گروه بورس: با عرضه سهام بانک صادرات تا یک ماه دیگر و فروش بلوک‌های 5درصدی سهام بانک ملت در فصل تابستان، موج عرضه سهام بانکی فضای بازار سهام را در روز‌های آینده تسخیر می‌کند.

به گزارش همشهری، سازمان خصوصی‌سازی‌ که از ابتدای سال‌جاری عزم خود را جزم کرده است، با واگذاری سهام بانک‌ها به انتقاد همیشگی خصوصی‌سازی‌، مبنی بر کندی اجرای سیاست‌های اصل44 در وزارت اقتصاد پایان دهد، تا یک ماه دیگر با عرضه سهام بانک صادرات پرونده پذیرش سهام بانک‌ها را دربورس خواهد بست.

برنامه واگذاری سهام بانک‌ها از 30‌بهمن ماه سال گذشته و با واگذاری سهام بانک ملت در بورس آغاز شد و پس از آن با واگذاری بلوک 6درصدی سهام بانک تجارت در 29 اردیبهشت ماه امسال این برنامه وارد ابعاد جدید تری شد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با عرضه سهام بانک صادرات به‌عنوان آخرین بانک مشمول واگذاری، موج تازه‌ای در بورس آغاز خواهد شد که می‌تواند منجر به رشد ارزش سهام بانک‌ها در بورس تهران شود.

با انتشار گزارش‌های مالی بانک‌ها در سال 87 که خوشبینانه‌تر از آن بود که قبل‌تر پیش‌بینی شده بود و نشان می‌داد سود سهام بانک‌ها بالاتر از پیش‌بینی‌ها محقق شده است، برخی کارشناسان به این باور ر سیدند که صنعت بانکداری از صنایع پیشرو بورس تهران در سال‌جاری خواهد بود و با عرضه سهام بانک‌های دولتی، اشتیاق سهامداران برای خرید سهام این شرکت‌ها در بورس تهران بیشتر خواهد شد.

آخرین اخبار نشان می‌دهد بانک صادرات آماده عرضه در بورس تهران است و سهام این بانک تا یک ماه آینده روی رینگ عرضه می‌رود؛ این در حالی است که مدیرعامل بانک ملت نیز از عرضه 2 بلوک 5درصدی از سهام بانک ملت در تابستان امسال خبر داده است.

در همین زمینه غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: به‌دنبال واگذاری سهام بانک‌های ملت و تجارت به بخش خصوصی در 3 ماه اخیر و استقبال خوب مشتریان از سهام این بانک‌ها، سازمان خصوصی‌سازی‌ تصمیم گرفته است سهام بانک صادرات را نیزتا یک ماه دیگر در بورس عرضه کند.

عرضه بلوک‌های بانک ملت؛ به‌زودی

علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت نیز از عرضه 2 بلوک 5درصدی سهام این بانک در بورس خبر داد و گفت: 2 بلوک 5درصدی بانک ملت به‌زودی در بورس عرضه می‌شود که هر بلوک دارای ۶۵۰ میلیون سهم است و در مجموع حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون سهم در بورس عرضه خواهد شد.

به گفته او، سرمایه‌گذاران باید ۲۰درصد مبلغ سهام را پس از خرید و ۸۰درصد دیگر را طی 4 سال پرداخت کنند.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به زمان عرضه سهام، عنوان کرد: سهام بانک ملت زمانی در بازار عرضه می‌شود که اختلاف آن با قیمت روز بازار کمتر از ۱۰درصد نباشد.

مدیرعامل بانک ملت افزود: در حال حاضر ۶۵درصد بانک ملت خصوصی است که 5درصد آن به کارکنان، 5درصد کشف قیمت اولیه و ۳۰درصد نیز به سهام عدالت واگذار شده است.

واگذاری 80درصد از سهام بانک ملت

در همین حال مدیر امور مالی بانک ملت با ارائه آماری متفاوت و با بیان اینکه در حال حاضر 70درصد از سهام این بانک در دست بخش خصوصی است، گفت: تا پایان سال با عرضه 2بلوک 5درصدی سهم بخش خصوصی به 80درصد خواهد رسید.

به گزارش فارس محمدتقی صمدی توضیح داد: 26درصد از سهام بانک ملت بابت رد دیون دولت به سازمان‌های تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و... واگذار شده است ضمن اینکه مراحل واگذاری 5درصد سهام ترجیحی به کارکنان بانک به اتمام رسید و در حال حاضر واگذاری سهام به مدیران بخش صنعت در حال انجام است.

سهام بانک تجارت در سبد عدالت

 معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ از تصویب واگذاری 40درصد از سهام بانک تجارت به سهام عدالت خبر داد و گفت: واگذاری بیش از 548 میلیون سهم بانک تجارت به بیش از 20هزار کارمند این بانک در حال انجام است و ظرف هفته جاری این تعداد سهام به قیمت هر سهم هزار و 205 ریال به این گروه تخصیص داده خواهد شد.

وی افزود: انتظار می‌رود سهام بانک صادرات نیز در نیمه اول و یا حداکثر نیمه دوم خرداد ماه در بازار اول بورس عرضه و کشف قیمت شود.

کد خبر 82011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز