ظهره وند گفت: هیچ راه حلی غیر از مذاکره و مسیر سیاسی نمی‌تواند اسرای اسرائیلی را آزاد کند.

ابوالفضل ظهره‌وند

به گزارش همشهری آنلاین، ابوالفضل ظهره‌ وند، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی همشهری درباره آزادی اسرای فلسطینی اظهار داشت:در روز دوم تبادل اسرا میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی شاهد تبادل ۴۲ اسیر فلسطینی در مقابل ۱۴ اسیر صهیونیست بوده ایم. نگاهی گذرا به این تبادل نشان می‌دهد که گروه‌های مقاومت حدودا سه برابر صهیونیست‌ها موفق به آزادی اسرای خود شده‌اند که این خود موفقیتی چشمگیر برای مقاومت فلسطین است. درباره آزادی باقی اسرا نیز سخنگوی حماس اعلام کرده است که باقی اسرای صهیونیست در صورتی آزاد خواهند شد که تمامی اسرای فلسطینی در قبال آن آزاد شود. بنابراین هیچ راه حلی غیر از مذاکره و مسیر سیاسی نمی‌تواند اسرای اسرائیلی را آزاد کند و توسل به درگیری‌های نظامی همان طور که تاکنون برای رژیم صهیونیستی بی نتیجه بوده است، بعد از این نیز موثر واقع نخواهد شد. پس نتانیاهو پس از پایان آتش بس موقت دو راه بیشتر نخواهد داشت. راه اول این است که او آتش بس دائم را قبول کند که در این صورت تبدیل به شکستی بزرگ برایش خواهد شد و در درون رژیم صهیونیستی نیز دیگر مقبولیتی نخواهد داشت. اما مسیر دوم برای نخست وزیر رژیم صهیوینستی، ادامه حملات وحشیانه به غزه است که در این صورت نیز او به چهره‌ای منفورتر تبدیل خواهد شد و معادلات منطقه‌ای جدیدی را رقم خواهد زد و موجودیت رژیم صهیونیستی بیش از موجودیت نتانیاهو به خطر خواهد افتاد.

کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: در حال حاضر نیز ساکنان غزه شمالی درحال برگشت به سکونتگاه‌های خود از سمت جنوب این سرزمین هستند. این اتفاق خود تبدیل به دشواری جدیدی برای رژیم صهیونیستی شده است و در حقیقت قدرت مانور نظامی این رژیم را زیر سوال برده است. از سوی دیگر سربازان رژیم صهیونیستی نیز انگیزه خود را برای اجرای فرامین فرماندهان و نخست وزیر خود را از دست داده‌اند. بنابراین اجرای آتش بس و آزادی اسرا در جنگ غزه تبدیل به شکستی راهبردی برای نتانیاهو و شرکای او یعنی آمریکا و کشورهای غربی شده است. از طرفی مردم غزه نشان دادند با مقاومت و پایمردی در مقابل حملات وحشیانه دشمن می‌توان از موجودیت و آرمان‌های یک سرزمین دفاع کرد. این درحالیست که نخست وزیر رژیم صهیوینستی در روزهای ابتدایی جنگ ادعا می‌کرد که قصد نابودی حماس را دارد اما امروز می‌بینیم که این حماس است که شرایط خود را به دشمن تحمیل می‌کند و صهیونیست‌ها را مجبور به پذیرفتن شروط خود می‌کند.در حقیقت امروز گروه حماس خود را به عنوان یک دولت مشروع و مقبول در جهان مطرح کرده است.

اسرائیل پس از پایان آتش بس چه می‌کند؟ | پیروزی بزرگی که حماس در آزادی اسرا کسب کرد

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی نیز در طول نبرد غزه بسیاری از ظرفیت‌های خود را استفاده کرده است. به طوری که این ظرفیت‌ها امروز درحال اتمام است. خسارت اقتصادی اسرائیل را نیز در این نبرد نباید نادیده گرفت. این دولت غیر قانونی روزانه حدود 250 میلیون دلار برای جنگ خرج می‌کند. این درحالیست که بخش عظیمی از این جنگ را آمریکایی‌ها تقبل کرده‌اند. از طرفی حاشیه این رژیم نیز خالی از سکنه شده است و شهرک‌های آن نیز درحال تخلیه است و دیگر چیزی به نام اسرائیل امن وجود ندارد. گذر زمان نیز به ضرر رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد. چرا که گذر زمان انگیزه فلسطینی‌ها را افزایش داده است و بر مقاومت آنان افزوده است.

ظهره وند در پایان تاکید کرد: اما اوج فضاحت رژیم صهیونیستی در نخست وزیر آن یعنی نتانیاهو خلاصه شده است. یعنی جایی که دستورات وحشیانه او مبنی بر حملات بی سابقه بر مردم مظلوم غزه باعث بی آبرویی این رژیم و تمامی یهودیان جهان شده است.

کد خبر 810465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    آقای کارررررشناس پس خون اینهمه آدم چه می شود