گروه اجتماعی: بی‌حرمتی و بدرفتاری ماموران سعودی با زائران ایرانی اخیرا به موضوعی چالش‌بر‌انگیز تبدیل شده‌است.

این در حالی است که سازمان حج آن را انکار می‌کند.آنچه در این میان قابل توجه است، برخورد توأم با مسامحه مسئولان در این باره است.

آنان معتقدند که مسئولان ارشد سعودی از این نوع برخوردها بی‌اطلاع هستند! بارها قول پیگیری موضوع نحوه برخورد ماموران با زائران ایرانی سرزمین وحی در فرودگاه‌های جده و مدینه و بقیع داده‌شده ولی بدرفتاری‌ها و بی‌حرمتی‌ها به اوج خود رسیده‌است.

بانوان ایرانی از اینکه ماموران سعودی در فرودگاه‌ها دستان آنها را برای انگشت‌نگاری لمس می‌کنند و برخورد غیراسلامی و به دور از عرف می‌شود، به‌شدت گله‌مندند.

جالب‌تر اینکه مسئولان حج و زیارت این رفتار ماموران سعودی را جدی نگرفته‌اند. مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت در این باره به ایسنا گفت: بعید است این برخورد آن‌طور که در رسانه‌ها مطرح شده است، باشد!

یقینا مسئولان محترم حج و زیارت مصاحبه‌ زائران را از شبکه‌های سیما دیده‌اند.

سؤال این است که مگر مرجع رسیدگی‌کننده به اینگونه مسائل، حج و زیارت نیست که از چند و چون آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند؟ مگر سازمان حج و زیارت در شهرهای جده، مدینه و مکه ستاد یا نمایندگی ندارد. یا اینکه همه زواری که از نحوه برخورد ماموران سعودی شکوه دارند، ناصحیح می‌گویند.

عبدالله نصیری، مدیر روابط عمومی حج افزود: سازمان حج و زیارت تاکنون گزارشی را در این‌باره دریافت نکرده‌است. ما نمی‌دانیم این برخورد با بانوان ایرانی در فرودگاه جده دقیقا به چه زمانی مربوط است و همچنان درحال پیگیری موضوع هستیم.

خب، اگر شما به‌عنوان متولی امر حج و زیارت نمی‌دانید، پس چه کسی باید بداند؟ تا چه زمانی باید به زائران ایرانی بی‌حرمتی و بی‌احترامی شود؟ واقعا چه منافعی در این میان است که زائر شیعه تا این حد باید تحقیر شود؟

در این باره رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به فارس گفت: رفتار عربستان در انگشت‌نگاری از زائران زن ایرانی، نشان می‌دهد که دولت عربستان توانایی مدیریت حج عمره برای زائران را ندارد.

در حالی که مسئولان حج و زیارت اعلام می‌کنند گزارشی در باره برخورد ماموران سعودی دریافت نکرده‌‌اند، رئیس کمیسیون امنیت ملی افزود: مدتی‌ است که رفتار عربستان موجب تأسف شده و از حکام عربستان گزارش‌های منفی ارسال می‌شود.

علاءالدین بروجردی اضافه کرد: انگشت‌نگاری از زائران زن ایرانی برخوردی غیراسلامی بوده و دولت عربستان باید در این خصوص پاسخگو باشد. وی ادامه داد:‌ انگشت‌نگاری از زائران زن ایرانی پدیده جدیدی است و به‌نظر می‌رسد سعودی‌ها پشت چنین اقدامی اهداف خاصی را دنبال می‌کنند.

بروجردی تأکید کرد: مقامات سازمان حج و زیارت همچنین مسئولان وزارت امورخارجه باید هرچه سریع‌تر درخصوص انگشت‌نگاری از زائران زن ایرانی توسط سعودی‌ها اقدام کنند.
سال گذشته به‌دنبال برخوردهای ناشایست با زائران، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سفر به عربستان این موضوع را پیگیری کرد، پس از این دیدار بود که ماموران سعودی از اعمال برخی محدودیت‌ها برای بانوان ایرانی در قبرستان بقیع خودداری کردند.

سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری سابق کشورمان نیز که برای شرکت در یک همایش به عربستان سفر کرده، از دیدار خود با ملک عبدالله و گفت‌وگو در باره نحوه برخورد ماموران با زائران ایرانی خبر داد.

واکنش مجلس

عضو مجمع روحانیون مجلس نیز در واکنش به انگشت‌نگاری از زائران ایرانی گفت: مجلس در قبال بی‌حرمتی‌های سعودی‌ها به زائران ایرانی واکنش نشان می‌دهد. از مسئولان می‌خواهیم این مشکلات را هر چه سریع‌تر برطرف کنند. به گفته مجید ناصری‌نژاد، این موضوعات مسئله تازه‌ای نیست، عربستان مدتی است که به هر شکل ممکن تنش ایجاد کرده و روابط بین 2کشور را نامتعادل می‌کند.

سفر عمره را متوقف کنید

رئیس مجمع روحانیون مجلس در واکنش به انگشت‌نگاری از زائران زن ایرانی تاکید کرد: اگر مسئولان نمی‌توانند مشکل را حل کنند، اشکالی ندارد، مدتی سفر را تعطیل کنند.

محمدتقی رهبر به فارس گفت: با گرفتن دست یک خانم از وی انگشت‌نگاری می‌کنند و این موضوع مزید بر علت است و باید با آن برخورد شود. زشتی عمل سعودی‌ها با این اقدام اخیر بیشتر آشکار شده و خیلی شفاف‌تر زشتی‌های خود را نشان می‌دهد.

رهبر ادامه داد: ایران‌ سالانه میلیاردها تومان در این کشور هزینه ‌کرده و به بازار و اقتصاد آنها کمک شایانی می‌کند. اگر نمی‌توان مشکل را حل کرد سفر را لغو کنید تا بتوانیم با رایزنی و لابی مشکلات را برطرف کنیم.

ایران امسال بیش از 800 هزار زائر به عربستان اعزام خواهد کرد. این ابزار مهمی است که متأسفانه از آن استفاده نمی‌کنیم. کدام کشور مانند ایران هر سال 800 هزار زائر عمره اعزام می‌کند.

در عربستان زائران هیچ کشوری به اندازه زائران ایرانی ارز خرج نمی‌کنند. درآمد دولت عربستان از زائران ایرانی کم نیست، البته شاید مسائلی باشد که ما از آنها بی‌خبریم!

کد خبر 81224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز