مهدی ربوشه : محمود احمدی‌نژاد، دستور اجرای طرح واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به طرفداران این دو تیم را صادر کرد.

رئیس سازمان ورزش پیش از اینها نیز موضوع واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را مورد تایید قرارداده بود اما در این خصوص معتقد بود: «با گفتن جمله می‌خواهیم خصوصی سازی کنیم این کار انجام نمی‌شود و اگر بدون برنامه‌ریزی دست به چنین کاری بزنیم  مثل برخی باشگاه‌ها که در بخش خصوصی از بین رفتند، دچار مشکل خواهیم شد.» وی در واکنش‌های قبلی‌اش گفته بود: «باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به طور حتم واگذار خواهند شد اما چون این دو باشگاه از هواداران بسیار زیادی برخوردارند نگران هستیم که افراد در بخش خصوصی نتوانند آنطور که باید و شاید از عهده اداره این باشگاه‌ها برآیند.»

این در حالی است که به گواه کارشناسان، دو باشگاه پرسپولیس و  استقلال با بدهی‌های فراوانی که دارند و البته زیان‌ده بودن، امکان ورود به بورس را نخواهند داشت. از طرفی طبق مقررات سازمان خصوصی‌سازی، یک بنگاه دولتی تنها از یکی از سه مسیر مزایده، مناقصه و بورس امکان واگذاری به بخش خصوصی را پیدا می‌کند. واگذاری دو باشگاه پرتماشاگر تهرانی به طرفداران  تقریبا چهار سال پیش زده کلید شد. قیمت پرسپولیس، 81 میلیارد تومان محسن مهرعلیزاده، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی تصمیم گرفته بود در قدم اول پرسپولیس را وارد بورس کند.

قیمت پرسپولیس، 18 میلیارد تومان

حجت‌الله خطیب، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در آن مقطع جزئیات این تصمیم را توضیح داد: «روند واگذاری پرسپولیس تقریبا کامل شده بود. ابتدا از طریق سازمان باشگاه را تبدیل به شرکت کردیم. کار را از مجرای وزارت اقتصاد و دارایی پیگیری کردیم. ساعت‌ها وقت صرف کار کارشناسی شد. پرونده حتی در کمیسیون‌های مربوطه در هیات دولت هم بررسی شد و در نهایت تایید هیات دولت را گرفت. کارشناسان قوه قضائیه قیمت‌گذاری اولیه را هم انجام دادند که بر اساس آن پرسپولیس رقمی حدود ١٨ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده بود. باید آقای مهرعلیزاده این قیمت را تایید می‌کردند تا همه چیز نهایی شود اما متاسفانه عمر دولت وقت کفاف نداد.»

به نظر بنده دولت نهم چنانچه اعتقادی به واگذاری داشت، می‌توانست با توجه به این مقدمات به سرعت این کار را انجام دهد. حتی اگر قرار بود به مصوبات هیات دولت هم عمل شود این اتفاق باید می‌افتاد. تصور می‌کنم دستور جدیدی باعث شد، پروسه واگذاری سهام پرسپولیس با تغییر دولت متوقف شود.»

تأخیر 4 ساله

هاشمی طبا، در خصوص عزم سازمان ورزش برای واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به مردم، می‌گوید:   «چطور است که پس از گذشت 4 سال این طرح مطرح می‌شود و اساساً این لفظ که دو تیم به طرفداران‌شان واگذار شوند، تصمیمی غیر‌ممکن است.» وی در ادامه می‌گوید:‌ «اگر فرض این باشد که تیم‌ها مستقیم به هواداران‌شان واگذار شود یعنی رایگان واگذار شده است. این اتفاق یعنی پولی رد و بدل نمی‌شود و اصلی‌ترین هدف از خصوصی‌سازی یعنی درآمدزایی برای کمک به تیم‌ها محقق نمی‌شود.»

هاشمی‌طبا در این خصوص افزود:‌ «اینکه بیایند و بگویند به هرکدام از طرفداران دو تیم مثلاً دو سهم می‌دهیم، آن وقت چه اتفاقی می‌افتد؟ مدیریت به همین شکل باقی می‌ماند، همه چیز دولتی اداره می‌شود و نه فقط سازمان ورزش باید برای این تیم‌ها هزینه کند که دولت مکلف است به پرداخت سود سهام به سهامداران. یا اگر غیر از این باشد و بپذیریم تیم را به این شکل واقعاً خصوصی کرده‌اند بی‌آنکه این مؤسسه‌های ورزشی دو سال تراز سودده مالی داشته باشند به تالار بورس رفته‌اند، باز هم این سئوال باقی می‌ماند که مثلاً مدیران تیم‌ها چگونه انتخاب می‌شوند؟

 آیا روزی را اعلام می‌کنند که همه هواداران دو تیم که مثلاً سهام را با قیمتی پایه خریده‌اند و سهامدار محسوب می‌شوند در مجمع عمومی شرکت می‌کنند و مدیریت تیم را بر‌می‌گزینند؟ یا شاید مسابقه‌ پیامکی می‌گذارند و سهامداران نام مدیر مورد نظرشان را اعلام می‌کنند تا از میان آنها مدیری انتخاب شود؟ این‌ها همه پرسش‌هایی است که واگذاری تیم را به طرفداران با مشکل روبه‌رو می‌کند هرچند بر اساس این تعریف امکان برگزاری مزایده هم وجود ندارد.

رئیس سابق سازمان تربیت‌بدنی معتقد است: «شاید منطقی‌ترین راه پیش‌رو تبدیل این تیم‌ها به شرکت‌های سهامی عام باشد که لازم است برای واگذاری سهام تیم‌ها پذیره‌نویسی انجام شود، قیمت پایه‌ای برای برگه‌های سهام در نظر گرفته شود و اینگونه سهام تیم‌ها را واگذار کنند که به دلیل زمان بر بودن طرح، بعید است ایده مورد نظر سازمان ورزش و دولت باشد که اگر اینگونه بود در همه این سال‌ها انجام می‌شد.»

وی در مهم‌ترین بخش از حرف‌هایش می‌گوید: «وقتی تمام راهکارهای پیش روی دولت را با متن دستورالعمل صادره از سوی احمدی‌نژاد مقایسه می‌کنم به این باور می‌رسم طرح واگذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس هم یکی از همان ایده‌هایی است که در آستانه انتخابات مطرح می‌شوند و عملاً به اجرا در نمی‌آیند. یا اگر هم با ضرب‌الاجلی انجام شود طرحی می‌شود چون توزیع سهام عدالت. »

اما رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه پس از خصوصی‌شدن هیچ منعی ندارد که دولت کماکان از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس حمایت کرده و به آنها کمک کند، افزود: «این طور نیست که دولت فقط به باشگاه‌های دولتی کمک کند. دولت می‌تواند به هر باشگاه یا ارگانی که تمایل دارد، کمک کند. اگر باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار شوند دولت می‌تواند بودجه‌ای که پیش از این برای این دو باشگاه در نظر گرفته بود را در قالب کمک به آنها پرداخت کند.»

واکنش عابدینی

عابدینی مدیرعامل سابق پرسپولیس در این خصوص گفت: «پرسپولیس و استقلال را نمی‌توانند از راه مزایده به فروش برسانند. چون این دو باشگاه اساسا اموالی ندارند که بتوان قیمت پایه‌ای برایشان در نظر گرفت. بنابراین چه اتفاقی می‌افتد؟ دوستان می‌خواهند نام پرسپولیس را بفروشند. این چه معنایی دارد. بدان معنا است که دولت دیگر در قبال نام پرسپولیس هیچگونه ادعایی ندارد. در چنین شرایطی انواع اسم‌های مختلف که پسوند یا پیشوند پرسپولیس را یدک می‌کشند به بازار می‌آید. حال سئوال من این است که در چنین فضایی آیا نام پرسپولیس همچنان معتبر خواهد ماند؟ پاسخ منفی است.»

کد خبر 81613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز