شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
۲ نفر

غرفه ترشی‌های متنوع و رنگارنگ همیشه پای ثابت نمایشگاه‌های سوغات استان‌هاست. فصل پاییز هم بازار ترشی انداختن در بیشتر مناطق کشور داغ است.

ترشی

به گزارش همشهری آنلاین،این خوردنی خوشمزه علاوه بر اینکه سوغات منحصر به فرد یک استان است، راهی برای ایجاد کسب‌وکار خانگی و اشتغال‌زایی هم شده‌است.
کشور ما یکی از قطب‌های تولید محصولات صیفی و سبزی در جهان است و بیش از ۸۰۰هزار هکتار، زیرکشت محصولات صیفی و سبزی داریم. با صادرات محصولات صیفی و سبزی هم سالانه بیش از یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار ارزآوری می‌شود.
به‌گفته حسین اصغری، مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهادکشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ حدود ۲۵.۵میلیون‌تن سبزی و صیفی در ۶۶۴هزار هکتار سطح زیرکشت تولید شده که نسبت به سال گذشته ۳۰۰هزار تن افزایش داشته‌است.
نجف دریابندری، نویسنده و مترجم هم در فصل ۱۲۴کتاب «مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز» طرز تهیه ۳۰نوع ترشی را با تمام فوت و فن‌هایش آموزش داده‌است.

از شهر ترشی‌ها تا پایتخت تولید خیارشور

درحالی‌که تولید انواع و اقسام ترشی‌های خوشمزه و متنوع از ترشی گردو گرفته تا ترشی گلپر در همدان باعث شده همدان، شهر ترشی‌ها نامیده شود، برای سر زدن به پایتخت ترشی ایران باید راهی ونایی شویم؛ روستایی در بروجرد استان لرستان که خیارشورها و ترشی‌هایش زبانزد شده‌است.
در روستای ونایی صدها کارگاه خانگی تولید خیارشور به‌صورت سنتی مشغول فعالیت هستند و اقتصاد روستا به تولید و صادرات این محصول متکی است. در روستای ونایی ۲۵۰کارگاه تولید خیارشور به‌صورت سنتی سالانه ۴هزار تن خیارشور تولید می‌کنند. ‌بخش عمده‌ای از جمعیت ۵هزار نفری این روستا در همین کارگاه‌های خانگی مشغول فعالیت هستند.

شهرهای ترشی ایران را بشناسید

شهرهای ترشی ایران را بشناسید


بیشتر بخوانید:
مصرف ترشی همراه غذا مضر است یا مفید؟

کد خبر 812144

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha