شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که تمام شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به بخش صنعت نفت این کشور ملی خواهند شد.

به گزارش بی بی سی، شرکت نفت ونزوئلا اخیرا انتقاداتی را نسبت به بهای دریافتی از سوی شرکت‌های نفت خارجی و برخی از شرکت‌های داخلی این کشور مطرح کرده بود.

شرکت نفت ونزوئلا اعلام کرده است که کاهش بهای نفت به معنای این است که پول زیادی به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در بخش صنعت نفت پرداخت می‌شود.

هوگو چاوز پس از پیروزی در رفراندوم ماه فوریه سال جاری با قدرت بیشتری طرح‌های ملی شدن صنایع در ونزوئلا را به اجرا گذاشته است.

چاوز پس از آنکه مجلس ملی ونزوئلا لایحه افزایش کنترل دولت بر تمامی فعالیت‌های مرتبط با صنعت نفت در این کشور را به تصویب رساند اعلام کرد که  تمام شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به بخش صنعت نفت این کشور ملی خواهند شد.

با اجرای مصوبه مجلس ملی ونزوئلا 300 قایق، تعداد زیادی از بنادر و قریب به 8هزار کارگر بخش صنعت نفت تحت نظارت دولت قرار خواهند گرفت.

انتظار می‌رود اغلب شرکت‌های مرتبط با ارائه خدمات در بخش صنعت نفت در ایالت سولیا منطقه‌ای که دریاچه ماراکایبو در آن واقع شده و بیشترین ذخایر نفتی ونزوئلا در آن قرار دارند، ملی اعلام شوند.

این اولین اولین باری نیست که دولت ونزوئلا طرح‌هایی را به منظور ملی کردن صنایع مرتبط با بخش انرژی مطرح می‌کند، در سال 2007 نیز تعدادی از کمپانی‌های خارجی که در بخش انرژی فعالیت می‌کردند ملی اعلام شدند.

با این حال تا کنون ملی شدن صنعت نفت ونزوئلا محدود به بخش تولیدات و استخراج بوده است.

اما با اجرای لایحه اخیر دولت در مجلس ملی ونزوئلا بخش بیشتری از صنعت نفت این کشور تحت نظارت دولت قرار خواهد گرفت.

ونزوئلا دارای یکی از بزرگترین ذخایر نفتی در جهان است و بزرگترین صادر کننده نفت در قاره آمریکا محسوب می‌شود.

کد خبر 80874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز