یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت مکزیک اعلام کرد همه‌گیری آنفلوآنزای خوکی در کشورش "اکنون در مرحله افول" است.

به گزارش آسوشیتدپرس این اعلام در حالی صورت می‌‌گیرد که روز یکشنبه 3 مه (13 اردیبهشت) موارد جدیدی از آنفلوآنزای خوکی در آمریکا و سایر کشورها در اروپا و آمریکای لاتین گزارش شد.

گرچه در روز یکشنبه مورد جدیدی از آنفلوآنزای خوکی در آسیا گزارش نشد، چین بیش از 70 مسافر مکزیکی را قرنطینه کرد و هنگ‌کنگ 350 فرد را در یک اقدام احتیاطی در یک هتل در قرنطینه نگاه داشت.

در مصر که مقامات قصد دارند به عنوان یک اقدام احتیاطی بر ضد بیماری همه خوک‌های کشور را  سلاخی کنند،‌ صاحبان خوک‌ها با پلیس که می‌خواست حیوانات آنها را برای سلاخی ببرد، به زد و خورد پرداختند.

خوزه آنخل کوردوا، وزیر بهداشت مکزیک، روز یکشنبه گفت تلفات ثابت‌شده بیماری در مکزیک در حد 19 ثابت باقی ماند، و شمار موارد ثابت‌شده ابتلا به بیماری اندکی افزایش یافت و از 473 به 506 رسد که شامل موارد مردگان هم می‌شود. او افزود:"تحول همه‌گیری بیماری اکنون  مرحله افول خود را می‌پیماید."

او گفت داده‌های موجود حاکی از آن است که همه‌گیری در فاصله روزهای 23 تا 28 آوریل به اوج خود رسید، و اقدامات شدید- از جمله بستن مدارس دولتی، تعطیلی اغلب محل‌های کسب و کار و ممنوعیت گردهمایی‌های عمومی- ظاهرا به جلوگیری از انتشار بیماری کمک کرده است.

به گزارش سازمان کنترل و بیماری‌های آمریکا شمار موارد ثابت‌شده آنفلوآنزای خوکی به  226 ئفر در 30 ایالت رسید، از جمله یک کودک نوپا که به علت این بیماری درگذشت.

شمار موارد بیماری در همه جهان نیز به 800 نفر رسید که اکثریت آنها در مکزیک، آمریکا و کانادا است.

کلمبیا روز یکشنبه به اولین کشور آمریکای جنوبی بدل شد که اولین مورد ثابت‌شده بیماری گزارش کرد. این اعلام یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که کاستاریکا به عنوان اولین کشور آمریکای مرکزی از یک مورد ابتلای تاییدشده به آنفلوآنزای خوکی خبر داد.

 وزیر بهداشت اسپانیا اعلام کرد این کشور اکنون 40 مورد ثابت‌شده آنفلوآنزای خوکی وجود دارد- و اسپانیا در میان کشورهای اروپایی بیشترین موارد بیماری را دارد. به گفته وزیر بهداشت اسپانیا اغلب مبتلایان بهبود پیدا کرده‌اند و دونفر از آنها اخیرا به مکزیک رفته بودند.

 انگلیس، ایتالیا و آلمان نیز موارد جدید بیماری را گزارش کرده‌اند.

اما درست یک هفته پس از شروع این بیماری، رفتار ویروس ایجاد کننده آن هنوز در پرده ابهام باقی مانده است.

 وزیر بهداشت مکزیک اعلام کرد تصور می‌رود که 11 نفر در 24 ساعت گذشته در این کشور به علت آنفلوآنزای خوکی مرده باشند.

سفیر مکزیک در چین، خورخه گواخاردو، نیز اعلام کرد مقامات چینی از مکزیکی‌ها خواسته‌اند که در پروازهای ورودی خودشان را معرفی کنند تا پس از فرود آمدن هواپیما از سایر مسافران جدا شوند. به گفته او تا به حال هیچیک از مکزیکی‌های در چین قرنطینه شده‌اند علائم بیماری را نشان نداده‌اند و اغلب آنها  با اشخاص یا مکان‌های آلوده تماس نداشته‌اند.

مقامات هنگ‌کنگ که به خاطر تاخیر در اعمال قرنطینه در زمان شیوع بیماری سارس مورد انتقاد قرار گرفته بود، هتل متروپارک را در مرکز شهر که یک توریست مکزیکی بیمار در آن اقامت کرده بود، مهر و موم کرده‌اند و 300 میهمان و خدمه در هتل به دام افتاده‌اند.
گرچه بنا به گزارش‌ها همه افراد درون هتل سالم هستند، نیم دوجین افسر پلیس ماسک‌ ‌پوشیده روز یکشنبه از این هتل محافظت می‌‌کردند.

در عین حال دانشمندان هشدار می‌دهند که ویروس آنفلوآنزای خوکی ممکن است به شکل‌های مرگبارتری جهش پیدا کند.

دکتر تیم اویکی، متخصص اپیدمیولوژی در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا که بر روی شیوع سارس و ویروس H5N1 آنفلوآنزای پرندگان کار کرده است، گفت: "ویروس آنفلوآنزا غیرقابل‌پیش‌بینی است. پرسش‌های بدون پاسخ زیادی وجود دارند. این یک ویروس کاملا جدید است. ما چیز زیادی در مورد نحوه عفونت انسانی با آن نمی‌دانیم."

در حال حاضر یکی از بزرگترین موانع در مورد شناخت رفتار این ویروس،‌ کمبود اطلاعات از منشا اولیه این بیماری در مکزیک است.

گروهی ازخبرگان بین‌المللی و مکزیکی در تلاش هستند که قطعات پازل را کنار هم بگذارند تا تصویر همه‌گیرشناختی (اپیدمیولوژیک) به دست آید که نشان دهد چه کسانی در اثر بیماری در حال مرگ هستند و انتقال در کجا صورت گرفته است. همچنین آنها به دنبال پاسخ به این سوال هستند که بیماری چگونه به افراد دچار بیماری شدید حمله می‌کند.

گرچه اغلب افرادی فوت کرده‌اند، از ناحیه مکزیکو سیتی، پایتخت مکزیک، بوده‌اند،  ار محله‌های مختلف در این کلانشهر 20 میلیونی بوده‌اند، و در سابقه پزشکی آنها هیچ مشابهتی دیده نمی‌شود.

یکی از نظریه‌ها این است که شاید افرادی که فوت کرده‌اند دیر به سراغ درمان رفته‌اند- چرا که اطلاعات نشان می‌دهد که  آنها به طور متوسط یک هفته پس از شروع علائم به نزد دکتر رفته‌اند. بسیاری از افرادی که هم در ساسر جهان به بیماری مبتلا شده‌اند، از مکزیک دیدار کرده بودند، از جمله 13 نفر از 16 بیماری که در انگلیس شناسایی شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که همه‌گیری جهانی (پاندمی) بیماری قریب‌الوقوع است،‌اما هنوز هشدار پاندمی تمام‌عیار را صادر نکرده است.

در ایالت آلبرتای کانادا، مقامات بهداشتی و کشاورزی اعلام کردند که 220 خوک در یک مزرعه  پس از اینکه یک کارگر مزرعه که به تازگی از مکزیک بازگشته بود، ویروس آنفلوآنزا را به آنها منتقل کرد، قرنطینه کردند.

این ابتلای خوک‌ها در کانادا اولین مورد ثبت‌شده انتقال ویروس انسانی H1N1 به یک گوه حیوانی دیگر است.

در مصر پلیس برای آرام کردن صاحبان خوک‌هایی که به تصمیم دولت برای سلاخی کردن حیوانات‌‌شان معترض بودند،‌به شلیک تیرهوایی و پرتاب گاز اشک‌‌آور متوسل شد.
 به گفته یک مامور امنیتی در این زد و خورد که در زاغه "منشیات نصر"  رخ داد 12 نفر مجروح شده‌اند.

و بالاخره در بغداد مقامات عراقی سه خوک وحشی باغ وحش بغداد را از ترس آنفلوآنزای خوکی کشتند، گرچه کارشناسان بهداشتی می‌گویند این ویروس جدید بوسیله خوک‌ها منتقل نمی‌شود. عراق مورد ثبت‌شده‌ای از آنفلوآنزای خوکی ندارد.

کد خبر 80514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز