در تماس تلفنی سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه، با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در بعد از ظهر جمعه ۱ دی ۱۴۰۲، آخرین تحولات مربوط به قفقاز جنوبی، اوضاع فلسطین و غزه و برخی موضوعات دوجانبه و منطقه ای مورد رایزنی و تبادل نظر قرار گرفت.

لاوروف-امیرعبداللهیان

به گزارش همشهری آنلاین، در تماس تلفنی سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه، با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در بعد از ظهر جمعه ۱ دی ۱۴۰۲، آخرین تحولات مربوط به قفقاز جنوبی، اوضاع فلسطین و غزه و برخی موضوعات دوجانبه و منطقه ای مورد رایزنی و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان، با ارزیابی مثبت از روند مذاکرات جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای نیل به توافق صلح، با اشاره به تبعات منفی مداخلات برخی طرف های خارجی در منطقه، بر لزوم بهره گیری از ظرفیت کشورهای منطقه تاکید و عنوان نمود کشورهای منطقه می توانند نقش سازنده ای برای ایجاد و تضمین صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان داشته است.

دکتر امیرعبداللهیان در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، جزایر سه گانه ایرانی را جز لاینفک تمامیت ارضی ایران دانست و اشاره نمود: جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از سوی هر طرفی در این خصوص را کاملا مردود می داند.

امیرعبداللهیان با اشاره به مناسبات مثبت و رو به رشد مسکو و تهران یادآوری کرد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از اصول بنیادین در مناسبات کشورهاست و تهران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف ندارد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز با اشاره به نشست اخیر سازوکار منطقه ای ۳+۳ در تهران، بر لزوم تقویت همکاری بین کشورهای مذکور برای کمک به جمهوری آذربایجان و ارمنستان در روند نیل به توافق صلح و ایجاد سازوکاری منطقه ای بمنظور تضمین اجرای آن تاکید نمود.

وزیر امور خارجه روسیه به نقش مهم و سازنده ایران در کمک به برقراری صلح در قفقاز جنوبی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه روسیه روابط مسکو و تهران را راهبردی دانست و تاکید کرد: حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده است و این سیاست رسمی مسکو هیچگاه نباید مورد تردید قرار گیرد. ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست مراکش به صراحت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را مورد توجه قرار دادیم.

طرفین در این گفتگو آخرین تحولات فلسطین را مورد ارزیابی قرار دادند.

کد خبر 817779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 26
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    38 4
    این دفعه دوم بودها نماینده هاتون را که می‌فرستید اجلاس های عربی توجیه کنید ظاهرا اصلا تو باغ نیستند هرچی جلوشون میذارند که نباید امضا کنند
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      36 36
      کدوم نماینده؟اقای لاوروف خودش تو اون جلسه بوده، به عربستان میگیم گاو شیرده امریکا، الان نقش ما و روسیه چیه؟
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      40 25
      دومین نیست هزار و مین باره ولی یه عده در خواب تشریف دارن و به روباه مکار میگن دوست
    • رضا IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      11 1
      تاریخ رو مطالعه کنید خواهید دید روس‌ها همیشه پشت ایران رو خالی کردن. رو دیوار بد کسی دارید یادگاری می‌نویسید سران مملکت
  • آریا US ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    55 71
    عبدلی این برات تره هم خرد نمیکنه، یادت رفت به استقبالت نیومده و تو منتظر موندی و اون برای چی منتظر موندی. اقتدار رو باید از ملت بگیری و به اونا دیکته کنی ببم جان
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    15 1
    مذاکره در سال 1392 در مورد صلح و دوستی و محبت بود سوال اینجاست که پس چرا عمل و اجرا نشده است. توافق هسته ای در سال 1394 در مورد صلح و دوستی و محبت بود سوال اینجاست که پس چرا عمل و اجرا نشده است. برجام در سال 1394 در مورد صلح و دوستی و محبت بود سوال اینجاست که پس چرا عمل و اجرا نشده است. مذاکرات وین، روسیه، دوحه، عمان وغیره در مورد صلح و دوستی و محبت بود سوال اینجاست که پس چرا تاکنون عمل و اجرا نشده است.
  • کیوان IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    14 3
    سرکنی لاوروف در اجلاس مراکش به صراحت اعلام کرده به تمامیت ارضی ایران احترام گذاشتیم اونها ازروی دشمنی با مردم ایران تو این اجلاس شرکت کرده
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    38 56
    روس ها هیچ چیز رو بی بدیل امضا نمیکنن... تو ساده لوحی
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    35 1
    چرا بیانیه را تایید کردید این چندومین بار است که با عربها هم پیاله شده علیه تمامیت ارضی ایران تاکید دارید
  • NL ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    38 45
    نتیجه اخلاقی اینکه این آقای لاوروف چیزی را انکار نکرد، فقط قضیه را کمی پیچاند. دولت هم که جرات هیچگونه عکس العمل را ندارد.
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      27 16
      خوبه از فردا بریم بجنگیم تا تو خوشحال بشی اونم سر هیچ چی امارات عددی نیست خودتون را ناراحت نکنید
  • DE ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    22 1
    بهتر نیست بجای اعلامیه و نصیحت و فحاشی، چاره ای بیندیشیم؟ مثلا با تصویب قانونی، دولت را موظف کنیم که با تمام کشورهایی که تمامیت ارضی کشورمان را زیر سوال ببرند، ماده ای مجزا و واضح دایر بر اعلام و التزام عملی طرف خارجی به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی با صراحت نام های سه جزیره در قرادادها و اسناد مبادله شده قید گردد. چنانچه طرف خارجی از تعهد عملی خود سرباز زد، ما هم به همان تناسب از اجرای تعداتمان کسر کنیم. در این قانون باید برای مدیران دولتی که این قانون را رعایت نمی کنند، مجازات جنایی سنگین در ردیف خیانت به وطن در نظر گرفته شود.
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    37 54
    این هم از پوتین تون. تحویل بگیرید.
    • ایرانی اصیل IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      9 17
      عالیجناب پوتین...!!!🤣
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    8 15
    برای حل این مشکل تکراری ، یکی از کارهایی که حتما باید انجام داد برکنار کردن کاظم جلالی و انتخاب یک سفیر جدید در روسیه هست. ایشون نماینده مجلس لاریجانی بود و به خاطر کمکهایی که به دولت روحانی کرد ، نهایتا توسط ظریف به عنوان سفیر ایران در روسیه ، انتصاب شد و حسابی مدیون دولت روحانی شد (و هنوزم سفیره !!! ) پس نباید انتظار داشت که ایشون بیاد کمک واقعی و صحیحی به موفقیت سیاستهای دولت رئیسی بکنه.......نه عزیزم چاقو دسته خودش رو نمیبره.......به نظر من ایشون خودش یکی از موانع در برابر پیشرفت سیاست راهبردی دولت رئیسی ( سیاست حفظ و تقویت رابطه با همسایگان ایران) هست و فعالیت صحیح کافی در این راستا نداره ولی همچنان سفیره !!!
  • CH ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    26 22
    جالبه. در مذاکرات و بیانیه پایانی تمامیت ارضی ایران را مورد تاکید قرار داده ولی نتیجتا بیانیه مورد نظر عربها را امضا کرده ، خودتی!!!!
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    5 0
    امارات باید تحت فشار قرار بگیرد ایران کشوری پهناور است و در خلیج فارس هم دست برتر را دارد.باید امارات اگر بداند ایران می تواند در خلیج فارس و یا سایرعرصه او را تحت فشار قرار می دهد قطعا تکرار نخواهد کرد.وزارت خارجه در این مورد دیگه حداقل می داند به روس و چینی ها امیدی نیست ..‌.
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    5 3
    تا زمانی که آمریکا منطقه را ترک نکند، گفتگوی صلح وجود ندارد. تا زمانی که روسیه اوکراین را ترک نکند، گفتگوی صلح وجود ندارد.
  • m IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    15 14
    اگه تمامیت ارضی ایران رو مورد احترام داشتی پس چرا اظهار نظر کردی، روسها در تمام دوران به ایران خیانت کردند و مردم ایران حمایت روسیه از صدام رو از نخاهند برد، ولی متاسفانه مسولین...
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    10 11
    روسهای همیشه بد ذات بوده وخواهند بود درطول تاریخ با ایران بد رفتار کردن
  • دکتر پرتو IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    1 1
    این عزیزانی که پشت روسیه درامدن و حامیش شدن و لایک به نفع روس میدن قطعا تاریخ رو نخوندن . برید مطالعه کنید تاریخ ۱۵۰سال پیش تا الان رو ببینید چه خیانتهایی که این روسها در حق ایران نکردن. روسها جایی نمیخوابند که زیرش اب بره . فقط دنبال منفعت خودشونن و بویی از معرفت نبردن‌. مطالعه کنید به حرفم میرسید