پس از گذشت نزدیک به ۲دهه از آغاز احداث پروژه متروی پرند، روز پنجشنبه شاهد بهره‌برداری از این پروژه بودیم و این پروژه مشترک دولت و مدیریت شهری، با همکاری خوب آنها افتتاح شد. حال این خط که در امتداد خط یک مترو احداث شده، از روز گذشته آمادگی جابه‌جایی مسافران را دارد.

مترو پرند

همشهری-فرناز محمدزاده: در اواخر دهه۷۰ شهری در ۳۳کیلومتری جنوب‌غربی پایتخت به‌عنوان شهر جدید پرند ایجاد شد و جمعیت ۳۵۰هزار نفری را در خود جای داد. این شهر کوچک در استان تهران که در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) قرار دارد، با مساحت ۱۷۰۰۰ هکتار توانسته بخش زیادی از شهروندان که از زندگی در پایتخت و شلوغی آن به ستوه آمده‌اند را به‌خود جذب کند. درواقع با افزایش جمعیت و حتی گرانی خدمات در تهران، توسعه شهرهای اطراف پایتخت در دهه‌های اخیر رشد زیادی داشته و بسیاری از شهروندان به این شهرستان‌ها کوچ کرده‌اند؛ بنابراین هرچه جمعیت شهرهای اقماری تهران افزایش می‌یابد، نیاز به توسعه زیرساخت‌ها و خدماتشان افزون‌تر می‌شود. یکی از این زیرساخت‌های لازم، فراهم‌سازی‌ ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای نقل و انتقال ساکنان این شهرها به تهران است؛ چراکه براساس آمار اعلام شده، روزانه بین ۳۵تا۴۰هزار نفر از شهر پرند به تهران رفت‌وآمد می‌کنند. با افتتاح متروی شهر پرند، مسافرگیری این خط رسما از امروز آغاز می شود که بناست تعداد زیادی از شهروندان پرند را جابه‌جا کند .

افزایش جمعیت شهرهای اقماری تهران

از ۱۸سال پیش کلید ساخت متروی پرند زده‌ شد اما این پروژه که می‌توانست در زمان کوتاه‌تری به بهره‌برداری برسد و زندگی را به کام ساکنان این شهر کوچک شیرین کند، همانند سایر پروژه‌های عمرانی رها شده، بذر ناامیدی را در دل شهروندانش کاشت، چراکه دیگر امیدی به احداث این مترو نداشتند. این درحالی است که پیش‌بینی شده طی ۳سال آینده یعنی در سال۱۴۰۵ جمعیت شهر پرند به ۷۵۰هزار نفر برسد، در نتیجه تامین ناوگان مناسب از هرچیزی مهم‌تر است.

اتصال شمال تهران به جنوب‌غرب با یک خط مترو

پس از گذشت نزدیک به ۲دهه از آغاز احداث پروژه متروی پرند، روز پنجشنبه شاهد بهره‌برداری از این پروژه بودیم و این پروژه مشترک دولت و مدیریت شهری، با همکاری خوب آنها افتتاح شد. حال این خط که در امتداد خط یک مترو احداث شده، از روز گذشته آمادگی جابه‌جایی مسافران را دارد و دلگرمی زیادی برای ساکنان این محدوده ایجاد کرده است. از این پس مسافران مترو، در ایستگاه شاهد واقع در خط یک با تغییر قطار و با استفاده از ناوگان ریلی به پرند خواهند رسید. اکنون دیگر شمالی‌ترین نقطه تهران یعنی میدان تجریش به جنوب‌غربی تهران یعنی پرند با یک خط مترو متصل شده است.

وعده دولت برای افزایش تعداد رام‌های قطار متروی پرند

نکته مهم دیگری که در بحث متروی پرند باید مورد توجه قرار گیرد این است که کمبود واگن می‌تواند انگیزه و اشتیاق شهروندان را برای استفاده از آن کاهش دهد بنابراین نیاز است که رام‌های جدیدی به این خط اختصاص یابد تا مسافران برای کنارگذاشتن خودروهای شخصی و استفاده از ناوگان ریلی انگیزه پیدا کنند. قطعا افتتاح ایستگاه متروی پرند در کاهش بخشی از ترافیک پایتخت و آلودگی هوا اثرگذار خواهد بود اما اگر واگن لازم برای این خط تامین نشود، قطعا انگیزه مردم برای استفاده از آن از بین خواهد رفت. به‌گفته رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، دولت وعده داده تا در راستای تکمیل متروی پرند به‌سرعت برای تهیه ۳رام قطار با حداقل ۵واگن برای این خط اقدام کند تا سرفاصله حرکت قطارهای مترو در این مسیر به میزان قابل‌قبولی برسد. محمدآقامیری به همشهری می‌گوید: واقعیت این است که شهر تهران خودش با کمبود واگن روبه‌روست و نمی‌تواند بخشی از توان و ظرفیت خود را به این خط منتقل کند. او در ادامه می‌افزاید: بهترین راه‌حل نیز تامین فوری قطار و واگن‌های مورد نیاز از طریق خرید خارجی است تا این پروژه مهم و بزرگ از همان ابتدا کارکرد لازم و تأثیرگذاری مورد انتظار را داشته باشد.

تقدیر از اقدامات شهرداری برای توسعه متروی تهران

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور: سال گذشته دولت طی سفر به شهرستان رباط‌کریم و وعده تکمیل این ایستگاه و خطوط مواصلاتی آن در مدت یک سال را داد و از همه مسئولان و دست‌اندرکارانی که با تلاش برای اجرای این وعده، جلوه‌ای از صادق‌الوعد بودن دولت را به نمایش گذاشته و باعث خرسندی و ارتقای امید مردم شدند، قدردانی می‌شود. توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تسهیل تردد مردم یکی از ضرورت‌های توسعه‌یافتگی است و امروز دولت، وزارت راه، شهرداری و همه دستگاه‌های دیگر به‌دنبال تسهیل زندگی مردم و رفع موانع و مشکلات آن هستند و اقدامات شهرداری تهران درباره اقدامات این دستگاه برای توسعه مترو و امکانات حمل‌ونقل عمومی نیز جای قدردانی دارد. دولت با وجود همه تحریم‌ها و فشارها دست از تلاش برای توسعه کشور برنداشته و مصمم هستیم حرکت قطار برای پیشرفت کشور سرعت‌گرفته و تداوم یابد. دشمن تلاش می‌کند پیشرفت ایران اسلامی متوقف شود، اما در برابر ملتی با اراده که عزم خود را برای پیشرفت جزم کرده موفق نخواهد شد.

آینده درخشان شهر پرند با افتتاح مترو

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی: بدون تردید این ایستگاه مایه برکت برای شهروندان خواهد بود. اتصال متروی شهرهای اقماری به شبکه متروی تهران، موجب تسهیل دسترسی مردم می‌شود؛ چراکه مانع از تردد خیل عظیم شهروندانی است که مجبور بودند از طریق خودرو رفت‌وآمد کنند و در ترافیک معابر دچار مشکل شوند. درواقع مترو جابه‌جایی ارزان، سریع و ایمن را فراهم خواهد کرد. با افتتاح این پروژه شاهد کاهش ترافیک و کاهش مصرف سوخت هم خواهیم بود که از آثار مهم افتتاح این پروژه است. برای آینده شهر پرند با افتتاح این پروژه می‌توان آینده درخشان اقتصادی را پیش‌بینی کرد.

جابه‌جایی ۱۳ تا ۱۵هزار نفر با متروی پرند

علیرضا فخاری، استاندار تهران: جهت اجرای پروژه پرند شاهد تلاش‌های وصف‌ناپذیر همه همکاران و مسئولان بودیم. متروی پرند نقطه عطفی برای دسترسی شهروندان از تهران به پرند و برعکس است که روزانه بین ۱۳تا۱۵هزار نفر قابلیت جابه‌جایی دارد. حدود ۲۰۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته تا این پروژه تکمیل شود و در اختیار مردم قرار بگیرد و از مشخصه‌های بسیار مهم این پروژه، سرعت، دقت و طراحی خوبی است که توسط همکاران در قرارگاه سازندگی انجام شده است.

احتمال واگذاری ساخت متروی ورامین به شهرداری

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: پرونده طولانی‌ترین خط متروی کشور یکساله بسته شد و به ایستگاه آخر رسید، اینکه چرا عملیات اجرایی متروی شهر پرند یکساله به اتمام رسید، به‌دلیل تأکید رئیس‌جمهور مبنی بر تکمیل این خط مترو بود. وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران و قرارگاه خاتم به‌عنوان ۳ضلع اجرایی متروی پرند انتخاب شدند، به‌رغم اینکه برخی مدعی بودند به سرانجام رسیدن این پروژه زمان‌بر است، اما این ۳مجموعه با همکاری متقابل توانستند در ‌مدت یک‌سال عملیات اجرایی و راه‌اندازی متروی شهر پرند را به نتیجه برسانند. درصورت تأیید هیأت دولت پروژه متروی ورامین نیز به شهرداری تهران واگذار می‌شود.

گشایش خوب در رفت‌ و آمد ساکنان شهر پرند

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران: اتصال متروی تهران به پرند، قطعا گشایش خوبی برای مردم و رفت‌وآمدشان به تهران است. خیلی از افرادی که در پرند ساکن هستند در تهران کار می‌کنند و رفت‌وآمدشان با مشکل روبه‌رو بود که امیدوارم از این به بعد با مترو راحت‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر تردد ‌کنند. طی ۲سال گذشته دولت بودجه‌ای برای آن درنظر گرفته بود و به‌دلیل اینکه شهرداری تهران تخصیص کامل را در این زمینه داشت با بودجه دولت این پروژه را به سرانجام رساند.

متروی پرند، یک هفته رایگان شد

به‌گفته محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک، هفته اول آغاز به‌کار متروی پرند به صورت رایگان ارائه خدمت خواهد داشت.

بررسی کرایه در صحن شورا

پیش‌بینی شده کرایه متروی پرند ۱۳هزار تومان تعیین شود. این موضوع نیاز به مصوبه شورای شهر دارد و برهمین اساس به‌زودی در صحن شورای شهر تهران بررسی خواهد شد. این درحالی است که به‌گفته شهروندان پرند کرایه تاکسی‌ها تا صادقیه و باقرشهر ۳۰هزار تومان، اتوبوس ۱۳هزار تومان و ون هم ۲۰هزار تومان است.

کد خبر 812156
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    10 2
    زمان احمدی نژاد زیرسازی و خاک ریزی و تسطیح خط متروی فولادشهر اصفهان و مسکن مهر به پایان رسید مانده بود ریل گذاری که از ۸ سال دولت روحانی یک درصد هم پیشرفت نداشته
    • H IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      5 5
      من خودم توی شهر ی پرند زندگی میکنم واقعا دمشون گرم توی دولتی آقای رییس خوب کار کرد
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    4 0
    کرج مترو ندارد
  • سید جمال افضلی IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    8 1
    چرا منروع کرج که ۴۵ کیلومتر تا تهران است مبلغ دو تا سه هزار تومان ولی پرند که ۲۵ کیلو متر است ۱۳ هزار تومان خدا ی کرج بآخدای پرند دوتا است
    • باران IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      0 0
      کرج‌از اول مترو‌داشته و خون مروم‌آنجا رنگین لز مروم پرند هست چون بلیط متروشون ۳ هزارتومانه مجبوریم نمیدونم‌چه فکری میکن‌ن‌اکثرا که میگن با مترو‌نمیریم نمیصرفه حقوق کارگری نمیرساند واقعا متاسفم برا خودم برای مردم مظلومم
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    11 1
    لطفا مترو شهریار _ تهران رو هم راه اندازی کنید
  • یوسف IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    5 1
    واقعادستتون درد نکنه ولی فرق اینجا باکرج چیه
  • فرجام IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    8 0
    چه فرقی با کرج داره مترو پرند کرایه بالای پرند قشر ضعیف زندگی می‌کنه این درستش نیست کرایه 13هزار تومانی
  • نوراللهی IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    12 0
    ساعت شروع حرکت از پرند اصلا مناسب نیست .اکثر کارمندان از ساعت 5 صبح از پرند حرکت میکنند تا 7 سرکارباشند.انوقت اولین سرویس مترو از پرند 7 صبح بدرد بازاریها میخوره.بهتره هر نیم ساعت یک قطار باشه که اینهمه شلوغ نشه.چرا مترو پرند توی شاهد مردمو پیاده میکنه و ما دوباره باید سوار مترو بشیم مگر امتداد خط 1 مثل کهریزک نیست؟چه اشکالی داشت 1قطار از پرند به تجریش حالا 3قطالر از کهریزک به تجریش.اینجوری انبوهی از مسافران توشاهد جمع میشوند که باید سراپا بایستند تا خود تجریش و این انصاف نیست.حداقل مترو پردند رو به سر ایستگاه یعنی کهریزک وصل میکردن بهتر بود.قیمتش اصلا مناسب نیست.مسافت کرج صادقیه و پرند شاهد یکی هست.انوقت اونا3800 بدهند و ما 13000 تومن.انصاف کجا رفته.
  • کوروش IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    17 1
    یعنی کرایه ش با اتوبوسش یکیه؟ به نظرتون نباید کرایه ش با وسایل نقلیه ی دیگه ش فرق کنه و خیلی ارزونتر باشه به قول دوستانی که نظر دادن کرج با اون مسافت مبلغش ناچیزی ولی پرند مسافتش نصفه کرجه باید ۴ برابر کرایه ش بیشتره
  • امید IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    7 0
    خداقوت به آقای رئیسی و همکاران تلاشگر ایشان .مترو پرند افتتاح شد .ای کاش مترو شهر کلان شهر اهواز در این سال هم افتتاح کنید که بالغ بر ۲میلیون جمعیت دارد...انشالا اجرتون با امام حسین
  • مردم غزه IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    3 0
    چطورتاگلشهرکرج 5تومنه تا پرند 13تومن؟تواین کشور هرچی مستضعف ترباشی بیشترفشارمیارن میخان‌لهت کنن، قطار ۳تومنه خیلیم‌راحت تریم مترو کی میخاست
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    7 0
    چرامنطقه ۹مترو نیست واقعا عجیبه میدان آزادی مترو اومده ولی به سمت پایین آیت الله سعید ی که میره میدان فتح یافت اباد و... هیچ کس جوابگو نیست
    • نکیسا بهشتی IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      2 0
      خط 8 متروی تهران، خطی‌است که در افق چند سال آینده پایه گذاری شده و در همین حوالی، دستور‌هایی راجع به شروع به ساخت و ساز در سال آینده منتشر شده. این خط در میدان فتح (تقاطع با خط فرودگاه مهرآباد - خط ۴) و در بزرگراه آیت‌الله سعیدی ایستگاه خواهد داشت.
  • پارسی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    4 0
    فاصله زمانی مترو پرند تا شاهد ۵۷ دقیقه شده که این تایم برای ۵۰ کیلومتری فاجعه است. اگر بخواهیم مشکل رفت و آمد حل گردد و مردم ازمترو بجای وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند باید قطار سریع سیر جایگزین گردد.
  • علیرضا IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    3 1
    با تشکر از تمامی تلاشگرانی که در ساخت مترو پرند زحمت کشیدند چند کار مهم دیگر لازمست انجام شود تا واقعا بگوئیم کام مردم پرند شیرین شده است اول اینکه قابل استفاده نمودن آن جهت شاغلین که روزانه جهت رسیدن به محل کار که اغلب ساعت 5 الی 6 از پرند حرکت می کنند و دوم کم کردن زمان انتظار و کاربردی کردن آن
  • امیر IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    3 0
    تازه خیلی از هزینهای ساخت مترو پرند از طریق فروش زمینهای خود پرند تامین شده ...
  • شهرزاد IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    3 0
    بهتر بود هزینه رفت‌وآمد با مترو پرند کمترازاین باشد،مبلغ ۱۳ هزار تومان زیاده، لطفا مسئولان تجدید نظر کنن
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    3 0
    قطار راه آهن الان دو هزار تومان میاره تا ایستگاه راه آهن نود و پنج دقیقه در ایستگاه بشینی سیزده هزار هم پول بدهی در دراز مدت خیلی گران است زمان سرویس دهی تا هفت بیشتر نیست پنج و نیم باید در ایستگاه باشی کی از محل کارش پنج تعطیل می شود
  • فرخ IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    2 0
    اولا دستشون درد نکنه .دوم اینکه من و امسال من که باید ساعت 7 الی 7 نیم باید سر کار باشیم این مترو ساعت حرکتش بهچه درد ما میخوره . بی خیال ما نخواستیم
  • مرادی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    1 0
    با سلام یکی از،مشکلات این طرح ایستگاه انتهایی است که به مراکز شهر و محل های کاری ما دور است ما که از پرند می آییم بعد از آن به منطقه ای دیگر باید برویم و زمان زیادی نیاز،هست مشکل بعدی تایم قطارها هست هر دو ساعت یک قطار عملا مفید نیست برای من که ۸ صلح باید هفت تیر باشم اولین قطار ۷ را هم سوار بشوم ۸ به باقر شهر میرسم و قابل استفاده نیست