حدود ۵.۵ میلیون نفر از ایرانی‌ها مبتلا به دیابت هستند که خیلی از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند.

دیابت

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: حدود ۵.۵ میلیون نفر از ایرانی‌ها مبتلا به دیابت هستند و خیلی از آنها از بیماری خود اطلاعی ندارند. این آمار در جهان ۵۳۰ میلیون نفر را شامل می‌شود. پیش‌بینی‌ها می‌گویند آمار ابتلا به دیابت در کشور ما تا سال ۲۰۳۰ به ۷.۱ میلیون نفر و در سال ۲۰۴۵ به ۹.۵ میلیون نفر می‌رسد.

دکتر افشین استوار، رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با همشهری‌آنلاین به این موضوع اشاره می‌کند که شیوع بیماری‌های غیرواگیر به علت تغییر شیوه زندگی و نتایج حاصله از صنعتی شدن از بیمارهای واگیر افزایش پیدا کرده است.

او می‌گوید: در میان بیماری‌های غیرواگیر، دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیک در جهان است که به عنوان یک معضل عمده بهداشتی، بار اقتصادی و اجتماعی سنگینی را به سلامت عمومی در سراسر جهان تحمیل می‌کند. این بیماری از سوی فدراسیون بین‌المللی دیابت، یکی از اورژانس‌های بهداشت جهانی در قرن ۲۱ اعلام شده است.

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، تعداد افراد مبتلا به دیابت در سال ۲۰۲۱ معادل ۵۳۰ میلیون نفر برآورد شده بود و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال ۲۰۴۵ به بیش از ۷۰۰ میلیون نفر برسد.

دکتر استوار می‌گوید: مطالعات نشان می‌دهد که شیوع دیابت در کشورهای با درآمد پایین و متوسط با سرعت بیشتری نسبت به کشورهای با درآمد بالا افزایش یافته است.

به گفته این پزشک، در ایران، تعداد بزرگسالان مبتلا به دیابت در سال ۲۰۲۱ تقریبا ۵.۴ میلیون نفر بود که تخمین زده می‌شود این رقم در سال ۲۰۳۰ به ۷.۱ میلیون و در سال ۲۰۴۵ به ۹.۵ میلیون نفر برسد.

دکتر استوار به آمار نگران‌کننده مرگ و میر در ایران ناشی از دیابت تنها در یک سال اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۵۰ هزار مورد مرگ ناشی از دیابت در ایران رخ داده است.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، ۱۴ درصد بزرگسالان ۲۵ ساله و بالاتر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. در ایران، حدود یک‌چهارم افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود مطلع نیستند و این بیماری تنها در کمتر از یک‌سوم این افراد تحت کنترل است.

این استاد دانشگاه می‌گوید: هرچقدر اپیدمی بیماری دیابت گسترده‌تر می‌شود، هزینه این بیماری شامل تشخیص، درمان و عوارض ناشی از آن هم افزایش می‌یابد. براساس آمار فدراسیون بین‌المللی دیابت، کل هزینه‌های بهداشتی مرتبط با دیابت در دنیا بیش از ۹۶۶ میلیارد دلار گزارش شده است. برآوردها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۴۵ این میزان به ۱.۰۵ تریلیون دلار خواهد رسید. در ایران هم در سال ۲۰۰۹ هزینه تخمینی سالانه دیابت ۳.۶۴ میلیارد دلار بود و پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۳۰ به ۹ میلیارد دلار افزایش یابد.

پیش‌بینی می‌شود بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۵۰ شیوع دیابت در جهان ۵۹.۷ درصد افزایش یابد. درنتیجه پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ بیش از یک میلیارد نفر مبتلا به دیابت باشند. از این افزایش، ۴۹.۶ درصد ناشی از روند چاقی است و ۵۰.۴ درصد باقیمانده ناشی از تغییرات جمعیتی است.

دیابت سومین علت ناتوانی در ایران است و در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر تصویب شده در شورای عالی سلامت، در ماده ۷ هدف گذاری برای ثابت نگه داشتن میزان بیماری دیابت انجام شده بود ولی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ شاهد افزایش نسبی ۳۰ درصدی شیوع دیابت در کشور بوده‌ایم.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیشترین شیوع دیابت در کشور مربوط به ۲ استان خوزستان با ۱۶.۳ درصد و گیلان با ۳۱.۱ درصد است. البته این آمار مربوط سال ۲۰۲۱ است.

کد خبر 807327
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha