همشهری آنلاین: یک گروه تجاری در گزارشی اعلام کرد: کپی غیرقانونی نرم افزار در سال 2008 بیش از 50 میلیارد دلار به شرکت‌های نرم افزاری زیان وارد کرده است.

اتحاد نرم افزارهای بازرگانی در این گزارش اعلام کرده که زیان‌های ناشی از کپی غیرقانونی نرم افزار در سراسر جهان در سال 2008 بالغ بر 53 میلیارد دلار بوده که نشان دهنده افزایشی 11 درصدی در مقایسه با سال قبل از ان است.

در این گزارش برآورد شده است که نرم افزارهای کپی شده بر روی 41 درصد کل دستگاه‌های رایانه در سراسر جهان نصب شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری آلمان، این در حالی‌ است که 44 درصد یارانه‌ها از نرم افزارهای قانونی استفاده می‌کنند و 15 درصد باقی‌مانده نیز از نرم افزارهای رایگان سود می‌برند.

این گزارش نشان می‌دهد: آمریکا، نیوزیلند و لوکزامبورگ کشورهایی هستند که میزان استفاده از نرم افزارهای کپی شده در آنها با تقریبا 20 درصد کمترین در نوع خود در بین کشورهای جهان است.

بیشترین میزان کپی غیرقانونی نرم افزار با بیش از 90 درصد متعلق به ارمنستان، بنگلادش، گرجستان و زیمبابوه است.

میزان کپی غیرقانونی نرم افزار در چین نیز 80 درصد است.

براساس این گزارش، منطقه اروپای شرقی و مرکزی منطقه‌ای است که بالاترین میزان استفاده غیرقانونی از نرم افزارها را از آن خود کرده بطوری‌که 66 درصد نرم افزارهایی که در یارانه‌ها در این منطقه نصب می‌شوند، کپی هستند.

امریکای لاتین با 65 درصد، آسیا - اقیانوس آرام با 61 درصد و خاورمیانه و آفریقا نیز با 59درصد کپی غیرقانونی نرم افزار در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که کمترین میزان کپی غیرقانونی نرم افزار با 21 درصد متعلق به منطقه آمریکای شمالی است و اروپای غربی نیز با 33 درصد در جایگاه بعدی قرار گرفته است.

به رغم اینکه 45 درصد فروش دستگاه‌های یارانه در اقتصادهای نوظهور صورت می‌گیرد ولی فقط 20 درصد بازار نرم افزار متعلق به این کشورهاست.

در این گزارش خاطر نشان شده است در صورتی‌که سهم اقتصادهای نوظهور از بازار نرم افزار همچون وضعیت فروش یارانه در این کشورها بود، بازار نرم افزار به میزان 40 میلیارد دلار در سال رشد را تجربه می‌کرد.

کد خبر 81268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز