کشورهای عضو گروه هفت و اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در نشست خود که امروز در توکیو برگزار شد به اتهام‌پراکنی علیه ایران پرداختند و از تهران خواستند تا از حمایت از حماس و اقدامات بیشتر که به ادعاهای آنها خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند، از جمله حمایت از حزب‌الله لبنان خودداری کند.

گروه هفت

به گزارش همشهری آنلاین، کشورهای عضو گروه هفت و اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در نشست خود که امروز (چهارشنبه) در توکیو، پایتخت ژاپن برگزار شد به اتهام‌پراکنی علیه ایران پرداختند و از تهران خواستند تا از حمایت از حماس و اقدامات بیشتر که به ادعاهای آنها خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند، از جمله حمایت از حزب‌الله لبنان و دیگر بازیگران غیردولتی خودداری و از نفوذ خود در این گروه‌ها برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای استفاده کند.

وزیران امورخارجه کانادا، ژاپن، ایتالیا، آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه خود با تکیه بر ادعاهای واهی علیه ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان در اظهاراتی مداخله‌جویانه تاکید کردند: ما همچنان مصمم هستیم که که ایران باید توسعه بی‌وقفه برنامه هسته‌ای خود را که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و آن را به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک می‌کند، متوقف کند.

آنها بدون اشاره به همکاری‌های کامل و داوطلبانه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواستند که با اقدام سریع، ازجمله همکاری کامل و بدون قید و شرط با آژانس، به تعهدات قانونی و تعهدات سیاسی خود در خصوص عدم اشاعه هسته‌ای عمل کند. این کشورها افزودند: ما از ایران می‌خواهیم که عدم صدور مجوز برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که به شدت بر توانایی آژانس برای انجام مؤثر بازرسی‌هایش در ایران تأثیر می‌گذارد، بازگرداند. راه حل دیپلماتیک بهترین راه برای حل و فصل نگرانی‌های بین‌المللی است.

این کشورها به همراه اتحادیه اروپا در تلاش برای ایجاد ایران‌هراسی با طرح این ادعای خصمانه که برنامه موشکی بالستیک ایران یک فعالیت بی‌ثبات محسوب می‌شود مدعی شدند: ما نگرانی شدید خود را در مورد سایر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران، شامل توسعه برنامه‌های موشکی بالستیک، ازجمله تحت پوشش فناوری پرتاب فضایی، انتقال موشک، هواپیماهای بدون سرنشین و فناوری‌های مرتبط به بازیگران دولتی و غیردولتی و همچنین آموزش و تامین مالی بازیگران غیردولتی اعلام می‌کنیم.

آنها علی‌رغم موضع قاطع و همیشگی تهران مبنی بر اینکه هیچ‌گاه در هیچ کجای دنیا از جنگ حمایت نمی‌کند و هرگز جنگی را نیز آغاز نکرده است با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ این کشور با اوکراین خواستار توقف این حمایت‌ها شدند و ادعا کردند: علاوه براین، بر اهمیت تضمین امنیت دریایی در آبراه‌های وسیع‌تر منطقه خلیج فارس تأکید می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که در اعمال قانونی حقوق و آزادی‌های دریانوردی توسط همه کشتی‌ها دخالت نکند.

وزیران امورخارجه گروه هفت و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این بیانیه همچنین با دخالت در امور داخلی کشورمان به وضعیت حقوق بشر در ایران اشاره کردند و آن را نگران کننده توصیف کردند.

کد خبر 805741
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    بیش از 19 شهید در یک حمله/ جنایات صهیونیست‌ها و با حمایت آمریکا و غرب در غزه ادامه دارد. صادرات تسلیحات آلمان به رژیم‌صهیونیستی 10 برابر شد. سکوت در برابر اقدامات رژیم صهیونسیتی منجر به نسل‌کشی تمام‌عیار فلسطینیان می‌شود. 40 هزار فلسطینی قربانی حملات رژیم صهیونیستی به غزه تخریب همه‌جانبه خانه‌ها در غزه جنایت جنگی است.
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    اسرائیل جنایتکار و با کمک، حمایت و پشتیبانی آمریکا جنایتکار و برخی کشورهای اروپایی جنایتکار به بهانه جنگ با حماس 11 هزار نفر را در غزه کشته است اسرائیل جنایتکار اعلام کرده که حملاتش برای جنگ با حماس است اما چیزی که شاهد آن هستیم کشته شدن 11 هزار نفر در غزه است.
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    و این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل خیانتکار از سال 1945 تاکنون به جنایات آمریکا و متحدانش بررسی و رسیدگی نکرده است چرا؟
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    زمان نابودی اسرائیل فرا رسیده است. سرائیل به همراه آمریکا هر ۱۰ دقیقه جان یک کودک فلسطینی را می‌گیرد آنچه در غزه رخ می‌دهد، 100درصد فقط نسل‌کشی است. اسرائیل و آمریکا هر ۱۰ دقیقه یک کودک فلسطینی را می‌کشند
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    اسرائیل با حمایت و پشتیبانی آمریکا و غرب در این مدت 33 روز ثابت کرد که نشان داد که نمی تواند حماس را شکست دهد.
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    جمهوری آذربایجان رسماً با رژیم صهیونیستی همه جانبه همکاری می کند همکاری بی شرمانه جمهوری آذربایجان با رژیم کودک کش صهیونیستی، اهانت و خیانت به مردم مظلوم فلسطین، غزه و هم کشورهای اسلامی است.
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    اوکراین علیه مسکو و دیگر شهرهای روسیه از پهپاد های ساخت آمریکا، کشورهای اروپایی، ترکیه و اسرائیل استفاده کرده است و هنوز هم استفاده می کند. آمریکا بزرگ‌ترین مانع پایان جنگ اوکراین است. غرب بزرگ‌ترین مانع پایان جنگ اوکراین است. ناتو بزرگ‌ترین مانع پایان جنگ اوکراین است. ترکیه بزرگ‌ترین مانع پایان جنگ اوکراین است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بارها در رسانه های اعتراف و اعلام کرده است که ناتو تسلیحات مورد نیاز داعش را تامین می کند. کشورهای ناتو و مزدورانشان از سال 2001 تاکنون عامل اصلی جنگ در افغانستان هستند. کشورهای ناتو و مزدورانشان از سال 2003 تاکنون عامل اصلی جنگ در عراق و لیبی هستند. کشورهای ناتو و مزدورانشان از سال 2011 تاکنون عامل اصلی جنگ در سوریه هستند. کشورهای ناتو و مزدورانشان از سال 2015 تاکنون عامل اصلی جنگ در یمن هستند.
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    در پاسخ به شبکه ANT TV و GUNAZ TV تلویزیونی ماهواره ای در جمهوری آذربایجان سگ دست نشانده آمریکا جنایتکار 1 - آمریکا جنایتکار به همراه غرب جنایتکار به اسم مبارزه با تروریسم، القاعده و طالبان از سال 2001 تاکنون و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار در سراسر منطقه مسلمانان را قتل عام می کنند، جنایت می کنند، آدم می کشند و هم دست به اقدامات تروریستی می زنند و همچنان نیز ادامه می دهند. 2 - آمریکا جنایتکار به همراه غرب جنایتکار به اسم مبارزه با تروریست های داعش از سال 2011 تاکنون و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار در سراسر منطقه مسلمانان را قتل عام می کنند، جنایت می کنند، آدم می کشند و هم دست به اقدامات تروریستی می زنند و همچنان نیز ادامه می دهند. آمریکا رسما از سال 2001 تاکنون از تروریسم، القاعده و سایر گروه های تروریستی حمایت می کند و همچنان نیز ادامه می دهد. آمریکا رسما از سال 2011 تاکنون از تروریست های داعش حمایت می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.ترکیه رسما از سال 2011 تاکنون از تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی حمایت می کند
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    واشنگتن به دنبال آتش بس در غزه نیست. اسرائیل از بمب‌های ممنوعه ساخت آمریکا علیه مردم غزه استفاده می‌کند.
  • بابائی IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    عملیات نظامی اسرائیل و آمریکا در غزه جنایت جنگی و جنایتی علیه بشریت است.
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    1 0
    اروپا همواره ثابت کرده که دوست ایران نیست سه کشور اروپایی به همراه آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و این در حالی است که متأسفانه سه کشور اروپایی به همراه آمریکا از سال 2015 تاکنون به تعهدات خود در توافق هسته ای و هم برجام عمل نکردند و هنوز هم عمل نمی کنند. آمریکا جنایتکار در سال 1397 با دستور ترامپ بی ادب به صورت غیر قانونی از توافق هسته ای و برجام خارج شده است و آمریکا جنایتکار با خروج از توافق هسته ای و برجام منشور سازمان ملل را نقض کرده است پس آمریکا جنایتکار دیگر در نشست شورای حکام حق صلاحیت دخالت و مداخله درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ندارد. سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیگر نمی توانند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی، امارات، ترکیه، اسرائیل و مزدورانشان سرپوش بگذارند. انگلیس به تعهدات برجام پایبند نبوده است. فرانسه به تعهدات برجام پایبند نبوده است. آلمان به تعهدات برجام پایبند نبوده است.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    2 0
    اقدامات وحشیانه‌ رژیم صهیونیستی و آمریکا در نوار غزه هیچ ارزش نظامی ندارد
  • بابائی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    1 0
    بیانیه مشترک گروه ۷ و اتحادیه اروپا علیه ایران دخالت و مداخله در امور داخلی است و هم نتیچه مذاکره، توافق هسته ای، برجام، مذاکرات وین، دوحه وعمان بوده است و هم ناتوانی، کوتاهی و سکوت دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس بوده است.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    2 0
    بمباران وحشیانه غزه شکست صهیونیست‌ها و آمریکا در طوفان الاقصی را جبران نمی‌کند
  • ایرانی IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    1 0
    چراکشوراسقاطیل هرنوع بمبی که روی کره زمین ساخته شده بخصوص بمبهای هسته ای مجاز به استفاده است اما کشورهایی مثل ایران وکره شمالی وکشورهای دیگرجهان که برای استفاده صلح امیز ازمایش میکنند دهانتان مثل ... وامیشود