ورزش گلف در اسکاتلند برای درباریان و شاهزادگان شکل گرفت و تا سال‌ها مردم عادی اجازه این بازی شاهانه را نداشتند و حتی چند سالی بازی گلف در دنیا ممنوع شد، اما اینکه چطور پای این ورزش به ایران و تهران باز شد، حکایت پر ماجرایی دارد که با کشف نفت در ایران گره خورده است.

زمین گلف

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : ۴۶ سال بعد از ممنوعیت بازی گلف، انجام آن به عنوان یک ورزش همگانی از سرگرفته شد، اما این بار سر از انگلیس در آورد.

در سال ۱۷۵۴ میلادی در سنت اندروز اسکاتلند انگلیس فعالیت نخستین باشگاه گلف دنیا شروع شد. ماجرای ورزش گلف ادامه پیدا کرد تا اینکه در ایران طلای سیاه نفت کشف شد و همین ماجرا باعث شد تا پای فرنگی ها برای استخراج نفت به ایران باز و در ادامه ورزش گلف هم وارد کشور شود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

البته تا قبل از قصه ملی شدن نفت و جریانات آن ایرانی‌ها در عرصه بین المللی و باشگاهی اجازه فعالیت و بازی گلف را نداشتند. البته باید به این نکته هم توجه داشت در اوایل قرن گذشته هیچ ساز و کار و نهاد مشخصی برای تولیت ورزش در کشور وجود نداشت. ورزش گلف هم در مقایسه با سایر رشته های ورزشی مانند کشتی چندان میان مردم ورزشکاران شناخته شده نبود.

بعد از ملی شدن نفت در ایران، علاقه‌مندان به ورزش گلف در نواحی جنوبی ایران مانند: مسجد سلیمان، آغاجاری، گچساران، اهواز و آبادان که اکثریت آنها از کارمندان شرکت نفت بودند، فضا و فرصت بهتری را برای انجام این ورزش پیدا کردند و به مرور زمان پای این ورزش به پایتخت هم باز شد و قدیمی‌ترین زمین گلف تهران، در مجموعه ورزشی انقلاب که سال ۱۳۴۱ با ۶۲ هکتار راه‌اندازی شد.

تشکیلات ورزش گلف کشور از اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۰ در قالب یک کمیته شروع به کار کرد و در مدت زمان کوتاهی به‌عنوان فدارسیون گلف جمهوری اسلامی به کارش ادامه داد. از سال ۱۳۷۲ مساحت تنها زمین گلف کشور به ۴۴ هکتار تغییر پیدا کرد. این زمین دارای ۱۳ میدان و یک زمین رنج است و در ضلع غربی مجموعه قرار گرفته است. این فدراسیون در سال۱۳۷۴(۱۹۹۶ میلادی)عضو شورای جهانی گلف شد.

در حال حاضر شهرهای تهران، خراسان، قم، اهواز، آبادان، مسجد سلیمان، ماهشهر، اصفهان و شیراز هیئت‌های ورزشی فعالی در رشته گلف دارند.

کد خبر 803233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha