با طرح دو نرخی شدن گاز مایع از ابتدای آذر امسال، خبرهایی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که از 10 برابر شدن قیمت گاز در زابل در سیستان و بلوچستان خبر می‌دهد. شهروندان نیز از توزیع ناکافی سیلندرهای گاز مایع و همچنین گرانفروشی گاز مایع ابراز نگرانی کرده‌اند.

کپسول گاز

به گزارش همشهری آنلاین نعمت امام‌دادی، مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان به همشهری گفت: «این موضوع سراسری است و فقط مختص زابل نیست. نکته دوم هم این است موضوع به گپسول‌های گاز مربوط می‌شود و به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مربوط است نه شرکت گاز.»
مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان سیستان و بلوچستان نیز به همشهری گفت: «موضوع را نباید به زابل محدود و ابراز نگرانی کرد. هر خانوار ۴۴ کیلوگرم گاز مایع در ماه سهمیه معادل چهار کپسول ۱۱ کیلویی برای پخت و پز با نرخ رایانه‌ای دریافت می‌کند و مابقی نیاز خود را باید با قیمت آزاد تهیه کند.»
محمد کهنسال تاکید کرد که در سیستان و بلوچستان کپسول گاز برای خوراک‌پزی است و معمولا 4 کپسول نیاز یک ماه خانوار را رفع می‌کند. گرمایش در این استان با نفت سفید تامین می‌شود.
به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از آنجا که برای توزیع گاز مایع بسیاری از اصناف پروانه ندارند و برای مردمی که نیاز جزئی به این گاز دارند ساز و کاری اندیشیده نشده، پیشنهاد دو نرخی کردن گاز ارائه شده‌است.
افرادی که مشمول دریافت گاز مایع هستند از طریق ثبت نام در سامانه توزیع الکترونیک (سدف) قیمت یارانه‌ای برای هر سیلندر گاز مایع 279 هزار ریال و برای متقاضیان غیر مشمول سهمیه یارانه‌ای، ارائه گاز مایع بدون ثبت نام در سامانه و صرفا از طریق پوز بانکی عامل‌های توزیع، بر اساس قیمت فوب خلیج فارس (معنای قیمت تا لحظه تحویل روی کشتی) فراهم است. فوب خلیج فارس قیمت شناور است.
به گفته مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سیستان و بلوچستان، 10 برابر شدن قیمت صحت ندارد زیرا قیمت بازار آزاد هنوز اعلام نشده و تا فردا (8 آذر) اعلام می‌شود.

کد خبر 811455

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Borzoo NO ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    2 0
    در کشوری که نفت و گاز هست. شهروندان از تهیه آن عاجز هستند. اما لبنان و ونزوئلا رایگــــــــــان دریافت میکنند
  • میثم IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    1 0
    قیمت گاز آزاد اعلام شده سیلندر ۱۱ کیلویی درب کارخانه ۳۳۰ هزار توما
  • حمیدرضا IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    0 0
    ادامه بدید شما میتوانید مردم هنوز جا دارن