موزه ملی کار در سال ۱۴۰۰ با هدف با هدف حفظ وترویج تاریخ ملی کار در ایران افتتاح شد.این موزه به تاریخ حقوق کار درایران شامل شکل‌گیری وتوسعه قوانین ومقررات کار درطول تاریخ،نقش کارگران و اتحادیه‌های کارگری دردوره‌های مختلف تاریخی درجهت حفظ حقوق کار و رابطه مسئولیت‌های دولت وحقوق کار درایران می‌پردازد.

موزه کار

همشهری آنلاین - سعیده مرادی: موزه ملی کار نه تنها ابزارها و ادوات کار، ماشین‌آلات قدیمی و اسناد، عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به کار در ایران را به نمایش می‌گذارد بلکه به معرفی مشاغل ایرانی و تاریخ کار در ایران پرداخته و زمینه سوابق و روند تاریخی جنبه‌های مختلف کار را به بازدیدکنندگان آموزش می‌دهد.

داستان راه‌اندازی موزه ملی کار چه بود؟

محمد تقی علی حسینی روزگاری وابسته کار ایران در آلمان بود؛ یکی از چند کشوری که موزه کار دارد. او حوالی سال ۱۳۸۱ وقتی به ایران بر می گردد، طرح موزه کار را به وزیر وقت کار می دهد، وزیر عوض می شود و طرح می ماند تا سال ۱۳۹۹ که با پیشنهاد اختصاص یکی از «سوله های پارس الکتریک» در جاده کرج قرار می شود موزه کار راه اندازی شود. اما به دلیل دوری راه و هزینه‌هایی که به دنبال داشت، وزیر وقت کار با شهرداری وارد مذاکره شده تا یکی از ساختمان‌های تاریخی داخل شهر تهران را به موزه کار اختصاص دهند. در نتیجه خانه باغی در محدوده شرق اتوبان صیاد شیرازی تهران، در خیابان اجاره دار که پیش تر متعلق به مالک «مبلمان دقت» بود و شهرداری در سال ۱۳۸۵ آن را از ورثه خریداری کرد، به موزه کار اختصاص یافت. این خانه پیش از این مدتی در اختیار بنیاد امیر کبیر و خانواده دکتر حبیبی بود.

هدف از راه‌اندازی موره کار

هدف موزه کار، توسعه فرهنگ کار و نشان دادن تاثیر مشاغل در زندگی ایران است و جامعه هدف آن هم بیشتر دانش آموزان، دانشجویان، کارآموزان، نوجوانان و جوانان همچنین صنعتگران و نخبگان کشور است.

در موزه کار چه خواهیم دید؟

بازدید کنندگان در ابتدای ورود به موزه با مقررات کار، سابقه وزارت و وزرای کار در ایران از سال ۱۳۲۵ تا دوره حاضر آشنا می‌شوند. در این موزه سعی شده در گردآوری و به نمایش گذاشتن اسناد، بی طرفانه و تاریخ محور رفتار شود.

وسایل و ابزار کار

در موزه، وسایل و ابزارهای کار و پیشه‌های ایران که برخی از آنها برای نخستین بار به جغرافیای ایران وارد و استفاده شده، به نمایش درآمده است.

عکس از پیشه‌ها و مشاغل قدیمی ایران

روی دیوارها هم عکس‌هایی از پیشه‌ها و مشاغل قدیمی و کهن ایران دیده می‌شود که برخی از آنها در روزگار امروز چندان شغل به حساب نمی‌آیند، مثلا خیمه شب باز یا آب فروش دوره گرد. به گفته مدیر موزه کار این عکس‌ها از عکاسخانه قدیمی تهامی، در میدان بهارستان تهران، روبروی مجلس خریداری شده است و همراه کتاب ها و وسایل دیگری که از آلمان خریده یا از ایران گردآوری شده در این موزه به نمایش گذاشته است.

فضاهای بازسازی شده برخی مشاغل

در این موزه برای آنکه بازدیدکنندگان در فضای واقعی قرار گیرند، یک آتلیه عکاسی، یک معدن و کارگاه های چلنگری و آهنگری و نجاری هم فضاسازی شده است. در کنجی از موزه هم مردی در حال پنبه زنی است تا زندگی ایرانی را برای بازدید کنندگان زنده کند.

اسناد و کتاب‌های مربوط به مشاغل

در بخش دیگری از موزه، اسناد و کتاب‌های مهم و ارزشمند مرتبط با موضوع کار و مقررات آن به نمایش گذاشته شده که امکان دسترسی برای مخاطب وجود دارد. در بین آنها، جزوه‌های آموزشی فنی حرفه‌ای پیش از انقلاب، مقررات کار در سالهای ۱۳۲۸ و ۱۳۳۷، طرح پیش‌نویس قانون کار که اوایل انقلاب نوشته شد و کتاب های آموزش مکانیک به تاریخ ۱۳۱۶ و آموزش نجاری به تاریخ ۱۹۰۷ یا نمونه گواهی‌های کار و پایان نامه‌های مربوط به اشتغال و امور اجتماعی و شبیه سازی نخستین منشور و قانون کار در زمان هخامنشیان دیده می‌شود.

آدرس: تهران، بزرگراه شهید صیاد شیرازی، پلیس، باباخانلو، گلپایگانی ها، بین دقت و قائم مقامی

تلفن: ۸۸۱۴۴۵۲۸

ساعت بازدید: شنبه تا چهارشنبه ۸:۳۰ تا ۱۶ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰

هزینه بازدید: ۲۰ هزار تومان

کد خبر 818700
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر RU ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    مطالب عالی بود