شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

روشنک محمدی: با سرعت باد می‌دوید، ته مانده قوایش را در گلو جمع کرد و فریاد زد: بگیریدشان، کیفم را بردند.

33 ساله بود. از زمانی که خودش را می‌شناخت همیشه سر در کتاب داشت و آرزویش این بود که روزی در دانشگاه یکی از کشورهای بزرگ تدریس کند.یک سال بود که روی پایان نامه دکترایش کار می‌کرد.

موضوع تحقیق‌اش فیزیک کوانتوم بود و به خاطر همین پایان نامه بود که دانشگاه تورنتو از او دعوت کرده بود که برای در اختیار گرفتن یک کرسی به کانادا سفر کند. اما بردند... تمام آرزوهایم را دوتا موتور سوار حوالی میدان... قاپ زدند و بردند. با سرعت این‌ها را برای افسر نگهبان تعریف می‌کرد.

سرهنگ حسین حسین‌زاده رئیس پلیس اصفهان پیدا شدن کیف احمد را بعد از 3 ماه، یکی از بهترین خاطره‌های دوران خدمت خود می‌داند.اصفهان شهر بزرگ و زیبایی است شهر موزه‌ای که گردشگران داخلی و خارجی زیادی را هر ساله پذیرایی می‌کند. همیشه شهرهای بزرگ مطلوب افراد فرصت طلبی است که منتظر استفاده از یک لحظه غفلتند و چه زمانی بهتر از هنگام تماشای یک اثر مدهوش کننده تاریخی!؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که شهروندان 6 استان کشور باید بیشتر مواظب کیف‌های خودشان باشند! یعنی بیش از 80 درصد از کیف‌قاپی‌های کشور در کلانشهرهای تهران، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، قم و فارس، رخ می‌دهد.

به اعتقاد سرهنگ حسین‌زاده، کیف‌قاپی یکی از شایع‌ترین جرایم و مخصوص شهرهای بزرگ است. بهترین وسیله مورد استفاده در ارتکاب این بزه موتور سیکلت است و کیف‌قاپ‌ها 3 ویژگی عمده دارند، معتادند، سابقه دارند و از نوعی جسارت برخوردارند.اکثر کیف‌قاپ‌ها یا به عبارتی به گفته رئیس پلیس اصفهان در حدود 90 درصد این افراد بعد از ارتکاب جرم دستگیر می‌شوند به خاطر اینکه سابقه دارند.

خیابان‌های بزرگ شهرهای بزرگ مثل اصفهان برای کار این افراد بسیار مناسب است و این افراد به راحتی پس از قاپیدن کیف فردی را که زیر نظر گرفته‌اند پا به فرار می‌گذارند.البته بنابر اظهارات این مقام مسئول وقوع این جرم در استان امسال 40 درصد کاهش یافته است.

نمونه‌های بسیار قابل تأملی از کیف‌قاپان حرفه‌ای در اصفهان وجود دارد، در خبری آمده بود که کیف‌قاپ حرفه‌ای بعد از 50 مورد کیف‌قاپی به دام پلیس افتاد در حالی که این خبر بسیار عجیب به نظر می‌رسید سرهنگ حسین‌زاده از دستگیری شخصی با رکورد 500 مورد کیف‌قاپی نیز در این استان خبر داد.مسئله‌ای که در این میان بسیار نگران کننده به نظر می‌رسد لطمه‌ای است که کیف‌قاپان می‌توانند به توریست‌ها و نگرش آنها نسبت به کشور ما بزنند.

گردشگران در خطر نیستند

سرهنگ حسین‌زاده در این رابطه مدعی است که کیف‌قاپی از گردشگران اصفهان بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد بخصوص در چند سال اخیر با استقرار گشت‌های ویژه و پوشش دادن مکان‌ها توریستی این اتفاق خیلی کم رخ داده است.فارغ از این که یک فرد به چه دلایلی مرتکب این عمل می‌شود، به راحتی می‌توان از وقوع آن در سطح جامعه پیشگیری کرد.

سرهنگ حسین‌زاده با اشاره به این که 70 درصد قربانیان کیف‌قاپ‌ها را مردان تشکیل می‌دهند از مردم خواست تا اوراق بهادار، اسناد و مدارک مهم و مبالغ قابل توجه پول نقد را در کیف‌های دستی خود قرار ندهند و برای تردد در خیابان بیشتر از پیاده‌رو استفاده کنند و کیف را روی دوشی بیندازند که به سمت دیوار است

دکتر جواد حیدریان آسیب‌شناس اجتماعی نیز درباره علل وقوع این بزه در جامعه می‌گوید: بیشتر مرتکبان این جرم خشن را معتادان تشکیل می‌دهند و یکی از شایع‌ترین دلایل آنها برای کیف‌قاپی به دست آوردن پول برای تهیه مواد است.حیدریان افزود: رو در رو شدن مجرم با صاحب مال جسارت خاصی را می‌طلبد که کیف‌قاپ‌ها از آن برخوردارند و به همین علت نیز در اکثر موارد به دام می‌افتند.

وی اظهار داشت: بسیاری از کیف‌قاپ‌ها بیماری عادت به جرم دارند و به همین دلیل به‌صورت مکرر دست به این عمل می‌زنند.این آسیب شناس توجه بیشتر به معضلاتی را که اعتیاد برای جامعه ایجاد می‌کند خواستار شد و از این که متاسفانه وجود گردشگران در شهر اصفهان این شهر را به یکی از شهرهای هدف برای کیف‌قاپ‌ها تبدیل کرده است ابراز نگرانی کرد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی دلایل کیف‌قاپی نیازمند کار تحقیقاتی است اما متاسفانه کار تحقیقاتی خاصی در این باره نشده است.حیدری گفت: سن کم، احتیاج به ابزار کار ساده‌ای مثل موتور سیکلت، اعتیاد به مواد مخدر و یا احتیاج سریع به پول، تحت تاثیر گروه همسالان بودن، فقر فرهنگی و اقتصادی و محرومیت از کانون‌های امن خانوادگی از مواردی است که آمار کیف‌قاپ‌ها را افزایش می‌دهد.

همشهری استانها

کد خبر 80736

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز