شاخص کل بورس تهران ظرف ۲روز گذشته با رشد مواجه شده است و ارزش معاملات خرد نیز در دادوستدهای دیروز بهبود یافت. به‌نظر می‌رسد بخش عمده این رشد ناشی از اجرای سیاست تزریق نقدینگی جدید به بازار سهام و کاهش ارزش دلاری بازار به سطح ۱۶۰میلیارد دلار است.

بورس

به گزارش همشهری، در مبادلات امروز ارزش معاملات خرد به ۳هزارو۱۶۱میلیارد تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه ۹درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین پس از مدت‌ها روند خروج پول از بازار سهام متوقف شد و نزدیک به ۸۴میلیارد تومان نقدینگی تازه‌وارد بازار سهام شد. به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل رشد شاخص ناشی از اجرای سیاست‌های تزریق نقدینگی و حذف محدودیت‌های فروش از سوی بازارگردان‌ها است.

آنطور که صندوق توسعه ملی روز یکشنبه اعلام کرد این صندوق ۴۰۰میلیارد تومان نقدینگی تازه به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق کرده است. این موضوع دست بازارساز اصلی بورس را برای حمایت شاخص پرقدرت‌تر کرده است. با این حال سوابق گذشته نشان می‌دهد، سیاست‌های تزریق نقدینگی به بازار سهام عمدتا فقط در یک دوره کوتاه منجر به نجات شاخص‌ها می‌شود و بعد از مدتی سطح تقاضا در بورس فروکش می‌کند.

 بخش دیگری از دلایل رشد بازار سهام کاهش ارزش دلاری بازار سهام به سطح ۱۶۰میلیارد دلار است. در مبادلات روز شنبه و بعد از نزول سنگین در این روز ارزش کل بازار سهام(بورس و فرابورس) به ۱۶۳میلیارد دلار رسید.

به‌طور معمول هر زمان ارزش کل بازار سهام به این محدوده می‌رسد حجم تقاضا برای خرید سهام افزایش می‌یابد اما پس از صعود تا محدوده ۱۸۰میلیارد دلار دوباره با افت مواجه می‌شود. مدت‌هاست ارزش کل بازار سهام در این دالان که کف و سقف آن ۱۶۰ تا ۱۸۰میلیارد دلار است در حال نوسان است. در چنین شرایطی به نظر می رسد روند صعودی تا محدوده ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد تداوم یابد اما بعد از آن برای رشد بورس به محرک های تازه تری نیاز است.
 

کد خبر 803015
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • GB ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    0 0
    سلام عرض ادب و احترام بانک دی باز بشه بازار و شاخص با خودش میاره، بالا ترخدا نماد باز کنید از اون روزی که بسته شده بورس حالش خوب نیست ترقران بازش کنید