یک متخصص حیات وحش گفت: لاک‌پشت گوش قرمز در زیستگاه‌های شمال کشور ما تبدیل به گونه مهاجم بسیار خطرناک شده و یک هیولایی است که به جمعیت لاک‌پشت بومی ما آسیب زده است.

لاک پشت گوش قرمز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، لاک‌پشت گوش‌قرمز (Trachemys scripta) گونه‌ای لاک‌پشت آب‌شیرین بومی جنوب ایالات متحده آمریکا و شمال مکزیک است. این لاک‌پشت در بیش از ۳۰ کشور دنیا به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود.

رهاسازی این جانوران در طبیعت باعث آثار زیانباری بر زیستگاه‌های غیربومی از جمله رقابت با لاک‌پشت‌های بومی و انتقال انگل‌هایی که خود به آن‌ها مقاومت دارد، به لاک‌پشت‌های بومی و تأثیر مخرب بر بی‌مهرگان و گیاهان تالاب‌ها شده‌است. از همین رو اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت لاک‌پشت گوش قرمز را در فهرست بدترین گونه‌های مهاجم دنیا قرار داده‌است.

سال‌هاست که هزاران قطعه لاک‌پشت گوش قرمز، همراه با ماهیان زینتی به کشور قاچاق شده و همانند یک حیوان خانگی مورد استقبال قرار می‌گیرد. مردم این حیوان نیمه آبزی دوست داشتنی را این روزها با قیمتی نازل خریداری کرده و در آکواریوم نگهداری می‌کنند. مدتی بعد نیز خسته شده و بی‌آنکه خبری از هویت مهاجم و آسیب‌رسان این گونه بومی آمریکایی داشته باشند، در طبیعت رهایش می‌کنند.

فاجعه درست از جایی آغاز می‌شود که این حیوان با ورود به زیستگاه‌های تالابی و رودخانه‌ای کشور، به سرعت خود را با محیط سازگار کرده و رقابت با گونه‌های بومی را آغاز می‌کند. لاک‌پشت گوش قرمز، آنقدر می‌جنگد تا تمام گونه‌های بومی را حذف کرده و با اشغال زیستگاه‌ و منابع تغذیه‌ای آن‌ها، بر گستردگی قلمرو خود بیفزاید.

این گونه مهاجم، ۳ بار در سال جفت‌گیری کرده و هر بار دست‌کم ۲۰ تخم می‌گذارد. این سرعت بالای تکثیر، قدرت تهاجمی و مخرب این گونه به ظاهر آرام و دوست داشتنی را نمایان‌تر می‌کند.

اگرچه چندین دهه از ممنوعیت ورود این حیوان مهاجم به کشور می‌گذرد و طی این مدت نیز بارها مسئولان نسبت به رهاسازی آن در طبیعت هشدار داده‌اند، اما مردم بی‌خبر از عمق فاجعه همچنان به خرید و فروش این حیوان خانگی مشغولند.

بازار قاچاق نیز که همچنان داغ است! حالا هم افزایش جمعیت لاک پشت گوش قرمز در استان‌های شمالی (مازندران و گیلان)، مرکزی، اصفهان، تهران و طالقان، به مرز هشدار رسیده و زنگ خطر تخریب اکوسیستم‌های آبی کشور را بلندتر از همیشه به صدا درآورده است!

در این رابطه مهدی زارع خورمیزی؛ متخصص حیات وحش گفت: لاک‌پشت یک گونه از خزندگان است و نزدیک ۱۰ گونه از آنها را در ایران داریم. ما دو گونه لاک‌پشت آب شیرین در ایران داریم که یکی از آنها بومی کشور خودمان و یکی گونه مهاجم لاک‌پشت گوش قرمز است. این گونه از آمریکا به همه جای دنیا رفته و متأسفانه در برخی از زیستگاه‌های شمال کشور ما نیز یافت می‌شود.

وی ادامه داد: این گونه در این زیستگاه‌ها تبدیل به گونه مهاجم بسیار خطرناک شده است و یک هیولایی است که به جمعیت لاک‌پشت بومی ما آسیب زده است. این گونه از نظر مهاجم بودن به اندازه تیپلاپیا، راکون و میمون رزوس خطرناک است.

این کارشناس حیات وحش تأکید کرد: خرید و فروش و نگهداری همه گونه‌های وحشی حیات وحش از جمله عقرب و مار و لاک‌پشت بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است و خرید آنها از قاچاقچی باعث ادامه روند قاچاق می‌شود.

زارع خورمیزی خاطرنشان کرد: به هیچ وجه نباید این گونه‌ها را در طبیعت رهاسازی کرد و نگهداری آن در خانه نیز اشتباه است. رهاسازی غیراصولی حتی برای گونه‌های بومی نیز درست نیست و نباید رهاسازی خودسرانه انجام شود. بسیاری دیگر از گونه‌های غیربومی را نیز داریم که متأسفانه به عنوان حیوان خانگی استفاده می‌شوند.

وی با بیان اینکه متأسفانه نزدیک عید هم مشکل خرید و فروش حیوانات وحشی را داریم و امیدوارم با افزایش آگاهی مرد دیگر شاهد این اتفاق نباشیم، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بازارهای قاچاق حیات وحش را به منظور جلوگیری از قاچاق و همچنین جلوگیری از ورود گونه غیربومی با وجود نیروی کم و مشکلاتی که دارد ه کمک سایر دستگاه‌ها جلوگیری می‌کند اما اقدام اساسی افزایش آگاهی مردم درخصوص جلوگیری از خرید و فروش این گونه‌هاست.

کد خبر 812031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • فاطمه IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    57 3
    استاد اینهمه حرف زدی نگفتی باید چیکار کنیم!!!‌ الان بگردیم بکشیم این لاک پشت ها رو ؟ می‌خواین همینجوری دست رو دست بزارید؟ یه تفکری، تمهیدی ، چیزی . . .
    • US ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
      4 49
      من خودم اکواریم فروشی تومازندران داشتم ده سال قبل وحدودصدتاازاین هاداشتم چون غذازیادمی خوردن همشون رو بردم دریارهاکردم
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
      19 0
      شبیه اژدهاکومودرهستش وزنده خواروخیلی بزرگ بشه چون دوزیست هم هستش می تونه حتی برای انسان،ماهیان،پرنده گان،خزنده گان،چرنده گان،دوزیستان و...خطرجدی محسوب شود
  • مرتضی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    64 2
    با سلام مدارس بهترین و مطمئن ترین مسیر اگاهی بخشی به جامعه هست. هر خطر پیش رو را از طریق مدارس به جامعه القا کنیم. مدارس را دریابیم و حمایت کنیم .
    • NL ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
      38 6
      اینها جرات ندارند جلوی وارد کننده دانه درشت را بگیرند میگویند لنگش کن
    • ایرانی IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
      39 4
      دقیقاً هم وطن گرامی مدارس نقش کلیدی درتربیت جامع ما انسانها دارند وقتی معلم به دانش‌آموز خود اینطور موضوعاتی رابگوید ودرس بدهد دانش آموزان آگاهی لازم رابدست میاورند وحتی به خانواده‌های خودهم انتقال می دهند.آفرین معلمان مملکت قشر زحمتکش وآینده سازمملکت رادریابیم
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    42 52
    حیواناتشم مثل سیاستمدارانش وحشیه این سرطان دنیا.
    • علی IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      0 1
      دمت گرم حرف حق زدی.شرمنده اشتب منفی زدم
  • ... IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    27 7
    تو اکواریوم یکی از بستگان من بود، خریده بودن، گوشتخواره ، اولش ذوق میکردن ، کمکم ماهی خورم شد ، دیگه ردش کردن رفت
  • مهدی بیرانوند IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    18 2
    خب یه نسخه داروی کشنده براشون بنویسید،همونطوری که برا مقابله با ملخ و حشرات مزاحم سم مخصوص خودشون درست میشه برا اینگونه هم یه سم مخصوص در محیط و بسترهای هجوم این لاکپشت تهیه کنید
  • عرفان IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    11 2
    متاسفانه مردم برای نگهداری از حیوانات لاک‌پشت خرید می‌کنند که بعدا در طبیعت. رها میکنن و باعت از بین رفتن طبیعت و حیوانات دیگه میشه
  • میلاد IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    38 12
    مرگ بر آمریکا الان جایی ب رسیده که حیواناتش هم می‌فرسته خاورمیانه
    • یابو علفی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 0
      چه ربطی داره
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    10 9
    نباید اجازه خرید و فروش اینگونه حیوانات را بدهند عده ای نادان ماهی قرمز عید نوروز و لاک پشت و پرندگان خانگی و سگ و گربه را بعد از خرید و خسته شدن از آنها و نداشتن توانایی نگهداری از آنها این حیوانات را در طبیعت رها می‌کنند
  • علیرضا IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 14
    سعی کنید لاکپشت بومی روتقویت کنید در ضمن مگه بومیا چه نقشی دارن همینها هم ایفا میکنن نترسین اینها بهترم انجام میدن
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    2 0
    میشه اون لاک پشت ها را توفصل جفت گیری گرفت و عقیم و رهاسازي کرد
  • Z IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    1 3
    قیافش هم شبیه اسرایئیله
  • اریا کریم خان زند IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    2 0
    ماها باعث نابودیه زمینیم ...انسان جز فقط خود دیدن، در هرلحظه ایی به اتفاقی که در اطراف و در جایی که زیستگاه دائمی بشریت هست را با موفقییت خود عوض نمیکند . این یعنی نابودیه زمین و منابع طبیعی برای همه نسلها . پیروزی در این را باکمک همه انسانهای بزرگ و متمدن میشود جشن گرفت در روی زمینی پر بار از منابع . هنوز امید ان هست که به کمکم هم بتوانیم زیستگاه سالمی داشته باشیم برای همه موجودات
  • حسین IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    1 0
    درود به شما که خیلی زود خبر دادید می گذاشتین تمام گونه ها از بین می‌رفت بعد خبر می دادید تازه توی گوگل مردم از کجا بفهمند توی تلویزیون یا توگوگل یک با ریادوبار نیست ازهر گونه داخل کشور گرفته داره نابود میشه به خاطر اینه توی شبکه تلویزیونی باز گو نمیکند توقع چی دارید من خودم بااین همه !!!!! تازه فهمیدم