یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون تحقیقات و ارزشیابی سازمان سنجش آموزش کشور از انجام چند پروژه تحقیقاتی و اجرایی در این سازمان خبر داد.

به گزارش ایسنا دکتر محمدی اقدم برنامه‌ریزی برای درگیر کردن درصد بیشتری از اعضای هیات علمی در پروسه طراحی سوال را از اولویتها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بخشی از اعضای هیات علمی به علت مشکلات سفر و مشغله‌های کاری نمی‌توانند در پروسه طراحی سوال به طور جدی درگیر شوند، از سوی دیگر برای طراحی سوالات آزمون کارشناسی ارشد یک مهلت زمانی محدود تعیین می‌شود که برخی از اعضای هیات علمی در این مهلت نمی‌توانند نسبت به طراحی سوال اقدام کنند، بنابراین طراحی سوال به درصد کمتری از اعضای هیات علمی محدود می‌شد.

وی با بیان اینکه سازمان سنجش در حال فراهم آوردن امکاناتی برای طراحی سوالات در طول سال است، گفت: در قدم اول صفحه‌ای در سایت سازمان سنجش آماده شده که طی آن اعضای هیات علمی می‌توانند با مراجعه به این سایت و معرفی و ارایه سوابق خود به غنای بیشتر بانک اطلاعاتی طراحان سوال سازمان و نیز ارسال سوالات اقدام کنند، البته در این میان کلیه تدابیر امنیتی برای جلوگیری از افشای سوالات و یا سایر مشکلات امنیتی اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح امکان مشارکت درصد بیشتری از اعضای هیات علمی فراهم می‌شود، اظهار کرد: طراحی سوالات آزمون کارشناسی ارشد نیز محدود به زمان خاص و یا برخی از اساتید خاص و شناخته شده نمی‌شود و طی آن برای هر عضو هیات علمی در هر دانشگاه معتبری امکان طراحی سوالات فراهم می‌شود.

معاون تحقیقات و ارزشیابی سازمان سنجش با بیان اینکه سوالات طراحی شده از سوی اعضای هیات علمی الزاما در کنکور و یا آزمون همان سال استفاده نخواهد شد، گفت: بر این اساس یک بانک سوال غنی برای استفاده در آزمونهای سازمان سنجش تهیه می‌شود و با انجام پروسه طراحی سوالات در طول سال بسیاری از حساسیتها نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: همچنین در داوری سوالات نیز به صورت تصادفی درصد بیشتری از اعضای هیات علمی دخالت خواهند داشت، بنابراین بخش زیادی از شائبه‌ها و نگرانی های افراد در خصوص امنیت بانک سوالات سازمان سنجش کاهش می‌یابد.


وی افزود: همچنین در مورد کنکور مطالعاتی آغاز شده تا طی آن قطب‌های کشوری طراحی سوال با هدف برقراری ارتباط نزدیکتر با طراحان سوال تشکیل شود تا از این طریق بتوان از اساتید بزرگ دانشگا‌ه‌ها و مراکز آموزش پیش از دانشگاه در سراسر کشور نیز بهره برد.

دکتر محمدی اقدم وظایف این حوزه را به سه بخش تقسیم کرد و گفت:‌ تحقیقات و مطالعه در خصوص کلیه برنامه‌های سازمان سنجش،آزمونسازی و روانسنجی سالانه حدود 60 آزمون، ارزشیابی آموزشی و اعتبار سنجی گروه‌های آموزشی و برگزاری المپیادهای علمی دانشجویی نیز از مهمترین وظایف این حوزه است.

وی با اشاره به اولویتهای سازمان در این مباحث، خاطر نشان کرد: بسیاری از مسئولیتهای سازمان که ارتباطی با سازمان نداشته به متولی واقعی خود عودت شده و بجای آن سازمان در زمینه هایی که نیازمند تحقیقات است وارد عمل شده است.

وی در این راستا به انجام پروژه‌ای در خصوص شناسایی منابع استرس داوطلبان اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح تلاش شده تا در جهت کاهش استرس داوطلبان مطالعاتی راهبردی صورت گیرد که این پروژه تا یک ماه آینده تکمیل می‌شود.

وی افزود: همچنین در جهت کاهش طول پروسه ثبت‌نام آزمونها نیز مطالعاتی صورت گرفته است که از نتایج آن می‌توان به ثبت‌نام اینترنتی و کاهش چشمگیر هزینه و زمان در پروسه ثبت‌نام و نیز رفع نواقص کارت‌های ورود به جلسه آزمون و تسهیل روند ثبت‌نام اشاره کرد که همین مسائل نیز در نهایت به کاهش استرس می‌انجامد.

وی با اشاره به طراحی نرم‌افزار ثبت‌نام اینترنتی و مبتنی بر کامپیوتر در سازمان، گفت: با توجه به آمار بالغ بر شش میلیون نفری مراجعه داوطلبان به اینترنت برای دریافت کارنامه و نتایج نهایی و سایر آمارهای مراجعه به اینترنت داوطلبان، پیش بینی می‌شود که ثبت نام اینترنتی به صورت موفق اجرا شود.

وی با بیان اینکه سازمان سنجش بر ثبت نام اینترنتی در آزمونهای سراسری و کارشناسی ارشد اصرار دارد، اظهارکرد: با این حال در سال جاری ثبت‌نام برای کنکور سراسری به صورت کامپیوتری نیز انجام خواهد شد چرا که ما موظفیم امکان ثبت نام برای کلیه متقاضیان در اقصی نقاط کشور را فراهم کنیم، ولی تلاش سازمان بر انجام اینترنتی ثبت‌نام خواهد بود.

وی افزود: در همین راستا، ستاد ثبت نام کنکور تشکیل شده که مشکلات این عرصه را روز به روز بررسی می‌کند تا از امکان ثبت نام کلیه داوطلبان اطمینان حاصل کند.

وی با اشاره به برخی از مزایای ثبت نام اینترنتی، اظهار کرد: در گذشته تنها پروسه ثبت نام در مرحله پستی کنکور 20 روز به طول می‌انجامید، ولی با ثبت‌نام اینترنتی کل پروسه ثبت نام تا مرحله نهایی 20 روزه انجام می‌شود، همچنین با اجرای این طرح مقدمات برگزاری کنکور بیش از یکبار در سال در صورت تصویب مراجع ذیربط فراهم می‌شود.

معاون تحقیقات وارزشیابی سازمان سنجش در خاتمه با اشاره به برنامه‌های حوزه آزمونسازی سازمان سنجش، اظهار کرد: این حوزه یکی از بخشهای پرانرژی سازمان است که با بیش از سه هزار و پانصد استاد دانشگاه و دبیر برجسته کشور برای طراحی سوال آزمونهای مختلف همکاری می‌کند.

کد خبر 8107

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز