گروه شهری – سینا قنبرپور: طرح اختصاص یارانه سفر برای گردشگرانی که می‌خواهند به نقاط محروم و دارای فواصل زیاد مسافرت کنند از طریق شورای‌عالی استان‌ها به دولت پیشنهاد می‌شود

این طرح پس از پیشنهاد روزنامه همشهری و انتشار مطالبی در مورد تسهیل در سفر به نقاطی چون سیستان و بلوچستان از سوی نماینده این استان در شورای‌عالی استان‌ها مورد استقبال قرار گرفت و قرار است به‌زودی اجرایی شدن آن از این طریق پیگیری شود.

سال گذشته و در پی افزایش بهای بلیت هواپیما از یک سو و افزایش قیمت اقامت در هتل‌ها و سکوت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان سیاستگذار موضوع سفر نگرانی درباره کاهش سفر به نقاط دوردست کشور قوت گرفت و کارشناسان هشدار دادند سفر به شهرها و مناطقی که دارای بعد مسافت هستند و تنها با هواپیما می‌توان به آن منطقه سفر کرد با کاهشی جدی مواجه خواهد شد.

در پی این نگرانی همشهری سلسله‌ گفت‌وگو‌هایی با کارشناسان گردشگری دراین‌باره و تبعات آن منتشر کرد که در آن یکی از راهکارهای برون‌رفت از رکود سفر به نقاط دوردست کشور اختصاص یارانه برای سفر به این مناطق بر شمرده شد.

رحیم‌ صلاح‌زهی، عضو شورای شهر شهرستان بمپور در استان سیستان و بلوچستان با استقبال از این پیشنهاد به همشهری گفت: یکی از وظایف شورای‌عالی استان‌ها این است که بتواند طرح‌های مناسبی را به دولت ارائه کند تا از این طریق به‌عنوان لایحه‌های قابل طرح در مجلس شورای اسلامی آن را پیگیری کند و موضوع اختصاص یارانه سفر برای نقاط دارای مسافت طولانی و محروم نظیر سیستان و بلوچستان پیشنهاد خوبی است که ما آن را به‌زودی از این طریق به دولت ارائه می‌کنیم.

این عضو شورای‌عالی استان‌ها که در زمینه توسعه گردشگری استان سیستان و بلوچستان فعال است با اشاره به وسعت این منطقه افزود: بمپور به‌عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری از سوی هیأت دولت انتخاب شد ولی هنوز امکاناتی برای رونق گردشگری در این منطقه اختصاص نیافته است.

صلاح‌زهی همچنین دراین‌باره توضیح داد: سازمان میراث‌فرهنگی بودجه‌ای برای مرمت قلعه بمپور اختصاص داد که با وجود انجام یک مرمت چشمگیر به‌دلیل اتمام بودجه و عدم‌تمدید آن یکسالی می‌شود  که کار متوقف شده است.

به گفته این مقام شورای شهر بمپور، بودجه اختصاص یافته به مرمت قلعه ثبت شده این شهر در فهرست آثار ملی تنها موجب انجام یک درصد پیشرفت مرمت لازم شده و اینک کار متوقف شده و منتظر اختصاص اعتبار است.

در حال حاضر امکانات اقامتی برای گردشگرانی که علاقه‌مند به بازدید از جاذبه‌های این منطقه هستند در شهر ایرانشهر سیستان و بلوچستان متمرکز است که با بمپور 25 کیلومتر فاصله دارد.

فصل مناسب سفر به این منطقه تا حدود یک ماه دیگر جاری است. صلاح‌زهی دراین باره به همشهری توضیح داد: از ابتدای آذرماه تا نیمه خرداد سال بعد بهترین زمان برای سفر به سیستان و بلوچستان است.

سرزمین یل سیستان و قهرمان شاهنامه اینک به‌دلیل بعد مسافت و دوری از پایتخت روزهای بی‌رونقی را سپری می‌کند.

نبود امکانات حمل‌ونقل آسان و ارزان نظیر قطار  سبب شده تا مسافرت با خودرو آن هم با وجود سهمیه‌بندی بنزین و بعد مسافت در گزینه‌های مردم برای گردشگری قرار نگیرد و
 آن دسته از مردم هم که این انتخاب را دارند چاره‌ای جز انتخاب هواپیما برای سفر خود ندارند.

هزینه تهیه بلیت هواپیما از پایتخت به سیستان و بلوچستان برای رفت و برگشت حدود 170 هزار تومان است و اگر در قالب تور، مسافری قصد سفر به این منطقه را داشته باشد حدود 500 هزار تومان باید هزینه کند و این جدای از هزینه خرید شخصی است.

به عبارت دیگر سفر به منطقه سیستان و بلوچستان که امکانات اقامتی مناسبی ندارد و نمی‌تواند از نظر زیرساخت‌ها با مناطقی چون جزیره زیبای کیش و قشم رقابت کند بسیار گران است و مقرون به صرفه نیست.با این حال سیستان و بلوچستان هنوز زخمی توسعه اقتصادی و صنعتی نشده و همین سبب شده منطقه بکر طبیعی و کم‌نظیر در این استان محفوظ بماند.

صلاح‌زهی که از جوان‌ترین اعضای شورای‌عالی استان‌هاست، درباره جاذبه‌های سیستان و بلوچستان به همشهری گفت: چابهار و خلیج‌گواتر، رودخانه سرباز و زیستگاه گاندو، (تمساح پوزه کوتاه ایرانی)، تپه‌های گل‌افشان، کوه‌های مریخی و انواع میوه‌هایی نظیر پاپایا، موز و انبه از جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شوند.

کد خبر 80956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز