یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
۰ نفر

«محمدعلی نودهی‌راد» سال ۱۳۳۸ از خوانسار راهی تهران شد. کار در مشهورترین انتشارات تهران و چند کتابفروشی موجب شد که او با تجربه‌ای که کسب کرده‌ بود در شمال تهران کتابفروشی راه‌اندازی کند.

کتابفروشی فردوسی تجریش

همشهری آنلاین- شهره کیانوش‌راد: نصرالله حدادی، تهران پژوه، از دوستان قدیمی مرحوم نودهی‌راد بوده است. او که از این کتابفروشی قدیمی خاطره بسیاری دارد می‌گوید: «مرحوم نودهی، تجربه کار در انتشارات امیرکبیر را داشت. مدتی هم در کتابفروشی به رضا ملکی، برادر همسرش کمک کرد. او سال ۱۳۴۰ کتابفروشی در نزدیک بیمارستان تجریش، ابتدای خیابان دربند راه اندازی کرد. کتابفروشی را با مشارکت یکی از دوستانش اداره می‌کرد و وقتی این کتابفروشی در طرح توسعه بیمارستان تجریش قرار گرفت، سال ۱۳۵۵ به صورت مستقل کتابفروشی فردوسی را در ابتدای خیابان سعدآباد راه اندازی کرد.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

حدادی می‌افزاید: «کتابفروشی فردوسی اولین کتابفروشی تجریش نبود اما به واسطه موقعیتش پاتوق کتابخوان‌ها و نویسنده‌ها شده بود. به یاد دارم که گاهی مغازه آنقدر شلوغ می‌شد که باید پشت در منتطر خلوت شدن کتابفروشی می‌ماندیم تا نوبت به ما برسد و وارد شویم. در تجریش دو کتابفروشی قدیمی دیگر به نام‌های ضمیمه و آشتیانی هم بود، اما کتابفروشی فردوسی به دلیل قرار گرفت در اول خیابان سعدآباد بسیار پررونق بود. خانه مرحوم جعفر شهری همان حوالی بود. سال ۱۳۶۸ بعد از انتشار کتاب جعفرشهری، همراه همدیگر به کتابفروشی فردوسی رفتیم تا از نزدیک با نظرات مردمی که کتاب او را می‌خریدند مطلع شویم.»

حدادی تعطیلی کتابفروشی‌های مشهور و قدیمی را غم‌انگیز می‌داند و در ادامه می‌گوید: «متاسفانه مشهورترین کتابفروشی تجریش نتوانست در بازار بی‌رونق کتاب سرپا بماند. این اواخر مهدی نودهی، تلاش کرد تا با اضافه کردن بخش‌های فروش لوازم‌التحریر و کتاب‌های کمک‌ درسی، چراغ کتابفروشی پدرش را روشن نگه دارد اما سرانجام مجبور به تعطیل کردن این کتابفروشی قدیمی شد. همزمان با تعطیلی کتابفروشی فردوسی، کتابفروشی گوشه در ابتدای خیابان دربند هم تعطیل شد. عمر این کتابخانه به قدمت کتابفروشی فردوسی نبود، اما هیچ کدام نتوانستند در شلوغ‌ترین و پررفت و آمدترین میدان‌ شهر به فعالیت خود ادامه دهند.»

مهدی نودهی‌راد، فرزند مرحوم محمد علی نودهی‌راد تا یک‌سال و نیم پیش با همه سختی‌ها کتابفروشی فردوسی را اداره می‌کرد و راه پدر را ادامه می‌داد اما در نهایت بازار کساد کتاب موجب شد تا کرکره مشهورترین کتابفروشی تجریش پایین کشیده شود و این مکان فرهنگی به یک اغذیه فروشی واگذار شود. او می‌گوید: «روزی که کتابفروشی تعطیل شد، شاید چند مشتری قدیمی دلشان گرفت و یادی از گذشته کردند و افسوس خوردند که این کتابفروشی تعطیل شده است اما کتابخوانی و کتاب نه تنها دغدغه این روزهای مردم عادی نیست، بلکه به نظر می‌رسد دغدغه همکاران صنفی ما نیز نیست!»

کد خبر 807769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha