وبگاه «بیزینس اینسایدر» در گزارشی با اشاره به تمایل مسکو برای خرید موشک از تهران به‌ویژه از زمان انقضای محدودیت‌های سازمان ملل بر واردات و صادرات موشک‌های بالستیک ایران تاکید کرد که اگرچه ایران هنوز این موشک‌ها را در اختیار روسیه قرار نداده اما روابط دفاعی دو کشور در حال گسترش است.

موشک

به گزارش همشهری آنلاین، یک روز پیش از انقضای محدودیت‌های سازمان ملل بر واردات و صادرات موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایران در ۱۸ اکتبر (۲۶ مهرماه)، روسیه اعلام کرد که دیگر از نظر قانونی موظف به رعایت چنین محدودیت‌هایی نیست.

این موضع‌گیری نشان می‌دهد که مسکو ممکن است به دنبال خرید موشک‌های بالستیک ساخت ایران باشد. این می‌تواند پیامدهایی برای اوکراین داشته باشد، زیرا در حال آماده‌شدن برای زمستان دیگری از حملات موشکی و پهپادی روسیه به زیرساخت‌های خود است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در ژوئیه ۲۰۱۵ چند روز پس از توافق آمریکا و ایران بر سر توافق هسته‌ای، موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تصویب رسید که اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نیز این قرارداد را امضا کردند. این قطعنامه تهران را از صادرات و واردات موشک و هواپیماهای بدون سرنشین با برد بیش از ۱۸۶ مایل و محموله بیش از ۱۱۰۰ پوند تا اکتبر ۲۰۲۳ منع می‌کرد، محدودیت‌هایی که توسط رژیم کنترل فناوری موشکی پیشنهاد شده بود.

اما آمریکا و کشورهای اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای تصمیم گرفته‌اند که تحریم‌ها علیه برنامه موشکی ایران را حفظ کنند، عمدتاً به این بهانه که تهران برخی از مفاد توافق را پس از خروج واشنگتن از برجام در سال ۲۰۱۸ نقض کرده است و به‌علاوه آنها ادعا می‌کنند که ایران پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار داده است.

در این میان، گمانه‌زنی‌هایی مستمر در خصوص تامین موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد توسط ایران وجود دارد اما تقریباً به طور قطع تحریم‌های فوری تحت این قطعنامه را به دنبال خواهد داشت و تهران تاکنون دست به این کار نزده است. اگرچه ممنوعیت موشک‌های بالستیک منقضی شده است، تحریم‌های چندجانبه قبلی می‌توانند تحت گزینه بند غروب که در قطعنامه ۲۲۳۱ مشخص شده و تا سال ۲۰۲۵ قابل اجرا است، دوباره اعمال شوند.

با این وجود، بیانیه وزارت امورخارجه روسیه در ۱۷ اکتبر نشان می‌دهد که مسکو ممکن است به دنبال موشک‌های بالستیک کوتاه برد ایران برای تقویت زرادخانه خود باشد.

در این بیانیه آمده بود: تهیه محصولاتی که تحت رژیم کنترل فناوری موشکی قرار داشتند، به و از ایران دیگر نیازی به تأیید قبلی شورای امنیت سازمان ملل ندارد.

بنا بر گزارش نشریه بیزینس اینسایدر، روسیه همچنان به تولید موشک‌ها و پهپادهای خود ادامه می‌دهد، اما حملات مداوم این کشور به اوکراین، منابع این مسکو را تحت فشار قرار داده است. روسیه در زمستان سال گذشته ۱۰۰۰ فروند از پهپادهای خود را طی شش ماه به هوا پرتاب کرد و نیروهای روسی تنها در ماه سپتامبر حدود ۵۰۰ پهپاد را علیه اهداف اوکراینی پرتاب کردند که یک رکورد جدید به شمار می‌آید.

اگر مسکو اکنون موشک‌های کوتاه‌برد ایران را دریافت کند، اوکراین ممکن است با فشار بی‌سابقه‌ای مواجه شود اما هنوز تردید وجود دارد که این موشک‌ها به دست روسیه برسد.

«آنتون مرداسوف» کارشناس غیر مقیم در «موسسه خاورمیانه» به بیزینس اینسایدر گفت: صراحتاً، من فکر نمی‌کنم که لغو تحریم‌های نهایی تحت قطعنامه سازمان ملل تأثیر زیادی بر امکان ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه داشته باشد.

مرداسوف ادامه داد: در حالی که مسکو به «سلاح‌های با شدت با دقت بالا» نیاز دارد اما نمی‌خواهد کاملاً به تهران وابسته شود. روس‌ها همچنین در دشمنی با اسرائیل یا کشورهای عربی خلیج فارس از طریق ایجاد یک اتحاد نظامی استراتژیک با رقیب اصلی منطقه‌ای خود مردد هستند.

قطعنامه ۲۲۳۱ در رابطه با ممنوعیت واردات یا صادرات تسلیحات ایران در اکتبر ۲۰۲۰ منقضی شد. از آن زمان، به ویژه پس از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، نشانه‌هایی وجود داشت که انتظار می‌رفت ایران ۲۲ فروند جنگنده سوخو-۳۵ از روسیه دریافت کند. ایران همچنین ممکن است امیدوار باشد که مسکو مجوز تولید سایر تجهیزات نظامی روسیه در ایران را صادر کند.

روسیه در ماه اکتبر اذعان کرد که جنگ صنعت تسلیحات این کشور را تحت فشار گذاشته و مسکو نیازهای ارتش خود را در اولویت قرار داده است. بر این اساس، مسکو قالب جدیدی را برای صادرات تسلیحات، از جمله انتقال فناوری اساسی‌تر پیشنهاد کرده است.

رئیس «روس‌وبرون اکسپورت» شرکت تسلیحاتی دولتی روسیه در ۱۹ اکتبر گفت که قراردادهای مشارکت فناوری با کشورهای خارجی «فرصت‌هایی را برای راه‌اندازی تولید در مقیاس کامل در قلمرو خود و توسعه پایگاه صنعتی خود فراهم می‌کند».

روس‌وبرون اکسپورت مدت‌هاست که مجوز تولید هندی نسخه سفارشی جنگنده سوخو-۳۰ را صادر کرده است. گزارش‌هایی نیز مبنی بر علاقه ایران به ساخت سوخو-۳۰ تحت لیسانس وجود دارد. تهران همچنین ممکن است بخواهد تانک‌های تی-۷۲ و تی-۹۰ مدل های بعدی را تحت مجوز روسیه بسازد.

کد خبر 809471
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 38
  • علی IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    بهترین فرصت برای گسترش و تقویت صنایع دفاعی کشور توسعه صادرات و بهرمندی از مزیت های مالی ومادی آن میباشد.
    • DE ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      3 85
      روسیه راهبردسیاست سرک کشی برمسائل نظامی ایران رابه شکل معامله می خواهدکه درزمان جنگ منطقه بهترین موقع برای کسب اعتمادازایران است
  • رضا IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    61 33
    سلام ایران ازلحاظ راه بردی دفاعی بامسکو تعهد داره باید همکاری کنند ازهمه لحاظ
  • حسین IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    44 66
    ایران نباید موشک بده مثل پهپاد شاهد که روسیه زد زیرش جنگنده نداد الان ایرانم باید بگه اول جنگنده هارو بده بعد موشک بدم
    • افشین IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      79 29
      مطئنی نداده؟؟!!!!! بدون اطلاعات نظر نده. هر چیزی در زمان خودش دیده خواهد شد.
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    دم شهید تهرانی مقدم و رفقایش گرم که دست ایران را پر کردند از همت آنهاست که امروز پرچم ایران بالاست
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    38 75
    ۷ تا ح ماهه بسکه گفته شد جنگنده سوخو ۳۵ در راه است اخرم هیچ خبری نشد ....همیشه با ایران بد عهد بوده ...
  • hop IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    88 6
    مثل آمریکا رفتار کنید اونا جنگ اقتصادی علیه ما راه انداختن در زمان جنگ با صدام انواع سلاحهای ممنوعه رو بهش فروختن حالا چرا ما نباید از این فرصت استفاده کنیم یادتون باشه ما برای رسیدن توان موشکیمون به اینجا کلی هزینه کردیم و خیلی از موشکهایی که ساختیم دارن به پایان عمر عملیاتیشون میرسن بهترین کار فروختن این موشکهاست تا جا واسه تجدید اونها هم باز بشه دقیقاهمین کار رو همین الان خود آمریکا در اوکراین میکنه یعنی موشکها(ومهمات)ی قدیمی رو میفرسته به اونجا و به کارخانه های خودش سفارش ساخت جدید میده روسیه هم مثل همه کشورها یه مشتری محسوب میشه حالا در عوضش میخواد پول بده تجهیزات بده یا حتی گاز بده مهم نیست نباید روش حساس شد.
  • حسین IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    70 48
    چشم درمقابل چشم اگرروسها موشک مارامیخواهندماهم سوخوهای پیشرفته آنهارامیخواهیم۰
  • علیرضا IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    81 2
    مدیران صنعت موشک سازی ایران کل صنعت ایران از جمله خودروسازی و هواپیما سازی را دست بگیرند و مردم را خوشحال نمایند
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    15 64
    فروش اسلحه به نا مسلمان حرام است
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      63 8
      کی به شما اجازه داد فتوا صدمن یک غاز صادر کنی؟ بعدم روسیه با دشمن مسلمانان می‌جنگد و این بهترین شرایط برای انتقام از آمریکاست
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      33 6
      . . و بيع السلاح لسائر الکفار و اعداء الدين حرام و کذلک عمله لهم و التکسب بذلک و معونته على قتال المسلمين واخذ الاجره على ذلک حرام.[۱۷] . . . فـروش سـلاح بـه ديـگر کفار و دشمنان دين و نيز ساختن ابزار جنگى بـراى آنان، حرام است و نيز گذران زندگى از اين راه کمک به آنان در جنگ با مسلمانان و مزد گرفتن براى اين کار، نامشروع است.
    • محمد IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      1 1
      اگه بخواهیم حرام و حلال بازی دربیاوریم کشور توسعه پیدا نمیکنه بهترین کار اینه که موشک هایی ک زمان انقضاشون فرا رسیده است رو به روسیه بفروشیم
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    23 77
    سلام پیامدش برای اوکراین که مشخصه ویرانی،، غیر از ویرانی و نفرت و نکبت و کشته شدن و هزینه از جنگ و جنگ افروزی نتیجه دیگری نیست. قطعا برای ایران هم پیامد سیاسی اقتصادی داره. که مثبت نیست. باید در نظر داشت مردم ایران از کشورهای که در زمان جنگ هشت ساله علیه ایران به عراق سلاح می فروختن تنفر دارن. باید مراقب بود.
    • ابراهیم IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
      0 0
      همین روسیه و چین دوبار قطعنامه آتش بس فوری جنگ غزه رو مگه وتو نکردن یه بار هم امریکا چرا راه دور می ری
  • ابی IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    78 8
    روسیه مثل غرب بی رحم و آدم کش نیست خودش به تناسب حمله دفاع خواهد کرد فناوری آنها را هم نمی‌شود نادیده گرفت
  • سعید‌آریایی IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    59 6
    ایران‌میتونه‌به‌غرب‌بگه‌روسیه‌شریک‌تجاری‌ونظامی‌من‌هست شما‌غربی‌ها‌وآمریکایی‌ها‌به‌اکراین‌سلاح‌ندهید‌تا‌ما‌هم‌سلاح‌ندهیم
  • م IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    19 77
    پول پهبادهایی که دادیداول بگیرید😡
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    75 6
    اوکراین -اسرائیل در منطقه پایگاه و حامی اروپا و آمریکا هستن . تضعیف شون باعث امنیت میشه.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    12 76
    آیا روسیه خودش موشک بالستیک ندارد؟ اگر دارد به چه منظور می خواهد از ایران موشک بالستیک بخرد؟
  • US ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    16 80
    هدف خالی کردن انبارهای موشگی قبل از حمله به ایران توسط امریکا و اسراییل است
  • رضا IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    78 5
    سلام وخسته نباشید وزارت دفاع ایران قدرتمند باید با روسیه باشد درتمام ادوات فراموش نکنید که آمریکا صهیونیست دشمن ما هستند حتی درصورت لزوم و صد 100 درصدی مابه روسیه در زمینه دریایی وهوایی لازم داریم
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    4 27
    چند تا سوخو ۳۵ بیارید
  • US ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    7 61
    پول پهبادها را و سوخوی ۳۵ را دادند خخخخخ
  • علیرضا IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    روس ها اگر از ایران هم سلاح بگیرند ، به جایش هیچ چیزی نمیدهند چون در معامله طمع کارند و جنگنده های خود را بسیار برتر از موشک های ایران میدانند. بهترین کار اینست که ایران پنهانی با آمریکا قرار داد ببندد و از شرکت لاکهید مارتین اف ۲۲ که در شرف بازنشستگی هست بخرد. زیر ساخت اصلی نیروی هوایی ایران آمریکایی است در نتیجه هزینه های تعمیر و نگهداری کم میشود.
  • رضا IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    1 0
    گول این کمونیستها رو نخورید عین پهپادها همه اطلاعات موشکها رو میفروشن اسراییل
  • حسام ادیب زاده IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    2 0
    تحریم های پهپادهایی که دادیم به روسیه و اونا عمدا موضوع رو علنی کردن هنوز یادمون نرفته.
  • مهدی IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    اول سوخو۳۵هارا تحویل بگیرید بعدا موشک بفروشید.روسیه قابل اعتماد نیست.
  • ایرانی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    1 0
    قدرت اول موشکی جهان قصد خریدموشک از ایران رادارد؟!
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    2 0
    کاش صادر کننده دارو وواکسن میشدیم وزندگی را به بشریت هدیه میدادیم
  • علیرضا IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    سلام. سوخو ها چی شد ؟؟؟؟؟
  • زارعی IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    ما باید قوی باشیم امروز داشتن قدرت نظامی از نان شب هم واجب تراست چون باید بتوانی از همان نان شب محافظت کنی مادر دنیایی پر از گرگ زندگی میکنیم