چهارچوب خاصی دارند خلا ما جدی است. ما مسئولانی داریم که شناخت درستی از ذائقه، سلیقه و نیازهای نوجوانان در صنعت گیم و بازی‌سازی دارند، اما در ٨ تا ١٠ سال اخیر اولویتمان روی به روزرسانی زیرساخت‌های این صنعت تمرکز نداشته و ناظر به این تغییر فناوری سازمان‌های ما بروز نشدند. یعنی زیرساخت را آوردیم. موبایل‌ها را هوشمند کردیم، اما به متصل بودن این صنعت به گیم نت و لزوم تغییر بازی‌های دهه ٨٠ توجه نشده است.»

شخصیت پردازی و داستان پردازی ابتدایی

محمد امیری بر روی دلایل عدم استقبال از بازی‌های رایانه‌ای بومی پژوهش‌های متعددی داشته است. این کارشناس رسانه‌های مجازی توضیح می‌دهد: «ما باید نقاط ضعف و قوت بازی‌های ایرانی را در مقایسه با بازی‌های غیربومی شناسایی کنیم.» او ادامه می‌دهد: «بسیاری از بازی‌های ایرانی گرافیک ضعیفی دارند که موردتوجه کاربران نوجوان قرار نمی‌گیرد.»

امیری پیچیدگی مبارزات بازی‌های غیربومی را از مهمترین جاذبه‌های این نوع بازی‌ها برمی شمرد و توضیح می‌دهد: «بسیاری از طراحان بازی‌های ایرانی در طراحی سیستم مبارزات بازی خلاقیتی ندارند و برای کاهش خشونت بازی‌ها به راهکارهای غیرکاربردی مانند ابتدایی کردن سیستم مبارزات بازی‌ها متوسل می‌شوند.» او شخصیت‌پردازی و داستان‌پردازی پرهیجان و خلاقانه را از شاخصه‌های مهم بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی موفق عنوان می‌کند و می‌گوید: «بسیاری از بازی‌های بومی داستان‌پردازی کلیشه‌ای دارند و در طراحی کاراکترها خلاقیت و نوآوری به چشم نمی‌خورد. در این بازی‌ها شخصیت‌ها به‌صورت محدود و غیرجذاب پردازش می‌شوند و نمی‌توانند سلیقه و انتظارات مخاطب را پاسخ دهند.»‌

این کارشناس رسانه‌های مجازی معتقد است از ظرفیت‌های بازی‌سازی رایانه‌ای در ایران به‌درستی استفاده نمی‌شود و بی‌توجهی به این صنعت خسارت‌ها و زیان‌های مادی و فرهنگی بسیاری به همراه می‌آورد.

 

کد خبر 802603
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha