سفیر فنلاند در ایران گفت: آماده همکاری با دبیرخانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در قالب سازمان های بین المللی هستیم.

دریاچه ارومیه

به گزارش همشهری آنلاین، استاندار آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی موقعیتی استراتژیک داشته و تنها مرز زمینی جمهوری اسلامی ایران به اروپا، از این استان می گذرد.

محمدصادق معتمدیان، پنجشنبه دوم آذر در دیدار با سفیر فنلاند در ایران که در استانداری تشکیل شد، با اشاره به حدود یک قرن روابط دوستانه دو کشور، افزود: روابط فیمابین جمهوری اسلامی ایران و فنلاند به بالاترین سطح خود رسیده که نشان از عزم جدی دو طرف برای توسعه همکاری ها دارد.

وی هم چنین با اشاره به رفتار استکباری آمریکا و خروج این کشور از برجام، خاطرنشان کرد: آمریکا برای رسیدن به منافع ظالمانه خود، تحریم های فراقانونی را بر علیه ایران اجرا کرده و اروپا را در این مسیر همراه خود ساخت؛ اما در نهایت و بیش از ایران، این کشورهای همراه استکبار جهانی بودند که از این تحریم ها متضرر شدند.

استاندار آذربایجان غربی به تلاش برای نقش این استان در توسعه روابط ایران با همسایگان نیز اشاره کرده و افزود: علیرغم تحریم های ظالمانه آمریکا، امروز بیشتر کشورهای اروپایی روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران دارند.

معتمدیان هم چنین آذربایجان غربی را یکی از استان های استراتژیک ایران معرفی کرده و یادآور شد: آذربایجان غربی موقعیتی ژئوپلتیک داشته و با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان همسایه است.

وی در ادامه با اشاره به استقرار ۲۵ درصد پایانه های بین المللی ایران در آذربایجان غربی، افزود: آذربایجان غربی موقعیت ترانزیتی تاریخی در جاده ابریشم داشته و امروز یکی از کریدورهای اقتصادی مهم منطقه است.

استاندار آذربایجان غربی به عبور تنها مرز زمینی ایران به اروپا از این استان نیز اشاره کرده و اظهار کرد: آذربایجان غربی به عنوان تنها استان جمهوری اسلامی ایران که دارای مرز مشترک با ترکیه بوده، مسیر دسترسی به بندر مرسین و دریای سیاه و سپس اروپا و آفریقا را هموار کرده است.

معتمدیان هم چنین با اشاره به ۳ میلیارد دلار صادرات ایران از مرزهای آذربایجان غربی به کشورهای منطقه در یک سال گذشته، افزود: با توجه به اینکه تجارت بین الملل، پیشران توسعه اقتصاد آذربایجان غربی می باشد، گام های بلندی در دو سال اخیر در راستای تکمیل زیرساخت ها و توسعه جاده ها و راه آهن این استان برداشته شده است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت معادن آذربایجان غربی و شناسایی ۵۲ نوع ماده معدنی در این استان، تصریح کرد: بزرگترین معادن طلا و تیتانیوم منطقه در کنار معادن دیگری چون مس، آهن، سیلیس، لیتیم و پتاس در آذربایجان غربی مستقر است.

استاندار آذربایجان غربی به سیاست دولت سیزدهم درخصوص تمرکز بر مطالعات و شناسایی معادن جدید نیز اشاره کرده و افزود: مطالعات ژئوفیزیک هوایی در جنوب آذربایجان غربی آغاز شده و احداث و تکمیل زنجیره صنایع معدنی با همکاری هلدینگ های بزرگ کشور از اولویت های این استان به شمار می رود.

معتمدیان همچنین آذربایجان غربی را یکی از قطب های کشاورزی ایران معرفی کرده و گفت: ۶.۵ میلیون تن میزان برداشت محصولات کشاورزی استان در طول یک سال بوده و آذربایجان غربی رتبه نخست تولید سیب، چغندر قند و عسل ایران را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه یکی از مهمترین برنامه های دولت سیزدهم را فرآوری محصولات کشاورزی و برندسازی برای صادرات به دنیا اعلام کرده و افزود: محصولات کشاورزی تولید شده در آذربایجان غربی در کنار مصرف تازه خوری، به صورت فرآوری شده و کنسانتره به کشورهای مختلف دنیا صادر می شود.

آماده همکاری با دبیرخانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه هستیم

سفیر فنلاند در ایران گفت: آماده همکاری با دبیرخانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در قالب سازمان های بین المللی هستیم.

کاری کاهیلوئوتو نیز در این دیدار با اشاره به بیش از ۹۰ سال سابقه روابط کشورهای فنلاند و ایران، افزود: کشور فنلاند در زمینه حفاظت از محیط زیست پیشگام بوده و در حوزه صنایع و مدیریت منابع آب فعالیت پیشرفته ای در سطح جهان دارد.

وی با تاکید بر گسترش روابط تجاری با ایران و آذربایجان غربی، خاطرنشان کرد: کشور فنلاند آماده گسترش همکاری های بلندمدت خود با ایران در حوزه های اقتصادی، آب، انرژی و مدیریت پسماند می باشد.

سفیر فنلاند در ایران به بازدید امروز خود از دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و افزود: کشور فنلاند آماده همکاری با ایران و آذربایجان غربی در زمینه احیای دریاچه ارومیه و مدیریت منابع آبی در بلندمدت است.

کاهیلوئوتو همچنین با اعلام اینکه فنلاند در حوزه تکنولوژی های نوین در دنیا پیشرو بوده، اضافه کرد: آماده هستیم صنایع و اطلاعات کشور فنلاند در حوزه تکنولوژی آب را در اختیار ایران قرار دهیم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی، وی با اشاره به نگاه بلندمدت فنلاند برای همکاری با ایران، گفت: با گسترش تعاملات دو کشور، می توان برای همکاری در ترانزیت کالا به صورت زمینی و ریلی، برنامه ریزی کرد.

کد خبر 810011
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 33
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    17 77
    مرگ بهتر از اینه که یه کشور غریبه واسه احیای دریاچه ارومیه به ایران پیشنهاد همکاری بده ایرانم ازاین پیشنهاد خوشحال بشه,,,چه بر سر ایران و مسئولین اومده!?ایران به همه دنیا قول آبادانی میده دریغ از احیای دریاچه استراتژیک ارومیه و دیگر منابع طبیعی و ملی ایران,,,وای,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    • امیر IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      26 0
      پیشزفت هر کشوری باتعامل وهمکاری بادیگرکشورها رخ میدهد وباید ازعلم وتکنولوژی دیگرکشورهااستفاده کرد،زمانی مرگ بهتراست که بتوان ازامکانات دیگرکشورها جهت پیشرفت کشوروآسایش مردم استفاده کرد ولی ...
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      6 1
      تعاونو علی البر و تقوی
    • امیر DE ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      19 0
      همین نگاه مملکت رو به این وضع رسونده.
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      17 0
      ... هر کاری لازمه دیگه وقتی بلد نیستید باید کمک بگیرید دیگه
    • حمید رضا IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      11 0
      ببین یه سرمایه هایی ته این دریاچه خوابیده که باید بیان ببرند بعدش که اون معادن با ارزش تمام شد حاله دریاچه خوب میشه
    • امیر آشفته IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      3 0
      دوست عزیزم نمی دانم به چه چیزی امیدوار هستی. نابودی دریاچه ارومیه به دست بی کفایت مدیران داخلی اتفاق افتاده حال اگر کشور یا هر سازمان خارجی دیگری توان احیا دریاچه را دارد باید کمک گرفت تا از نابودی دریاچه و اترات زیست محیطی وحشتناک سال‌های بعد جلوگیری کرد.
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    54 1
    وضعیت محیط زیست اسف باره، امیدوارم انجام بشه
  • یوسف IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    13 2
    من با یه راه حل ساده میتوانم تا حدودی مشکل این دریاچه را حل کنم
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    49 5
    تنها راه نجات دریاچه ارومیه باید به ۳۰سال قبل برگردیم یعنی تمام سدهای ساخته شده باید از بین بره آب خروشان دوباره در این دریاچه بدون آب روانه بشه ما در ۵کلومتری این دریا زندگی می‌کنیم بنده ۴۰سال دارم و از وقتی که آب رودخانه زرینه رود میاندوآب قطع شد طی چند سال دریا تبدیل به بیابان شد دولت هرچه قدر تلاش کنه بی فایده است
    • مهرداد IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      36 2
      دقیقا حرف شما صحیح است ، درست مثل این می ماند که رگهای منتهی به قلب مسدود بشه
  • حسین IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    43 3
    شماهاکه عرضه نداریددریاچه رانجات دهیدبسپاریدآنها بیایینددریاچه رانجات دهند
  • محمود IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    11 33
    برداشت عناصر معدنی آز این دریاچه را شروع کنید تا منفعت داشته باشید نه الکی هزینه کنید
  • ایرانی TR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    41 4
    دستهای پشت پرده عمرأ نمیزارن دریاچه ارومیه احیا بشه
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    41 1
    خوب که حالا دریاچه ارومیه رو تبدیل به کویر کردید دنبال کمک و راهنمایی از بقیه کشورها هستید
  • دولت IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    32 1
    با عرض ادب اگر راست گفته باشند متشکر می شویم مگر اروپاییها کمک کنند دستشان درد نکند
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    26 2
    چاه های اطراف دریاچه تا فاصله صد کیلومتری را پلمب کنید حق آبه دریاچه را بدید. دست به سوی کشورهای خارجی دراز نکنید. آبروی ما را هم نبرید
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    18 12
    بهترین راه انتقال آب خزر است که شیرین تر از آب دریاچه رضاییه است
    • سامان IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      22 0
      بعدش هم حتما وقتی خزر خشک شد از دریاچه وان ترکیه اب واسه احیای خزر طلب می کنید؟و حتما اردوغان هم مثل طالبان با کمال میل تقدیم حضور گرامیتان می‌کنه
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    16 3
    انشاالله که احیا بشود به امید خدا
    • علی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      6 0
      دریاچه اورمیه ۱۳۰۰ متر بالاتر از خزر است! دوما خود خزر داره پس روی میکنه
  • آرش IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    17 2
    اگر مسولان و دولت مردان یه کمی دلبستگی به میزهای قدرتشان را بکاهند و اگر مسولان دولتی از مرفهین بی درد نباشند و ازجنس واقعی انقلابی و دل سوز وطن یاشند این سرزمین آباد میشود و نیازی و لطف و ترحم بیگانگان نخواهیم داشت.
  • منصور IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    3 3
    با همکاری کشور ترکیه،آبراهی از طرف دریای سیاه بطرف دریاچه ارومیه حفر شود. این کانال حتی میتواند کانال کشتیرانی باشد. در اینصورت نیاز به از بین بردن سدها و چاه ها هم نخواهد بود.
  • اسی IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    5 7
    بخاطر اینکه استان کورد نشین هست دولت بهش اهمیت نمی‌ده
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      7 3
      کرد ها ده درصد هم نمیشن. اونا هم کوچ کردن
  • احمد IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    5 6
    خیال میکنن میشه نمیشه باران نمی باره . برف نمی باره . اگه مقایسه کنید می فهمید خشکسالی های پی در پی آب پشت سدها فقط در یک روز گرم تابستان در دریاچه بخار میشه میره هوا
  • احمد IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    8 0
    کارها‌را‌بدست‌این‌فرشتگان‌زمینی‌بدهید‌تا‌دریاچه‌از‌نفس‌پر‌برکت‌آنها جانی‌دوباره‌گیرد
  • سعید مسعودی IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    7 0
    به نظر من هم سد حسنلوی محمدیار یکی از شاه رگهای اصلی دریاچه ارومیه می‌باشد این همه آب همه برای زمین های دیم استفاده میشود مگر زمین دیم ارزش دارد دریا خشک بشود
  • علیرضا IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    5 0
    درود..روخانه کُر بزرگترین رودخانه ایران در استان فارس واقع در شهرستان مرودشت که سرچشمه ان سددرودزن(داریوش) است و از رودخانه کُر می گذشت و وارد دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران را بخاطر سدسازی بالا دست سد درودزن وبردن آب بی رویه برای صنایع از جمله پتروشیمی شیراز،پالایشگاه شیراز،ذوب آهن کوار،کارخانه سیمان شیراز وخرامه وصنایع آب بر دیگر بزرگترین سد خاکی ایران و اولین سد ساخته شده ایران سد درودزن وبزرگترین رودخانه ایران وبزرگترین دریاچه آب شیرین ایران را از سال ۸۴ خشکاندند
  • ترکمن یگد IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    3 0
    تنها راه دریاچه ارومیه باید به سی سال قبل برگردیم و سدها را حذف کرده همین دریای کاسپین از طرف بندر ترکمن آب دریا ۵ کیلومتر عقب نشینی کرده فقط بلدن جلوی دریا سد بزنن
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    5 0
    همان اراده ای ک خشکانده می‌تواند احیاکند
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 6
    احتمالا مأموریت جدید ناتو برای فنلاند تازه عضو شده است برای جاسوسی از ایران
  • سیدعلی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    4 0
    مسئولان که برای نجات دریاچه ارومیه اقدامی مفید بعمل نیاوردند لااقل در خصوص نجات دریاچه ارومیه با کشور فنلاند هر چه زودتر اقدام کنید که دیر خواهد شد
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    7 4
    دریاچه ای وجود ندارد که نجات بدهند نمکزاری هست غریبه ای ببیند فکر میکند صحرای آفریقاست بعدش سفیر جان چشم بندی بلد است؟اخه آبی جاری نیست به سمت جای قدیمی دریاچه که بتواند ته آن بیابان جمع شود . دریا شود
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 1
    تنها راه نجات دریاچه این هست که اونی گلی که زیر دریاچه ورداشته شوده بیاد سرجاش که اب را خشک نکنه
  • محمد IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    1 0
    👍
  • حسین US ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 3
    به نظرمن برای کمک به دریاچه ودر کل برای کمک به ایران تنها یک راه وجود دارد وآن هم ایجاد نیروگاه وارزان نمودن بهای برق به دودلیل یک مردم بجای کولر آبی از کولر گازی استفاده می‌کنند به این صورت از هدررفت حداقل ۴۰لیتر آب روزانه توسط یک کولر آبی صرفه جویی می‌شود.وثانیا استفاده از بخاری برفی بجای بخاری گازی وچیزهای دیگرباعث میشود کلا آلودگی هوا ازبین برود.باوجود مسولین شایسته وبا سواد همه چی درست می‌شود.
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    3 0
    چاه های غیر قانونی هدایت آبهای سرزمینی به کشورهای عربی عدم مدیریت صحیح در گازهای گلخانه ای که موجب افزایش دما و عدم بارشهای مناسب فصلی میشود این چند موضوعی فقط چند مورد از تمامی مسایلی است که باعث خشک شدن یا کم شدن آب رودخانه ها و دریاچه ها میباشد
  • هموطن US ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    1 2
    جناب استاندار ! آذربایجان غربی تنها مرز با اروپا رو نداره !!!!ا همسایه شرقی شما و استان اردبیل با اذربایجان و ارمنستان که اروپایی هستن مرز مشترک دارن و بیشترین تردد ترانزیتی از مرز نودوز جلفا هست.
  • زین الدینی زیدان IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    2 0
    صد تا سد زدید رواین دریاچه .حالا دنبال یه نفر میگردید پول کلان بریزید جیبیش دان تا احیا کنه . از کجا آب میاره؟؟ از کشور دیگه؟؟خنده دار نیست ؟؟ رود های میاندوآب را اجازه بدین خواهشاً بره دریا عرض یکسال تقویت می‌کنه .پول مفت به این واون ندید الکی .مردم وضعش خوب نیست .
  • هان IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    6 0
    هامون ، باتلاق گاوخونی ، دریاچه ارومیه و خیلی دیگر نابود شدند . تازه از فنلاند اونم در سطح استاندار و سفیر کمک خواستند؟؟؟ خسته نباشند . البته وزیر امور خارجه و رئیس منابع طبیعی درگیر هستند و رئیس جمهور هم که وقتش پره . بی‌ربط: یارانه سه دهک هم قطع کردند ، من دهک ۹ قطع شد یارانه ام . کاش پول یارانه من و امثال من یا به دهک های پایین برسه یا هزینه آبادانی کشورم بشه مثل احیای دریاچه ارومیه ، نه برای اهداف دیگه .ولله اگر اینگونه بشه راضیم .
  • شهلا TR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    واقعا شاید این آخرین امید باشد امید که دولت به فکر مردم باشد و یک کاری برای این دریلچه بکند
  • US ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    نجاتش کار ساده است سدهای که به خاطر سود عدهای ساخته شدند بر سر راهتی ورودی دریاچه درمانش است والا اروپا که آب از آنجا با خودشان نمی ارند
  • کاظم نجف پور IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    با کشور فنلاند در زمینه محیط زیست دریاچه اورمیه همکاری کنید