صف طولانی دانشجویان دکتری برای انتشار مقاله در نشریات معتبر این روزها به یکی از چالشهای اساسی و بزرگ پیش روی این گروه از دانشجویان تبدیل شده است.

ثبت نام دانشگاه - دانشجویان - وام دانشجویی

همشهری آنلاین - فاطمه عسگری نیا: علتش هم این است که دانشجویان این مقطع برای اینکه مجوز دفاع از رساله دکترای خود را بگیرند و فارغ التحصیل شوند، نیاز دارند تا دو مقاله، در مجلات معتبر به چاپ برسانند.

بالا بودن هزینه های چاپ مقالات در نشریات علمی بین المللی برای دانشجویان باعث شده است تا جمع زیادی از دانشجویان دوره دکتری امروز برای چاپ مقاله در مجلات معتبر وزارت علوم که تعدادشان از نیم انگشتان یک دست هم کمتر است مدتهای زیادی در صف های طولانی به انتظار بنشینند.

طولانی بودن این مسیر برای دانشجویان حتی باعث شد در مهرماه امسال کارزاری توسط همین دانشجویان در شبکه های مجازی راه اندازی و طی آن خواستار رسیدگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری به این وضعیت شوند. دانشجویان در متن این کارزار با موضوع درخواست حذف شرط پذیرش و چاپ مقاله در نشریه و مجلات جهت پیش دفاع و دفاع نهایی و اخذ مدرک آورده‌اند "ما دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه با کلی زحمت و هزینه، درس‌ها و آزمون جامع و کارهای رساله و... را اعم از استخراج مقاله از رساله و آزمون زبان و...، انجام می‌دهیم؛ اما تمام کارها یک طرف و پذیرش و چاپ مقاله طرف دیگر، یعنی بیچاره می‌شویم تا بخواهیم هرمقاله را به پذیرش برسانیم. یک سری دلال و افراد سودجو هم در این بین با پیشنهاد مبالغ بسیار کلان میلیونی قول پذیرش مقاله در زمان سریع‌تر را می‌دهند و اگر پول نداشته باشیم برای هرمقاله حداقل یکسال باید دوندگی کنیم، شاید بشود یا نشود. تمامی وزرا و مدیران و مسئولین وزارت علوم و دانشگاه‌ها و اساتید در جریان این معضل و هزینه هنگفت هستند. "

بیشتر بخوانید:‌

یک خبر خوب برای نخبگان | اشتغال نخبگان تسهیل می شود

این دانشجویان همچنین در این کارزار از مسئولان کشور خواسته اند تا با تصویب و اجرای قانون یا تبصره ای شرط پذیرش و چاپ مقاله‌های مستخرج از رساله در شرایط اقتصادی کنونی در کشور حذف گردد؛ تا صف عظیم دانشجویان دکتری تخصصی در انتظار جلسه پیش دفاع بتوانند به پایان تحصیل. اخذ مدرک و در نهایت زندگی و رسیدگی به مشکلات خود و خانواده‌شان امیدوار باشند. این کارزار تا آخر دیماه جاری همچنان ادامه دارد و دانشجویان زیادی تا به امروز با امضاء آن در این کارزار مشارکت کرده اند.

خروجی دوره دکترا در دانشگاه آزاد زیاد است

اما حالا شاید از خودتان بپرسید چرا صف دانشجویان دکترای کشور برای چاپ مقالات اینقدر طولانی و بلند است در صحبتی که با کارشناسان وزارت علوم داشتیم یکی از علل طولانی بودن صف انتظار دانشجویان برای چاپ مقالات دکترا را، خروجی بالای دانشگاه آزاد و بالا بودن تعداد دانشجویانی برشمردند که از این دانشگاه قصد فارغ التحصیلی دارند. کارشناسان وزارت علوم معتقدند با توجه به محدودیت تعداد مجلات علمی و معتبر وزارت خانه امکان چاپ مقالات بخش زیادی از این دانشجویان در این نشریات وجود ندارد چراکه خیلی از مقالات از استانداردهای علمی کافی برخوردار نیستند و چاپ آنها می تواند اعتبار نشریات علمی وزارت خانه را زیر سوال ببرد. این در حالی است که در دانشگاه های دولتی تعداد فارغ التحصیلان دوره دکترا منطقی تر است.

دانشگاه ها تغییر رفتار دهند

به اعتقاد این کارشناسان حل مشکل صف های طولانی چاپ مقالات در نشریات داخلی و معتبر تنها با اصلاح روند پذیرش و فارغ التحصیلی دانشجویان دوره دکترای دانشگاه آزاد اسلامی ممکن است. آنها می گویند: «نشریه معتبری که امروز مقالات علمی را به چاپ می رساند ظرفیت چاپ همه مقالات در صف با هر درجه علمی را ندارند بنابراین بهتر است دانشگاه ها برای حل این مشکل دست به کار شوند.»

کد خبر 818355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    3 22
    راهی نداره باید تحمل کنید، ماهم این بدبختیها راتحمل کردیم،شاید باور نکنید بنده چهار سال برای چاپ مقاله پشت دفاع ماندم. از عدالت به دور است که ما تحمل کرده باشیم و ...ولی برای عده ای حذف شود.
    • روح الله IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      0 0
      سلام روال و ترتیب مراحل چاپ مقاله را بفرستید
    • IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      6 0
      حسود!
  • بمون علی GB ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    4 3
    اصلا دکترا برای اینه که یه نظر علمی را عنوان کنید نه اینکه تست بزنید و یه سری جزوه پاس کنید بمانه که اینجا همه چی برعکسه حالا میخواید با چند تا جزوه پروفسور بشی !!
  • محمد IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 1
    من معتقدم باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر معیار نبودن چاپ مقاله در نشریات خارجی جهت سنجش میزان برتری علمی،این قضیه هم تا حدودی تقلیل پیدا کند با توجه به مافیایی که در این زمینه شکل گرفته..معیار رو مثلا چاپ کتاب و.‌.تغییرداد .
    • علی IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      2 0
      مقاله ای که منجر به تولید محصول جدید و البته باکیفیت تر وارزانتر نشود به درد لای جرزم نمیخوره. بهتره این سیرک مقاله رابردارند ومیزان علم افراد شرط پذیرش در مقطع دکتری شود. بسیاری از دانشجویان دوره دکتری را سراغ دارم که خیلی بیسوادند
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    6 0
    دانشگاه سراسری چون هزینه نمیدن یک مقاله چاپ شده و یک اکسپت میخوان ولی دانشگاه آزاد چون هزینه میدن دو تا مقاله چاپ شده میخوان و فسلفه دانشگاه آزاد اینه که کلا دفاع نکنند تا هر ترم پول به دانشگاه بدن دانشگاه علوم تحقیقات تهران از دانشگاه های طراز اول سراسری هم سخت گیر تره به صورت غیر منطقی ۱۲ واحد پیش نیاز گذاشته و زیان تخصصی و انقدر سخت میگیره که دانشجو عملا ۵ ترم و درس بخونه در حالی که سه ترم باید درسی برای پاس کردن نباشه و بری سراغ مدرک زبان و رساله و مقاله و..... بعضی از دانشگاه های سراسری مدرک داخلی زبان خودشون و قبول دارن پس علت عدم خروجی دانشگاه آزاد این هستش واقعیت و بنویسید نه به نفع دولت واقعیت و تغییر بدید
  • ب IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    6 0
    چرت نگو اکثر ژورنال‌ها پولی نیستند دانشجوی دکتری همه دانشگاههای دنیا نیاز به دوتا مقاله دارند البته باید ریسرچ تو ایران هم باید کورس گذراند هم مقاله ارایه داد که اعتبار مدرکشون از همه بالاتره و اعتبار دانشگاه رو بالا میبره
    • م ج IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      1 0
      ادب در مکالمه
  • JP ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    2 1
    لطفا دانشگاه را به گند نکشانید, الان قبولی در مقطع دکتری و پاس کردن دروس و آزمون جامع آنقدرها هم سخت نیست, صرف انجام رساله تاییدی بر محتوا و سطح علمی آن نیست, طبیعتا اگر رساله را دقیق و اصولی انجام داده باشند, مقاله هم پذیرش میشود,
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    3 2
    تاخیر در فارغ التحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بواسطه پاسخنامه مقالات و رساله با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کاملا مغایر است و زمینه تاخیر در ازدواج و بتبع آن سن بالای ازدواج را رقم زده است.بفکر جوانان و تشکیل خانواده باشید..
  • امید IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    خوب فقط این را نوشتی اگر پیگیری کنید ان موقع ارزش دارد
  • درانی IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    2 0
    این استدلال که چون تعداد دانشجوی دانشگاه آزاد بالاست پذیرش مقالات به کندی انجام میگیرد پاک کردن صورت مسئله هست/ چون در عمل بسیاری از مجلات در اختیار چند استاد خاص ودانشگاه مشخص هست وحتی از بین دانشگاههای دولتی هم به سختی پذیرش میکنند/الان عملا خارج شدن از مقطع دکتری دانشگاه آزاد با موانع بیشتری مواجه است
  • نظری IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    خیلی از مجلات علمی پژوهشی در انحصار دانشگاههای دولتی است ودر کل آرشیو آنها تعداد مقالات دانشجویان واساتید سایردانشگاهها به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد