عمل اسلیو معده به عنوان یک عمل جراحی، ممکن است دارای معایب و مزایایی برای بیمار باشد. در این مطلب، به بررسی معایب و مزایای عمل اسلیو معده می‌پردازیم.

image-20231209225426-1.jpeg

در عمل اسلیو معده حدود 80% از معده به همراه هورمون گرلین (که با ترشح آن احساس گرسنگی می‌کنید)، از بدن خارج می‌شود. خارج شدن قسمت زیادی از معده در کاهش وزن و بهبود بیماری‌های مرتبط با چاقی و اضافه وزن، موثر است.

عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده با هدف کاهش وزن و بهبود بیماری‌های مرتبط با چاقی و اضافه وزن انجام می‌شود. اما ممکن است همانند دیگر عمل‌های جراحی، معایبی نیز داشته باشد. در این مطلب به‌طور کامل به مزایا و معایب عمل اسلیو معده می‌پردازیم:

مزایای اسلیو معده

متقاضیان عمل اسلیو فقط با هدف کاهش وزن اقدام به انجام این عمل جراحی می‌کنند اما از سایر مزایای آن بی خبرند. مزایای عمل اسلیو معده شامل موارد زیر است:

  1. کاهش وزن

اولین مزیت شناخته شده عمل اسلیو معده، کاهش وزن چشمگیر به صورت طولانی مدت است. در این عمل حدود 80% از معده بیمار به طور کامل برداشته می‌شود که با تغییر ترجیحات غذایی، کاهش احساس گرسنگی، سیری با میزان غذای کم و کاهش میزان bmi بیمار همراه است. بعد از عمل اسلیو معده میزان مصرف غذا در بیمار به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

  1. بهبود مشکلات روانی

با توجه به ارتباط معنی‌دار افسردگی با اضافه وزن و چاقی، مطالعات مختلف نشان می‌دهد که عمل اسلیو معده منجر به کاهش افسردگی ناشی از اضافه وزن و چاقی و بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی جسمانی و اجتماعی، به لحاظ کاهش وزن، خواهد شد. در برخی از تحقیقات آمده است که پس از عمل اسلیو معده، بیمارانی که محدودیت شناختی دارند، نیاز به حمایت عاطفی داشته تا بتوانند با شرایط بدنی جدید خود کنار بیایند.

  1. بهبود پارامترهای بالینی

عمل اسلیو معده در بهبود پارامترهای بالینی مختلفی مانند پارامترهای هماتولوژی از قبیل کلسیم، منیزیم، فسفر و زینک؛ پارامترهای لیپید از قبیل تری‌گلیسیرید، HDL و LDL و پارامترهای بیومدیکال از قبیل FBS، AST، ALT و ALK نیز موثر خواهد بود.

معایب و مزایای عمل اسلیو معده کدام اند؟

  1. بهبود بیماری‌های مرتبط با چاقی و اضافه وزن

عمل اسلیو معده در بهبود بیماری‌های مرتبط با چاقی و اضافه وزن نیز موثر خواهد بود. اسلیو معده با کاهش وزن چشمگیر در بهبود بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دوم، آپنه انسدادی خواب، فشار خون بالا، کبد چرب غیرالکلی، بیماری‌های قلبی و عروقی، خطر سکته مغزی و سکته قلبی تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

  1. بهبود بیماری‌های غیر مرتبط با چاقی

اکثر بیماری‌های مستقیما با چاقی مرتبط نیستند اما ممکن است بعد از عمل اسلیو معده، رو به بهبودی روند. گفته می شود پس از عمل اسلیو معده و کاهش وزن، بهبود نارسایی کلیوی، ذات‌الریه، سپسیس (شوک عفونی)، عفونت دستگاه ادراری، درد عضلانی اسکلتی، نقرس، اختلالات تخمدان، بارداری و باروری، بی‌اختیاری ادرار و سرطان مورد انتظار است.

معایب عمل اسلیو

همانند تمامی عمل‌های جراحی، عمل اسلیو معده نیز دارای معایبی است. معایب عمل اسلیو به شرح زیر است:

  1. عوارض حین عمل

خون‌ریزی، نشت و فیستول معده شایع‌ترین عوارض حین و بعد از عمل اسلیو معده است. معمولا خون‌ریزی‌های حین عمل با روش‌های سوزاندن، بخیه، درزگیرها و گیره‌ها درمان می‌شوند یا حتی ممکن است به خودی خود برطرف شوند. برخی معتقدند که خون‌ریزی حین عمل، ممکن است عمل اسلیو معده را مختل کند.

  1. عوارض اولیه پس از عمل

عوارض مختلفی ممکن است بعد از عمل اسلیو معده رخ دهند که شایع‌ترین آن‌ها، شامل آمبولی ریه، خون‌ریزی داخلی، عفونت قفسه سینه، آبسه، فتق در محل حفره‌های لاپاراسکوپی، نشت معده، عفونت زخم‌های ایجاد شده، رفلاکس معده به مری و رابدومیولیز (نشت محتویات معده در جریان خون) در آقایان است. همچنین ممکن است بعد از عمل اسلیو معده، تخلیه و هضم غذا یک ساعت پس از صرف غذا اتفاق بیفتد و با علائم نفخ، گر گرفتگی، اسهال و سبکی سر ظاهر شود.

  1. عوارض تغذیه‌ای و متابولیکی

شایع‌ترین کمبود ریزمغذی پس از عمل اسلیو، کمبود ویتامین B12، آهن، کلسیم و ویتامین D است. سایر کمبودهای ریز مغذی که می‌تواند منجر به عوارض شدید شود عبارتند از تیامین، فولات و ویتامین‌های محلول در چربی. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمل اسلیو معده عمدتا منجر به بهبود سلامتی در حدود 3 سال بعد از جراحی می‌شود و در سال پنجم، سطح مواد مغذی به مقادیر اولیه خود، برمی‌گردد.

در این مطلب، به بررسی معایب و مزایای عمل اسلیو معده پرداختیم. در صورتی که متقاضی عمل اسلیو معده هستید، می‌توانید در جلسه ارزیابی و مشاوره با پزشک معالج یا جراح لاغری در بیمارستان عرفان تهران ،دکتر محمدرضا فرهمند، به بررسی مزایا و معایب عمل اسلیو به صورت فردی بپردازید.

کد خبر 814549

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha