اگرچه تاریخ تهران مملو از بانوان نویسنده‌ای است که با وجود همه مشکلات سهم بسزایی در توسعه فرهنگ و ادب داشته‌اند، اما شمار نویسندگان زن در دو و سه دهه اخیر نسبت به سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی رشد قابل توجهی داشته است.

آل عوض

همشهری آنلاین – اردشیر آل عوض، پژوهشگر فرهنگ عامه: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در کشور فقط یازده نویسنده زن داشتیم اما در سال ۱۳۵۸ شمار نویسندگان زن به ۸۰ تن رسید. این آمار در میانه دهه ۹۰ یعنی در سال ۱۳۹۶ رشد قابل توجهی داشت و به ۲۸ هزار و ۲۳۹ نویسنده رسید.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا بخوانید

با وجود چنین ظرفیتی، ما هرگز نتوانسته‌ایم نویسندگان زن توانمند را معرفی کنیم. به عنوان مثال، یکی از بهترین مصصحان و مفسران شاهنامه فردوسی مهری بهفر است که شرح شاهنامه را در ۱۵ جلد آماده کرده و تاکنون ۷ جلد آن منتشر شده است. در حوزه ترجمه قرآن نیز اثر طاهره صفارزاده یکی از برجسته‌ترین ترجمه‌های فارسی و انگلیسی قرآن کریم است. او در دانشگاه تریبت مدرس تهران رشته مترجمی را به عنوان یک فن تخصصی تدریس می‌کرد. همچنین یکی دیگر از آثار برجسته نویسندگان زن، ترجمه صحیفه سجادیه اثر فاطمه احمدی است که این کتاب مورد توجه مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است. در میان مجموعه تقریظ‌هایی که مقام معظم رهبری برای کتاب‌های حوزه شهدا و جانبازان نوشته‌اند نیز آثار بسیاری توسط نویسندگان زن به رشته تحریر در آمده است.

در میان ناشران نیز منصوره اتحادیه یکی از اولین بانوانی است که وارد حوزه نشر کتاب شد. اتحادیه بیش از ۱۷۰ عنوان کتاب منتشر کرده که حدود ۳۴ جلد از آن کتاب‌ها به قلم خود اوست. اتحادیه به صورت تخصصی در برخی از این کتاب‌ها به تاریخ تهران پرداخته که می‌تواند یکی از منابع مهم برای علاقه‌مندان به پژوهش درباره تاریخ پایتخت باشد.

در میان بانوانی که در حوزه نشر کتاب فعالند، باید به نقش یک بانوی دیگر در انتشار دایره‌المعارف تشیع اشاره کنیم. ۱۸ جلد از دایره‌المعارف تشیع توسط فهمیه محبی به چاپ رسید. جالب اینجاست که او با هزینه‌های شخصی و بدون اینکه از حامی دولتی استفاده کند، چنین کار مهمی در حوزه دین و فرهنگ انجام داد.

این موارد تنها گوشه‌ای از تلاش بانوان در حوزه نویسندگی و نشر کتاب است که نشان می‌دهد جایگاه بانوان در حوزه نشر و نویسندگی همواره جایگاهی رفیع و اثرگذار بوده است.

کد خبر 806551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha