ویدئوی به آب زدن او در تالاب هورالعظیم برای جمع‌آوری تله‌های سیمی و دام‌های شکار پرندگان مهاجر و تخریب محیمه‌های گرفتارکردن پرندگان شکاری بارها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و او را تبدیل به یک چهره محبوب در حوزه محیط‌بانی کرد.

سجاد جلالي محيط بان خوزستاني - محيط بان - تالاب - هورالعظيم - تالاب هورالعظيم

همشهری آنلاین - مجیدجباری: علی‌سجاد جلالی همان محیط‌ بانی ‌است که ویدئوی به آب زدن او در تالاب هورالعظیم برای جمع‌آوری تله‌های سیمی و دام‌های شکار پرندگان مهاجر و تخریب محیمه‌های گرفتارکردن پرندگان شکاری بارها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و او را تبدیل به یک چهره محبوب در حوزه محیط‌بانی کرد. حالا او مهمان ویژه همشهری است تا از مخاطرات شغل محیط‌بانی در خوزستان و تهدید فرزندش به‌دلیل اقدامات او در مقابله با صیادان و شکارچیان غیرمجاز بگوید.

جلالی از محیط‌بانان شناخته‌شده در میان علاقه‌مندان به محیط‌ زیست است که حفاظت از تالاب بین‌ المللی شادگان و تالاب‌بین‌ المللی و وسیع هورالعظیم را برعهده دارد. او درآستانه ۴۰ سالگی است و از ۲۰سالگی با شروع شغل محیط‌ بانی سختی‌های بسیاری در حفاظت از گونه‌های حیات‌وحش و عرصه‌های محیط‌زیستی ایران در خوزستان متحمل شده است. جلالی حالا هر صبح به تالاب‌ هورالعظیم و شادگان می‌رود و تا سینه در آب می‌رود تا دام‌های صیادان غیرمجاز را در فصل مهاجرت پرندگان مهاجر از این پهنه آبی وسیع جمع‌آوری کند.

چه اتفاقی افتاد که شما وارد شغل محیط‌بانی شدید؟

حرفه محیط‌بانی را از سال۸۳ از آبادان شروع کردم. پدرم زمان جنگ آبادان بود و من هم ۱۷سال محیط‌بان آبادان بودم. حفاظت از تالاب شادگان و تالاب هورالعظیم برعهده من بوده و هست. محیط‌بانی را دوست داشتم و حالا ۲۰سال است که در این شغل فعالیت می‌کنم.

در این سال‌ ها چه کارهای مهمی برای طبیعت ایران انجام داده‌اید؟

پرندگان و گونه‌های جدید را در کشور ثبت کرده‌ام. نخستین ورود فلامینگوی کوچک در ایران را بعد از ۱۱۶سال که هیچ تصویری از آن وجود نداشت در خوریات آبادان ثبت کردم. آنها ۲ قطعه فلامینگوی کوچک بودند که ثبت‌شان را در سال۹۲ انجام دادم و پس از آن با تشکیل یک گروه تحقیقاتی در سال۹۳ بود که توانستیم کلونی‌ فلامینگوها در تالاب خوریات را برای کشور ثبت و جمعیت ۱۰هزار جوجه را سرشماری کنیم. منطقه کلونی را هم پلاک‌گذاری کردیم. گونه شاهین‌دودی را هم نخستین‌بار در سال۹۸ در حاشیه آبادان ثبت کردم که فقط یک بال بود. ثبت گونه موش دم‌دراز در ایران هم ازجمله کارهای بسیار مهمی بود که با تشکیل تیم تحقیقاتی انجام و مقاله علمی بین‌المللی آن هم چاپ شد. ثبت جوجه‌آوری باکلان مارگردن هم برای نخستین‌بار در خاورمیانه توسط بنده در تالاب هورالعظیم انجام شد. باکلان مارگردن اصلا در ایران نداشتیم و فقط در هورالعظیم زادآوری داشته است. در مورد ثبت جمعیت فلامینگوهای بزرگ در خوریات آبادان هم توانستم فلامینگویی را ثبت کنم که پلاک بین‌المللی داشت و از شهر فرارا در ایتالیا به آنجا رسیده بود. این فلامینگو ۱۱ساله بود که از ایتالیا به ترکیه آمد و آنجا هم زادآوری داشت و بعد از ترکیه به خوریات آبادان رسید و اینجا نیز از لانه و تخم‌ها و جوجه‌هایش تصویر گرفتیم. سال۹۶ هم مستند جوجه‌آوری فلامینگوها را ساختم که در جشنواره بین‌المللی فیلم سبز، اول شد.

زیستگاه فلامینگوی کوچک کجاست؟

بیشتر جمعیت این گونه در یمن و البته گونه مهم و کمیابی برای ایران است.

زیستگاه شاهین دودی کجاست؟

شاهین‌ های دودی همیشه جابه‌جا می‌شوند. از سیبری می‌آیند به اروپا و در فصل‌های خاص به ایران می‌آیند.

زیستگاه باکلان مارگردن کجاست؟

از هند و پاکستان تا آفریقا زیستگاه دارد ولی در ایران فقط یک‌بار در چابهار دیده شده بود که توانستم زیستگاه جوجه‌آوری و جمعیت خوب این گونه را در تالاب هورالعظیم ثبت کنم.

جمعیت باکلان مارگردن چقدر است؟

۵۰۰ بال است.

شما موش دم‌دراز را هم ثبت کرده‌اید، این ثبت چه اهمیتی دارد؟

موش دم‌دراز یا موش سوزوکی برای نخستین‌بار در عراق مشاهده شده بود. گفتیم چون تالاب هورالعظیم با عراق مشترک است یک تیم تحقیقاتی برای یافتن آن در ایران راه بیندازیم. این موش یک سگ ولگرد را گاز گرفته بود که توانستیم سال۱۴۰۰ برای نخستین‌بار وجود این گونه را در ایران ثبت و مقاله بین‌المللی برای آن منتشر کنیم.

تیغ سهراب بر گلوی هورالعظیم

خوزستانی‌ها چقدر میزبان خوبی برای پرندگان مهاجر هستند؟

مردم و بیشتر صیادها اگر تخلف ببینند بلافاصله با ما برای برخورد تماس می‌گیرند یا اگر یک شکارچی را ببینند سریع ما را باخبر می‌کنند ولی برخی متخلفین شکار باسابقه و سودجو هستند که دامگاه‌هایی در تالاب هورالعظیم احداث کرده‌اند. آنها در چند نقطه تالاب تا ۳روز به پرنده‌ها غذا می‌دهند و بعد تله‌گذاری زیر آب را آغاز می‌کنند. نام این تله‌ها در گویش محلی «محیمه» است. وسایلی که داخل محمیه می‌گذارند هم از چوب و سیم و تله و تور است. زمانی که پرنده به غذادهی عادت کرد، تورها را نصب می‌کنند که در دید ماموران نیست و پرندگان را به تله می‌اندازند. متخلفان آب‌های کم‌عمق را برای تله‌گذاری انتخاب می‌کنند تا قایق و محیط‌بان نتوانند داخل‌شان بروند.

پرنده کمیابی که بعد از ۱۱۶ سال به ایران آمد | گفت و گو با محیط‌بان محبوب جنوبی ؛ شکارچیان برادرم را با تیر و فرزندم را کتک زدند | تصاویر
کمک به پرنده گرفتار در سیم تله صیادان

شکار با اسلحه هم در هورالعظیم وجود دارد؟

بله؛ پرونده‌های زیادی هم در این زمینه داریم. مشکل اینجاست که نیرو نداریم. وسعت تالاب ۱۲۵هزار هکتار است که با یک ماشین و ۳محیط‌بان نمی‌توان از آن مراقبت کرد. هر هزار هکتار یک نیروی یگان حفاظت محیط‌زیست می‌خواهد و در شرایط فعلی حداقل ما ۸۰۰مأمور نیاز داریم.

خطراتی که شما در حوزه کار محیط‌بانی با آن روبه‌رو هستید چیست؟

شکارچیان غیرمجاز چندین‌بار در تالاب هورالعظیم و تالاب شادگان با چوب و اسلحه به ما حمله کرده‌اند و حتی یکی از همکارانم را با تیر زدند.

سخت‌ترین زمان کاری شما کدام فصل است؟

فعالیت ما برای مقابله با متخلفان محیط‌زیستی و شکارچیان و صیادان غیرمجاز از شهریورماه آغاز می‌شود تا کوخه‌هایی را که شکارچیان و صیادان غیرمجاز مخفیانه برای صید پرندگان‌شکاری راه ‌می‌اندازند، جمع‌آوری کنیم. این کار تا آبان‌ماه ادامه دارد. از ابتدای مردادماه هم که مهاجرت پرندگان به هورالعظیم و شادگان آغاز می‌شود، فعالیت ما برای مقابله با دام‌های محمیه و شکار پرندگان آغاز می‌شود؛ کاری که انجام آن با تنها ۳مأمور برای عرصه گسترده تالاب هورالعظیم واقعا دشوار است. کمبود مأمور در این منطقه موجب شده که متخلفان شکار برخوردشان با مأموران تغییر کند. عمده متخلفان در گروه ۵نفری هستند و از ۳نیروی محیط‌بان هم ۲نفر به سمت متخلفان می‌روند و یک‌نفر هم مراقب ماشین می‌ماند که خب خطرات زیادی برای ماموران دارد و ممکن است حتی تیر بخورند.

پرندگان برای فروش شکار می‌شوند یا برای خوردن؟

هم برای فروش و هم برای خوردن. غاز و اردک سرسبز و اردک مرمری و خوتکا و بنجه و پرحنایی و چنگر معمولی، پرنده‌هایی هستند که توسط شکارچیان زده می‌شوند تا برای خوراک استفاده شوند. البته بیشتر متخلفان می‌گویند پرندگان را برای خوردن زده‌اند ولی دروغ می‌گویند و پرندگان را در بازارهای محلی می‌فروشند.

هیچ‌وقت شده با شکارچیان غیرمجاز درگیر شوید؟

خیلی زیاد! بارها اتفاق افتاده است؛ سال۹۳ بود که در ماموریت با برادرم و رئیس اداره محیط‌زیست آبادان دنبال شکارچی تالاب‌شادگان بودیم و ۵نفر با سلاح سمت‌مان شلیک کردند و برادرم را زدند و ۱۱۶ساچمه در بدنش فرورفت و جانباز شد.

از درآمدتان رضایت دارید؟

همه ما و همکارانم در زندگی شخصی خود دچار گرفتاری اقتصادی و قسط و قرض هستیم ولی با جان و دل برای محیط‌زیست ایران کار می‌کنیم.

بارها اتفاق افتاده که هورالعظیم آتش گرفته است؛ دلیلش چیست؟

آتش‌سوزی در هورالعظیم بیشتر از خشکسالی، به این تالاب آسیب زده است. آب وارد تالاب نمی‌شود و عمده آتش‌سوزی‌ها یا تعمدی است یا ناشی از خروج گاز تالاب. گرمای شدید خوزستان نزدیک به ۶۰درجه است و گاز تالاب حتی می‌تواند آدم را خفه کند.

پرنده کمیابی که بعد از ۱۱۶ سال به ایران آمد | گفت و گو با محیط‌بان محبوب جنوبی ؛ شکارچیان برادرم را با تیر و فرزندم را کتک زدند | تصاویر
مواجهه محیط بانان با آتش سوزی در هورالعظیم

اطفای حریق در هورالعظیم چقدر سخت است؟

عمدتا نمی‌توان برای خاموش کردن نیزارهای تالاب کار زیادی کرد. سال‌های قبل با هواپیما خاموش می‌کردند و آتش دوباره شعله‌ور می‌شد. چون آتش‌سوزی در نیزار اینگونه است که در عرض ۵دقیقه ناگهان بیش از ۱۰هکتار را در برمی‌گیرد.

حجم آتش‌سوزی در این تالاب طی ۲سال اخیر چقدر بوده است؟

امسال خدا را شکر آتش‌سوزی نداشتیم اما سال قبل آتش‌سوزی در سمت عراق صورت گرفت.

آیا حقابه هورالعظیم تحویل تالاب می‌شود؟

حقابه اصلا در این چند سال رعایت نشده است. بیشتر آبی که سمت تالاب می‌آید آب باران و زهاب و آب‌های سطحی است و هیچ آبی برای تالاب در ۳سال گذشته رهاسازی نشده است.

سخت‌ترین روزهایی که حین فعالیت‌تان به‌عنوان محیط‌بان داشتید چه روزهایی بود؟

همه روزها برایمان سخت است ولی روزهای برخورد با متخلفان صید و شکار سخت‌تر است. به‌خصوص زمانی که برای برخورد با متخلفان نیروی کافی نداشته باشیم. اوایل سال۱۴۰۲ به‌دلیل مقابله با صیادان و شکارچیان متخلف که با جریان برق تعداد زیادی ماهی را می‌کشتند و از سطح آب جمع‌آوری می‌کردند، پسرم را مقابل مدرسه کتک زدند و گفتند چون پدرت اینکارها را با ما می‌کند ما هم اینکار را با تو می‌کنیم.

پرنده کمیابی که بعد از ۱۱۶ سال به ایران آمد | گفت و گو با محیط‌بان محبوب جنوبی ؛ شکارچیان برادرم را با تیر و فرزندم را کتک زدند | تصاویر
کشف و ضبط موتور برق شکارچیان متخلف برای صید پرنده‌ها و آبزیان

عجیب‌ترین صحنه‌ای که در محیط‌بانی دیدید چه بود؟

موضوعات عجیب زیادی در این شغل دیده‌ام اما مهم‌ترین خاطره‌ای که دارم این است که یک‌بار از ماهشهر به دریا رفتیم و یک دلفین بزرگ را دیدم که تلاش می‌کند یک دلفین کوچک که به ‌سمت خوری‌های ساحل می‌رود را به‌زحمت زیر آب بکشد. دلفین کوچک فرزند دلفین بزرگ بود. مادر به‌صورت مداوم دلفین کوچک را که مرده و باد کرده بود، پایین می‌کشید تا فرزندش را از دست ندهد. برای اینکه مادر تلف نشود، دلفین کوچک را گرفتیم و در ساحل دفن کردیم. دلفین مادر تمام مدت آنجا بود و از درون آب ما را نگاه می‌کرد. بعد هم که به دریا زدیم، ۵مایل دنبال قایق ما آمد.

کد خبر 818123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 197
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 38
  • علی IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    324 6
    خیلی مردی بخدا. خداقوت قهرمان
  • سروش IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    307 9
    درود بر شما مرد شریف خدا شما و خانواده تان را حفظ کنه هر جا که هستید موفق پایدار باشید تاریخ از شما همیشه که بوده هست و خواهد بود به عنوان با محبترین و دلیرترین انسانها و آدمیت یاد میکنه
  • علیرضا IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    308 8
    خداوند نگهبان همه محیطبانان عزیز وشریف ایران باشد که برای حفاظت از گونه های جانوری ومحیط زیستی با جان خود خطر میکنند
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    درووورد به شرفش. خداوند خودشو خانوادشو از بلاها حفظ کنه❤❤❤
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    243 7
    دمتون گرم .مرسی مرسی
  • ناشناس IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    222 8
    سلام درود بر شما مردان با غیرت شیر مادرت حلالت باشه
  • سامان IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    درود بر شرفتان
  • ایرانی IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    خدا حفظت کنه
  • سروش IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    دروووووووووووود
  • علی IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    سلام و احترام بر محیط بانان عزیز. ای میشود مسولین بی این قشر زحمتکش نگاهی بیاندازند. تا برخی افراد که به شکار می‌روند با دیدن محیط بان درس در وجودشان بیافتد.مثل شکارچی های ورامین که در دماوند و کیلان و با مسولین به شکار می‌روند
  • امیر US ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    171 9
    خداقوت خسته نباشید دلاور
    • مهدی IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      37 2
      بنازمت زدی به خال واقعا درس گفتی
  • مصطفی روشنی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    150 8
    خدای مهربان پشت وپناه شما محیط بانان باغیرت باشد انشالله. یاعلی
    • اعظم IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      36 0
      عالی
  • سروش IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    135 9
    درود بیکران
  • باهر IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    95 6
    احسنت.درود بر شما محیط بانان فداکار که از محیط زیست ایران با جان و دل حفظ و نگهداری می کنید و با زحمات زیاد و حقوق کم.
  • حسین ش325 IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    95 9
    آفرین وزنده باد محیط بان باشرف کاش همه مانند جنابعالی مسئولینتپذیربودند
  • رضا IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    83 39
    الان اولویت چیز های دیگه است و این چیزها مثل تالاب و محیط زیست و ... در رده ۵۰ هم قرار ندارند!
  • ارش IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    71 43
    سلام خدا قوت به همه محیط بانان جان بر کف عزیز دوست داشتنی واقعا محیط بانی شغل سخت و پرخطری در برابر شکارچییان هستش درسته سخته ولی زیبایی خاص خودشو داره چون وقتی جون یه حیوونی رو نجات میدین خیلی صحنه شیرینی هستش به همه این عزیزان خسته نباشید میگم زنده باد همه محیط بانان
    • ایرانی IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      54 23
      شما مثل اینکه عقل نداری این حرف میزنی همین محیط زیستی که میگی در رده پنجاه هم قرار نداره خیلی از کشورهای جهان آرزوی همچین محیط زیستی رو دارن برو سرچ کن ببین چه کشورهایی بیابان زیادی دارن
  • سرباز وطن IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    حقوق میگیری وظیفتو انجام میدی دیگه فیلم گذاشتنت چه نیتی پشتشه ؟!میخوای کاندیدای ریاست جمهوری شی برادر
    • خلیلی IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      77 8
      اخوی ماذا فازا.خب فیلم گداشته توببینی که کارشون چه سختی های داره ومردم بااین شرایط کاری آشنابشن.توچرا میسوزی
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      71 7
      سرباز وطن چنان میگی حقوقش رو میگیره انگار خبر نداری حقوق نجومی واسه کدوم قشره...نه این بنده خدا و همکاراش..
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      50 2
      در حین خواندن خیر متوجه بوی سوختگی بودم ولی منشأ اونو نمیدونستم تا رسیدم به کامنت تو فهمیدم بو از توعه اگه خیلی زیاده زنگ بزن آتش نشانی
    • سعید IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      41 2
      فیلم بسیار خوب بود با طبیعت حورالعظیم وزیستگاه پرندگان وحیوانات اشنا شدیم واینکه حفاظت از محیط زیست فقط بردوش این عزیزان نباشد ماهم سهیم باشیم وقدر طبیعت زیبای خودرابدانیم سختی هایی ک عزیزان تحمل میکنند ستودنیست
    • علی IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      21 2
      والا تو دیگه خیلی نفهمی
    • محمود IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      13 3
      خییلی ساده ای..؟!؟
    • مهدی حسن پور IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      0 0
      درود برشمادلاورمردان طبیعت خدا حفظ تان کند
  • مطفر IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    50 39
    سلام درود خدا بر توای برادرمحترم جناب اقای مجید جباری و علی سجادی جلاالی من برادر شما از استان فارس از همین جا بر تو و همکاران محترمتان سلام و خسته نباشین میگویم و امیدوارم که همیشه دست خدا بالای سرتان باشد ودر سایه ولی عصر خدمت کنید این حقیر برادر جانباز شما دست شما میبوسم ومن خودم در حور العظیم همان جزیر مجنون یکسال در دفاع مقدس در کنار رزمندگان دلاوری مثل شما خدمتکارشان بودم و زحمات شما درک میکنم و امیدوارم به خدا و رسول خدا همیشه سربلند باشی و صحت سلامت من دعا میکنم برای سلامتی شما و همکاران محترمتان وملت ایران از وجود رزمندگانی مثل شما افتخارمیکنند ومن برادر شما در شیراز در خدمت شما و همکاران محترمتان و خانوادهای محترم شما دستور بفرماید
    • یاس IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      37 11
      متاسفم برات که اینقدر از دنیا عقبی.طرف باجونش داره بازی میکنه‌...
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      55 9
      فیلم میگیره که شاید یکی مثل تو متوجه‌ بشه.اینکه کارش از بعضی مسئولین که فقط بلدن روبان پاره کنن و فيلم بگیرن مهمتره
  • مدافعان طبیعت IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    55 8
    باعث افتخارین همکارای عزیزم داغتون نبینم
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    59 7
    ما مردم از شما سپاسگزاریم ،، ممنونیم.دمتون گرم...والا دولت باید باید باید بهترین لباس،وسایل ،ماشین وو قدرت رو به شما بده،،وسایل جدید ارتباطی،ترابری،و فرهنگ قتل عام نکردن،نزدن نبریدن،خراب نکردن در طبیعت رو باید از کودکی در مدرسه ترویج داد،،ما وارد خانه آنان شدیم پس احترام بزاریم طبیعت،،اشغال نریزید،، حمایت کامل دولت از محیط بان،،،چقدر بگیم حمایت کنید یکی از این قشر،یکی مبارزین با قاچاق ،،
    • مصطفی DE ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      8 2
      خداوند یارو نگهدار همه محیط بانان خصوصا شما بزرگواران سخت کوش باشد ، انشاالله همیشه سلامت و تندرست باشی
  • محمدی IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    44 3
    چرا باید با کسانی که با شما محیط بانان درستکاررفتار زشت میکنند برخورد نشه با این زحمتی که میکشید واقعا در خور بالاترین سپاسگزاری است گرچه مسئولین استان اصلا نمیفهمند وقتی برای دوریال پول مجوز شکار میدهند ویا اسلخه شکار دیگه معلومه با چه موجوداتی سرو کارشماست
  • محسن فاتحی چوکانلو IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    34 3
    درود به شرفت خسته نباشی
  • امین IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    29 3
    خدا قوت پهلوون
  • ابراهیم IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    28 5
    من قشقایی هستم ای کاش خوزستان بودم مجانی برای شما خدمت میکردم
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    38 6
    ای کاش تفنگ شکاری ممنوع بود
  • زاده گل. وکیل IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    33 4
    شما از اهل بهشتی. با حقوق اندک اما با عشق بی‌حد به مخلوقات خداوند متعال بیشترین خدمت رو انجام میدی. درود حق بر شما و خانواده محترمتان
  • Ali IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    25 5
    باسلام ممنون ازحمت پاکتون
  • Rvd IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    22 3
    جالب بود،خدا قوت میگیم خدمت محیط بان محترم. موش دم دراز تو بوشهر زیاد دیدم،چند سال پیش برادرم یه دونش گرفت آورد تو حیاط خونه پدریم .خیلی بامزه بود.با دیدنش آدم یاد کانگورو میفته.بعدش برادرم دوباره اونو برد توی دشت آزادش کرد. عجیبه که تو این مطلب گفته شده اولین باره تو ایران دیده شده!
  • حامد دریکوندی IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    19 4
    درود بر شرف اینجور انسان‌هایی و خدا قوت و انشاالله خداوند متعال پاداش شما را در این دنیا بدهد خداوند خودش نگهدار و حافظ جان و سلامتی شما و همکاران عزیزتان باید امیدوارم مسولین محترم قدر اینجور پرسنل وظیفه شناس را بدانند و قدردانی نمایید زنده باد محیط بانان و دوستداران محیط زیست
  • علی مشهدی IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    18 4
    شیر مادر ونان پدر حلال بوده وحلالت دلاور
  • پویا IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    20 4
    یک انسان مسلمان واقعی،یک مرد واقعی،خدا قوت مسیولین دولتمردان حمایتشون کنید خیلی امکانات ضعیف و کمی دارند،کاش خود رهبر معظم شخصا دستور میداد
  • ... IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    21 3
    خب عراق امکاناتی نداره که آتش سوزی تالاب روخاموش کند چرا ایران این کار رو انجام نمیده که مردم خوزستان اذیت نشن چرا؟؟؟
  • عباس US ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    19 5
    درود بر شما
    • Mahdiar IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      17 5
      خود ایران هم نداره
  • وحید IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    18 2
    خیلی مردی دروووود
    • مصطفی IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      16 2
      خیلی مردی داداش...فدات شم عشقی
  • ناشناس IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    13 4
    داستان دلفین خیلی لاتی بود
  • IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    20 4
    درد وبلات بخوره تو سر بعضیا
  • حرف حق IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    20 2
    خسته نباشید وخدا قوت به شما زحمت کشان که شب و روز از حیاط وحش ایران عزیز حفاظت میکنید،واقعا شرم بر مسئولین که در راستای کمک و تشکر از شما هیچ حرکت مثبتی انجام نمیدهند
  • AT ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    18 2
    خداحافظ شما باشد مرد بزرگ. دلاور
    • مهدی IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      0 0
      واقعا مردی هرکسی تو مملکتش از سرزمینش از ناموسش از رهبرش محافظت کند غیرت وغرور ومردانگی دارد منم به عنوان یه خراسانی از شما دلیل مردتشکر میکنم بابت زحمات زیادی میکشید
  • IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    14 5
    سلام خسته نباشید اگراستخدامی دارید بگیید من هستم
  • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    11 16
    محیط بانان خودشان شکارچی هستندوباشکارچیان هم ارتباط دارند پول می گیرندو محوطه های شکاررادراختیارشکارچیان قرارمی دهند،تعدادکمی شکارچی فقیرهستندکه توان پرداخت پول به آنهاراندارندآنهاردرصورت مشاهده دستگیر می کنند
    • اکبر IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      8 2
      اونایی‌که‌این‌حرفها‌،را‌میگن‌فقط‌یک‌شب‌تا‌صبح‌همراه‌محیطبانان‌بشن‌حساب‌کار‌دستشون‌میاد‌از‌جوار‌ملکوتی‌آقا‌امام‌رضا‌دعا‌گوی‌شما‌برادران‌جان‌بر‌کف‌و‌خانواده‌های‌بزرگوارتان‌هستم‌خدا‌قوت‌مردان‌بزرگوار
  • مصطفی IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    6 8
    با مهر ومحبت صحبت میکنن ولی بی رحم ترین ادمها هستن شمایی که از شکارچیان صحبت میکنند جلوی بچه های استانداری رو بگیرید که تالاب برای شکار فقط برای اونا شده
  • سعید خلیلی US ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    8 5
    اینکه جناب جلالی مردی بزرگ هستند و در حیطه کاری خود یک مدیر مبتکر و خودجوش است حرفی نیست عزیزان فرهنگی و مطبوعاتی عزیز اما لازم بصورت خودش جوش شما عزیزان همچنان بیشتر به فرهنگ سازی خود در این زمینه برای بقای مجموعه محیط زیست انجام دهید و ضمنا مردم را تشویق به همکاری و همفکری نمائید تا ایرانی آباد و آزاد داشته باشیم و حتی مقدمات حضور گردشگران را با این مهم فراهم نمائیم ...
  • سامان IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    8 3
    ان شاالله خداوند بهتون سلامتی عنایت کنه . زنده و سلامت باشید
  • حسین توانا US ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    9 1
    دم شما گرم .اون افرادی که همچین حرکت بیشعوری انجام دادن باید شناسایی بشن و چهره اونا در رسانه ها نمایش داده بشه تا برخورد بد ببینن که دوباره همچین غلطی نکنن .مجازات که دادگاه کنه هم جای خود باید یه جوری مجازات بشن که دوباره حتی فکر همچین غلطی رو نکنند عوضی ها
  • علی IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    7 2
    درود بر شرفت
  • ل IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    5 3
    چیزی که هورمیخواهداب است انگاه هرچقدرشکارشودمعلوم نیست خودش داره وسعتش رو میگه
  • کمال IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    4 3
    سلام و درود خداوند بر شما و همه محیط بانان در سایه لطف و مرحمت الله متعال خودتان و خانواده محترمتان
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    9 1
    باید نهایت کمک بشه به این محيط بانان محترم که اصلی ترین نیرو هست وبعد امکانات که با شکارچیان مقابله بشه من خودم به شخصه به شدت ناراحت میشم وقتی می‌بینیم که پرنده ها یا حیوانات دیگه کوهی ناراحت شدیم گفتید برادر تون جانباز شده واقعا ناراحت شدیم باید برخورد جدی بشه امیدواریم همیشه سالم و پایدار باشید
  • مجید IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    7 1
    درود برشرفت آقاسجاد همشهری عزیز ودوست داشتنی..لطف خداشامل حالت باشدهم دراین دنیا وهم درآخرت
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    10 5
    مجوزهای قانونی شکار را صادر کنن تا هم محیط بان و شکارچی در کنار هم به شکار قانونی و کار برسن.مثل همه دنیا.دولت ۴ ساله بدون دلیل و منطق شکار را ممنوع کرده و کلی مهماتم میفروشه.لطفا موانع شکار را هم اعلام فرمایید.یا سلاح نفروشین یا با شکار قانونی کنار بیاد دولت.
    • رضا IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      5 4
      چی ما شبیه بقیه دنیا است که مقوله شکار باشه محیط زیست هم به جای ازدیاد زاد و ولد و دادن پروانه شکار قانونی فقط محدودیت ایجاد میکنه . ولی همین محیط بان برای شکارچی روس کیف کشی میکنه و هورا میکشه تا انعام بگیره
  • حسین IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 4
    درود به غیرتت خدا قوت پهلوان
  • احمد شیراز IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    7 1
    درود بر محیط بانان ع یز... ما شکارچی داریم شکار کش که خیلی فرق داره... شکار کش نر ماده سگ روباه همه میکشه همه فصلی میکشه کبک سر آب میزنه آتیش میزنه پلاستیک رها میکنه..... اما شکارچی واقعی آشغال محیط زیست میزاره داخل کوله میاره پایین کبک تو هوا میزنه اونم یا تا دوتا سر فصل خودش نر ماده میکنه پیر جوان میکنه دوستار محیط زیست.... متاسفانه تر خشک باهم میسوزه و کارهای شکارکش.. ناخواسته به گردن شکارچی میفته
  • داود IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    6 2
    درود برشما.درود برشجاعت وشرافتتون.درد وبلاتون بخوره تو سر تهران نشینان اختلاس گر.
  • بشیری US ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 3
    سلام خسته نباشید همین کار که با حیوانات میکنن باید با خود شکارچیان انجام بشه مزه بلا رو بفهمند خدا از بلا روزتان کنه در پناه خدا یاعلی
  • علی IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    4 2
    باسلام احتراما حفاظت محیط زیست استان با توجه به منابع در اختیار و وسعت ارازی و تنوع اقلیمی در این استان بسیار عالی عمل میکند لاکن مشکل عدم هماهنگی بین نیروی انتظامی و حفاظت محیط زیست تو این استان قابل مشاهده است در بازارهای محلی بطور وضوح پرندگان مهاجر سلاخی شده در حجم تقریبا زیادی برای فروش مشاهده میشود که توجه هر علاقه مند به طبیعت وحیوانات را به خود جلب میکند لطفا اگر دستتون میرسد کاری کنید که فضا برای عرضه اینگونه از پرندگان در سطح شهر وبازارهای محلی بسته شود تشکر فراوان
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    6 1
    پرندگان شکار شده توسط متخلفان که بدست ماموران میفته..چکار می‌کنند
  • علی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    5 2
    درود بر شما آقای جلالی و همکاران محترمتون، فقط میتونم بگم دست حق نگهدارتون باشه، تا قوانین محیط بانی فعلی به قوانین محیط بانی قبل از انقلاب تغییر نکنه، این داستان‌ها ادامه داره....
    • حسن IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      1 1
      هیچی کباب میزنن میخورن 😅😅😅
  • شهاب IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 2
    خدا قوت به شما محیط بانان و حامیان محیط زیست. بنظرم شما جزو بهترین انسان ها و تمام کارهای شما عبادت صادقانه هست.کاش مسئولان نظام شما را از نظر اقتصادی و معیشتی حمایت کنند و از مردم کمک بیشتری بگیرند
  • US ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 2
    درود برشما
  • حسن عبدی IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 2
    خدا قوت عا قبت بخیر شوید
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 2
    خدا خیرت بده پهلوان آفرین خیلی زحمت کش هستی
  • فرهاد ایرانی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    4 2
    درود بر تمام محیط بانان عزیز. من دست تک تکتون رو میبوسم .
    • امیر IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      2 2
      خداحفظتون کنه جوانمرد خداقوت
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    4 2
    اشکال نداره بخاطر بعضی رفتارهامون ی وقتایی هم خجالت بکشیم ...خدا قووت محیط بان بزرگوار که روشنگری کردین
  • خلیلی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    8 2
    درودبرشما انسانهاشریف وفداکار.انشالله همیشه موفق باشید
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    4 2
    درود برمردان بی ادعا
  • هادی US ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    5 3
    سلام داداش کاش رییس خزانه داری ونکهداری از بیت المال میشد خسته نباشی جان بر کف
  • محمدرضا حسنی نسب IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 2
    خداوند بشما همکاران عزیزتان خیر دهد و امیدوارم در کاروزندگیتان شادوموفق باشید.....
  • محمد IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    4 2
    آفرین.بر.محیت.بانان.مثل.اتش.نشانان.فداکارند
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    6 1
    سلام خسته نباشید رودخانه کارون اهواز. همه. با برق ماهیگیری میکنند. کسی هم کارشون نداره نابود کردنه. رسیدگی کنید ممنون
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    5 2
    خداوندقوت بده به تمام محیط بانان زحمت کش
  • محمد IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    5 2
    اگه میدونستیم که واقعا بقأهر گونه جانوری چقدر با بهتر زندگی کردن خود ما انسان ها در ارتباطه دست محیط بانان رو طلا میگرفتیم
  • علی بابا IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    4 2
    شکارچیانی که به محیط زیست رحم نمی کنند با جنابنکاران هیچ فرقی ندارند و دستگاه قضایی باید با شدت و بدون ملاحظه با اینگونه افراد جانی برخورد کند که فکر درگیری با محیط بانان مظلوم و زحمتکش به ذهنشون خطور نکند
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 2
    سلام خسته نباشید محیط بانای عزیز امیدوارم مسولین فکری برای شما عزیزان بکنند وتعداد محیط بانان را زیاد کنند وامکانات بهتری برای شما در نظر بگیرند تا از خطرات در امان باشید
  • رضا IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    4 2
    درود فراوان خدمت شما محیط بانان عزیز باعث افتخار ایران هستید. دست مریزاد لطف خدا همراهتان
  • صفار IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 0
    عالی خدواند همیشه یار یاور شما هست چون عالی ترین کار ممکن را انجام میدید
  • میلاد منجزی هستم از شوشتر IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 1
    بسیار بسیار از شماها ممنونیم بابت حفاظت از محیط زیست خدا به شما قوت بده همراه با سلامتی برای خود و خانواده تان
  • نسیم IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 1
    تو یکی از فرشتگان خدا هستی
  • تهرانی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    4 1
    من ۶ سال در شادگان زندگی‌کردم و خوب میدونم که مردم روستایی کنار تالاب اکثر آنها فقیر وبی کار بوده و حتی با اینکه خوزستان منبع بزرگ نفت و گاز است اما آن مردم روستایی سوختشان از پهِن گاو است و پول امرار معاش آنها از شکار پرندگان و ماهی ها بدست می آید در زمانهای قدیم به این گونه از‌مردم زمین داده میشد تا کشاورزی کنند بهتر است بجای مجازات زمین به آنها داده شود تا نخل ووو بکارنداگر‌کمک دولت نباشد شکارچیان غیر مجازکارشان ادامه پیدا میکند
    • اسد IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      1 1
      درود برشرفتان
  • دوست طبیعت IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 1
    استاد جلالی از مردان زحمت کش و غیور محیط زیست .احسنت درود بر تو و همکاران گرامی که با چندر غازی که دولت به شما میده این همه خدمات ارائه میدهید
  • رضا US ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 1
    بخدا ازاین انسانهای مرد وپاک باید پشتیبانی شود حقوقشان را زیاد کنن ک احتیاجی نداشته باشن لااقل یک در صد کمی از حقوق یک فوتبالیست بی مسئولیت
  • جعفر IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    11 10
    خدا نگهدارت.تنها کسی که تو این درودشت میتونه ازت نگهداری کنه خداست خدا حافظت باشه
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 2
    این پرنده ها سالها پیش متوجه شده بودن ایران جای زندگی نیست حالا معزشون تاب برداشته از جون خودشون سیر شدن اومدن ایران
  • مریم IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 1
    خواهش میکنم نه ، از مسئولین قویا میخواهم که محیط بانان به مسلسل و آرپی جی و تسلیحات سنگین مجهز شوند تا بتوانند شکارچیان را بکشند. درضمن شکار مجاز اصلا یعنی چی؟ در حالی که تمام سوپر ها پر از گوشت انواع ماکیان و .... است ، این بی شرطهای قاتل ، چه دشمنی با حیوانات دارند که آنها را به قتل می‌رسانند؟ چرا وقتی انسانی به قتل می‌رسد، قاتل را دار می‌زنند ولی شکارچی که قاتل حیوان است را دار نمی‌زنند؟ این سازمان حمایت از حیوانات کجا است ؟
  • علی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 20
    خدا همیشه حافظ و نگهدارت شما محیط بانان عزیز کشورم باشه کسانیکه در بیابان‌های جنوب کار کردنه میفهمند گرما و شرجی چه بلای سر انسان میاره اونم هور طلاییه سوسنگرد تمام خوزستان
  • آرش IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 4
    درود بر شما.
  • رضا جنابی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 4
    سلام درود بر شما محیط بان با غیرت خدا قوت ....
  • ابوذر IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 1
    سلام خدمت شما برادر ارزشمند از خطه دلاورمردان ایران اسلامی . واقعا شغل سخت وهمراه با حوادث ناگواری هست محیط بانی ولی بقول خودت برای وطن حتی جان انسان فدا بشه ترزش داره. خوشا بحالت که به داد پرندگان و حیوانات دربند میرسی این خیلی ثواب داره وپیش خدا اجر داره منتهی مسولین محترم هم بایستی قدر شماها رو بدونن و قدر وارزش شما رو حفظ کنن چرا که اینطور دوست داشتن شغل به این سخنی ستودنی است . درود بر غیرت و انسانیتت
  • 💖باران ایرانی راد💖 IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 2
    درود بر شرف ودلسوزی برای حیوانات که آنها را آزار و اذیت ودام شکارچیان واز آتش سوزی جنگل جلوگیری می کند، به قول دوستم دلوان دلیری خدا خیرت بده.!
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    4 1
    خدا قوت ولی عکس پرنده چرا نگذاشتید
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    15 2
    باید دولت و مسئولان حمایتش کنند باید حکم تیر به این زحمت کشان داده بشه با بهترین امکانات و تجهیزات
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    6 2
    چند تا از آشنایان و اقوام ما درشمال کشور محیط بان بودند که به طرز فجیحی کشته شدند و هیچ صدایی از جایی در نیامد
  • رها IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    5 3
    دمتون گرم امیدوارم خداوند بهترینها رو برای شما و همکارانتون رقم بزنه
  • محمدرضا IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 0
    درود و خسته نباشید به همه محیط بانوان سراسر کشور
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 4
    خوزستان خیلی اسلحه دهست خیلی ناامن هست
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 1
    بابا این بنده خدا ها برای خوش گذرانی که نمی رن شکار از بی پولی از بدبختی از نبود کار ....میرن دنبال این جک وجونورها. شما چه می دانید خوزستان چه بدبختی داره. مردمش از گوشنگی نمی دونن چکار کنند مجبورند برن شکار. تا شکمه زن و بچه اش سیر کنه. ...شما هم مایدارا بشینید تو خونه نرم و گرمتون. ...هی نظر علمی بدید
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    4 3
    سمت ما محیطبانا خوب گوشت شکار میخورن
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 21
    سلام و سپاس انشالله خدا سلا متی بده دعای حیوانات زود تر به اجابت میره زیر سایه خدا سلا مت باشید
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 0
    گوشت گرونه باید شکار کنم خوب ... مگه بر گوشت کیلو 500بگیرم که معلوم نیس گوشت چیه
  • اکبروثوق IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 3
    این پرنده نادر نیست واسه ناصره خخخخخ
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 1
    دمت گرم ♥️♥️
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    خدا حفظش کنه مردشریف زحمت کشی هست امیدوارم روزی برسه همه به طبیعت احترام بزارن
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    می دانم که فرهنگ سازی وظیفه شما نیست . اما اگر ساعتی از وقت کار هفتگیتان را به فرهنگ سازی برای بچه ها و جوانان روستا های اطراف اختصاص می دادید .بعد از مدتی تعدادی نیروی داوطلب به شما کمک می کردند .و نظر مردم هم نسبت به شما مثبت و نسبت به شکارچی ها منفی می شد . به گونه ای که بعد از مدتی تخلف محیط زیستی بین مردم خیلی سخت میشد و عرصه برای شکارچی ها تنگ میشد .
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    خیلی خوب
  • اصفهانی IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    بلکیم بیشتر. 09044606517
  • محمد IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    فقطکسانی که منفی زدن لابد از تیره طایفه شکارچی های بیشرفن
  • سرباز IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 0
    سوال اخر بغضم گرف
  • بهنام IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    والله کاره سختی دارید سپاس و چرا حداقل یه 50 تا یا 100 نیرو استخدام نمیکند دولت تا مشکل شکارچیان غیر مجاز تا 90 درصد حل شود با سه تا نیرو خیلی سخته
  • من IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    من‌نمیدمنم‌چرا‌تو‌ایران‌محیط‌بان‌افطخاری‌نمی‌پزیرن‌همه‌‌محیط‌بان‌های‌کشورمیگن‌نیرو‌کم‌داریم‌من‌تو‌شهر‌قم‌هستم‌شهر‌قم‌هم‌محیط‌های‌زیستگاه‌های‌حساس‌داره‌ولی‌محیط‌بان‌کم‌داره‌‌خوب‌‌کسنانی‌که‌میخان‌میط‌بان‌افتخاری‌بشن‌پول‌نمی‌خان‌وعلم‌ودانش‌این‌کار‌و‌هم‌دارن‌عاشق‌محیط‌زیست‌و‌حیوانات‌و‌پرندگان‌هستن‌و‌تو‌کل‌دنیا‌هم‌محیط‌بان‌افتخاری‌داریم‌
  • Sharif IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 2
    بزار مردم شکار بکنن از جیب تو چی کم میشه ..مردم با این تورم به امید صید ماهی و پرنده ها هست
  • ثریا IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    محیط بانی کارسختی است خصوصا که دولت ارزشی به این شغل نمیده وجان محیط بانان همیشه درخطر هست این دولت باید اجازه استخدام محیط بان به مسولین این حیطه بده 657
    • علی سلطانی IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      این آقای که اینقدر توهین می‌کنه خودش از همه بدتره معلومه اگر نبود توهین نمی‌کرد
  • ع IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    درود بر شرفتان
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    دمت گرم همشهری انسانیت یعنی این
  • جاسم RU ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    مرحبااا
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    امیدوارم همیشه خدا یار ویاورتان باشد ما به شما واقعآ افتخار می‌کنیم که از این حیوانات زبان بسته ودوست داشتنی مواظبت میکنید خدا بکشد هرچه شکارچی است آمین
  • عباس GB ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 1
    به امید روزی که فرهنگ سالم زیست محیط در بین کلیه جوامع دستور عقلاني شود
  • رضا TR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    درودبرشرفت.خدانگهدارشما وخانواده محترمتان باشدعزیز
  • پرتو IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    من هر چی فکر میکنم باید با این مساحت ۱۲۵ نفر محیط بان باشه ولی فقط ۳ نفر واقعآ جور در نمی اد
  • مصطفی DE ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    خداوند یار و نگهدار همه محیط بانان شریف باشد
  • بهنام IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    خدا حفظ کنه همه محیط بانان خدوم کشور رو مخصوص این برادر عزیز علی آقای با مرام رو خدا وکیل آدم نمیدونه به این جماعت شکارچی غیر مجاز نامرد چی بگه به خداوندی خدا نانی که برای خانواده هاشون از راه شکار غیر مجاز میبرن تمامش میشه درد و بلا من از خودم حرف نمی‌زنم دیدم که میگم ، چندین شکارچی میشناسم آخر عاقبت خوبی نیاوردن با بدترین مریضیا و بلاها از دنیا رفتن یا کور شدن یا فلج . ای کاش مستند شکارچیان غیر مجاز رو تلویزیون نشان بده تا به صحت حرف بنده پی ببرند .
  • مهدی IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    خسته نباشیدبابت تلاش های بی وقفه وشبانه روزی که برای محافظت از محیط‌زیست بی دفاع ما دربرابر شکارچیان سنگدل انجام می دهید
  • سعید احمدی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 0
    خدا قوت امیدوارم همیشه سلامت باشن .پس اون پرنده کو که بعد از صدو خورده ای سال به ایران اومده بودفقط عکس یه کبوتر چاهی بود😐
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    سِلام وقت بخیر ..زحمتهای شما لایک داره ..اما پنج سال پروانه ندید خوب نیست اینکار .. شکار از قرنها پیش بود اما محیط زیست چی ...بوده بس زور نگید
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    خوش ب حال محیط بانی ها همه حیوانات زیر دستشون راحت داخل قانون شکار میکنن نوش جان
  • کوروش حیدری IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    با غیرت خداوند صدوبیست سال عمر با عزت بهت بده
  • احد ملک زاده IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 1
    احسنت . برای آبادی و آوازه نام وطن باید از جان دل تلاش کرد.
  • احمدب IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    دشتن روح بزرگ نشانه مردان بزرگ اسخداتراحفظ کنه واقعا لایق جایزه هستی. امدواذم مسئولان بفکر تقویت شما بیاتند.
  • ناشناس IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    برای پاسبانی از محیط زیست میهن چرا نباید نیرو و بالگرد و قایق های پیشرفته وجود داشته باشد ؟؟؟ چرا نیروهای نظامی ویژه این امر مقدس تربیت نمی شوند ؟؟
  • سام IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 1
    خدا قوت به تو انسان با وجدان و شرف که محیط زیست و حیات وحش کشور برایت انچنان ارزش دارد که همه خطرات را به جان میخری،امیدورام که در سایه حمایت دولت و قوه قضاییه و بستر سازی مناسب شغل شما و مشکلات ان بزودی حل شود،
  • 60چی IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    درود بر تو ای بزرگ مرد عرب. کاش خیلی ها مثل ایشون وسط میدان کارزار بودند و بجای دادن شعارهای بی محتوا یه گوشه از کار رو میگرفتن...............
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 0
    درود به شرف این محیط بان با غیرت. دمت گرم. بخدا خیلی مردی
  • محمد IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    خداحفظتون کنه شما محیط بانان🤲🤲 که با سختیهای زیادی دست وپنجه نرم میکنید
  • گمنام IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    باسلام خدمت برادران محیط زیست دارم شما که مسلمان هستید چرا حلال خدا رو حرام میکنید شکار حیوانات مگه حرامه که شما نمیزارید الان گوسفند کیلویی ۲۰۰ هزار تومن و گوشت ۴۵۰ هزار تومن باید بخریم چون شما دوست نداری مردم شکار کنن.. باید این مرغ های آمپولی رو کیلویی ۸۰ تومن بخوریم مریض بشیم ولی کبک شکار نکینم.. چون شما عاشق محیط زیست هستید.. خدا آفریده که بنده ها بخورند و زندگی کنن.. شما هی بگو حرامه بگو غیر قانونی هست.. اگر احساسی میخواهید بگیدکشتن حیوان ها گناه داره کلا گوشت گوسفند هم نخورید چون سرش رو میبرن دردش میاد...واقعا برای این کار حقوقم میگیرید
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    سلام عینی درود بر تو خدا نگهدارت باشد
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    نابود باد کسانی که محیط زیست ایران رو عمدا نابود میکنن مانند خشک کردن عمدی هورالعظیم
  • حسین احمدی IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    برادر گرامی خسته نباشی تازمانی که این غارت‌ها واختلاسها هس به فکر نیرو نباش هیچکس به فکر منو تو نیس منم مثل تو کارمندم همیشه هم تو تیررس گلوله وجاده ها هستم به امید روزی که مسئولین و نمایندگان مجلس به فکر قشر فقیر کارمندان و کارگران باشند
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    فقط میتونم بگم خسته نباشید ای مردان بزرگ و گمنام
  • افروز IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    احسنت به شما که حافظ محیط زیست هستین.اما برام سواره که وقتی ما اینهمه جوان بیکار داریم چرا اون ۸۰۰نفر نیرو رو استخدام نمیکنن؟؟؟
  • محمد امین US ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    اقای جلالی یکی اززحمت کشان محیط زیست خوزستان می باشند ولی اقایی جلالی چرا از بی کاری هزاران صیدان حرفی نزید همه صیادان که متخلف نیستند بعلت خشکی هور خودم بیکار ودربدر موندم
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 1
    باید به حال منابع طبیعی ومحیط زیست گریه کرد.لذت در تخریب جنگل وچشمه ورودخانه ودریا وکوه وزمین.نسبت به حفظ وتوسعه بیشتر است .درحالیکه صلح ودوست داشتن منابع طبیعی سودبی منتش به خودمان.میرسد پس تصویب قانون ممنوعییت هرگونه شکار وتخریب جنگل و.....عدم.هرگونه.ترحم به افراد خاطی به نفع کشور ومردم.می باشد ولی افسوس صدافسوس .
  • حامد IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    به خدا که اگه مسئولین ما دلسوز ایران بودن باید انقدر کار این آدم و امثال اونو ارزش میدادن و تشویق میکردن که بقیه هم یاد بگیرن
  • سهیل IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    احسنت
  • ایلیاد GB ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    درود بر تو و همکارانت دلاور.
  • ایرج میرزا IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    خداحفظتون کنه و شر شکارچیان بی انصاف از محیط زیست سرزمین عزیزمون کم بشه
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    خدا قوت
  • میلاد CH ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    سلام کار و شغلتون خیلی سخته وپرخطر واقعا دسمریزاد من خودم ارزو دارم که محیط بان یا جنگلبان بشم ولی چه فایده همه جا پارتی بازی و رشوه هست اگه پول داشتی و اشنا میری سر اون شغل
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    خسته نباشی ، سالار ، کارت خیلی درسته ، امیدوارم ، همینطور که از دل و جونت داری به محیط زیست مملکت مون خدمت میکنی ، حق و حقوقت رو هم درست و حسابی بهت بدن . چون لیاقت شما بیش از اینهاست. درود بر شرفت ... سالار
  • بهزاد IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 0
    سلام برادر ممنون بابت محیط زیست از خداوند برای شما و خانواده محترم آرزوی سلامتی دارم با تشکر از بهزاد کرج ایران ۶۸
  • مجید شیرین پور IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 0
    سلام و خسته نباشید به برادران محیط بان واقعا جای تأسف است که دولت به فکر حفظ محیط‌زیست نیست
  • الف IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    جالب بود
  • مسعود قشقایی US ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    ازطرف ایل قشقایی درود می فرستم به شما وهمکارانت. خسته نباشید. ای کاش می شد ماهم درکنار شما حضور داشتیم وکمک ناچیزی در حفظ طبیعت ومحیط زیست می کردیم درهرصورت درود بر شرفتان
  • تیز بال IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    احسنت خدا به قوت شما افزون کنه روز به روز
  • هادی IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    مظلوم ترین وزحمتکش ترین قشرمحیط زیست هست درودبرشما
  • سید ناصر FR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    سلام ارادت برادر واقعا این کار مردانگی ومردی وطن پرستی و شجاعت مردان جنگاوری ودلسوزی را می‌خواهد که با لطف خداوند در وجود شما نهاده است،دم شما گرم سپاسگزارم
  • سیاوش IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    آیا۵۰سال پبش هم مردم این چنین با محیط زیست و پرندگان رفتار میکردند؟علت چبست؟
  • مهندس امیر حسین چابهاری IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    سلام درود بر شما که وقعا این راه شجاعت راه استقامت وشهادت هست پس شما بهترین راه رو انتخاب کردی خدا قوت عزیزای قلبم محیط بانان عزیز کشور هر خطری رو دارین بجان میخرید شجاعت ومردانگی رو باید از شما اموخت فداتونم
  • سالار سالاری IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    ممنون از شما که با تمام وجود تلاش میکنید درد و بلای شما بخوره تو سر دلال ها و وطن فروش ها
  • پهلوانان نمیمیرند IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    کاش مسولین با تمام چیزهای دیگه مانند اختلاس ها اینجور برخورد می‌کردند تا مردم گرسنه نباشند تسلیت 😞
  • علی رضا IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 0
    سلام مردان خدا خدا قوت برادرهای عزیزم
  • نرگس IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 0
    خدا حفظتون کنه محیط بانان عزیز و دلاور کشورم .
  • احمد IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    2 0
    سلام این موش دم دراز تو روستا ما زیاده ک باید ب کجا اطلاع بدم
  • سروین CH ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    خاک بر سر اون شکارچیان احمقی که میرن تو تالابها دام پهن میکنند و پرنده های خوشگلی که به تالاب‌های ایران سفر میکنند را شکار می‌کنند و به عربهای فخرفروش خلیج فارس میفروشن....آخه مگه پرنده ها ارث پدرتونه...اینا ثروت ملیه ... مال همه مردم ایرانه....
  • مجید IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 1
    کاش یه قانون بزارن که مردم آزاد باشن پرنده های شکاری روشکار کنن و به عربها بفروشن با این کار ارز وارد مملکت میشه و خانوادهای زیادی از فقر نجات پیدا میکنن به این پرندها هم آسیبی نمیرسه چون تعدادشون زیاده
  • علیرضا علیزاده.ماهشهر IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    درود بر شما و شرف شما . من خودم اسلحه مجاز شکاری دارم ولی دیگه شکار نمی‌رم . واقعا نگران دراج و کوکر در منطقه ماهشهر هستم . جای تأسف دارد که دولت بهیچ وجه در جهت نگهداری از محیط‌زیست و طبیعت حاضر به هزینه کردن نیست ما در تمامی مسائل مدیون غیرت مردان و زنان ایرانی هستیم . درود بر شما و تنتان سلامت
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 0
    خداوند همیشه نگهدارت باشه
  • علی IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    یاشاسن
  • محمدعلی IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    خداوند حفظتون کنه ماشاالله
  • ابول 170 IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    عالی بود
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    خوب شما شاید نبودید ده سال پیش این پرنده اومده و رفته نه غلاااااام
  • محمد IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    دورود برشما
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    خدا شما عزیزان محیط بان را سلامت نگهداره و به تمام ما مردم ایران ببخشه.و تمام این شکارچیان و مزاحمان شما عزیزان را نابود کنه.دعای خیر تمام ایران زمین بدرقه راهتان
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    حیرت انگیز
  • Abdola IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    خداپشت وپناهتون
  • عزیز IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    خدا قوت میگم خدمتت محیط بانان محترم انشالله که سلامت باشید
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    0 0
    پروردگار همانند خودتان فرزندانتان را نیز در زمره پاکان و خوبان و صالحین قرار دهد و از هرگونه گزند و ضرر و بیماری و دشمن و نیاز محفوظ بدارد سرمایه ملی شما هستید